tilplan Startet 7.Februar.2017 Del på Facebook Startet 7.Februar.2017 Selvfølgelig får jeg bare jordfeil nå som kulda kommer. Feilsøkte litt og fant ut til at det var jordfeil også når kabelen kun var koplet til brygga og løs i båtens ende. Cee-kontakten ser helt fin ut når den demonteres, så feilen ligger nok i motsatt ende. Trenger altså kabel med blå Cee han mot brygga og Calix/Ladix i båtens ende. Den må være minst 15 meter lang. Hvor får jeg tak i en slik kabel på nett eller i området Stavanger - Egersund? Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 https://www.maritim.no/maritim-stavanger# Eller på nett da, hvis du vil ha det rett i postkassa... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Kan være at de har på Maritim, men finner det ikke på nettsidene med Calix i enden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Sikker på kabelen/kontakter er skadet? Jordfeil når plugget i på kaia kan jo komme fra hvor som helst i anlegget ellers.. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Det er jordfeil når kun kabelen er koblet i. Ikke koblet til båten. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Mener å ha sett slik kabel på Jula. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Takk for tips, knut1955, men lengste jeg finner på nettsidene til jula er fem meter. Det beste jeg har funnet til nå er økonomideler. De har 15 meter, men med schulko i stedet for CEE i enden mot brygga. Den kan jeg jo bare kappe av og sette på CEE. Får se om jeg ender med det. Har også sendt en e-post til KGK som står som forhandler av Calix, så kanskje de har bedre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Det er jordfeil når kun kabelen er koblet i. Ikke koblet til båten. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det kan være hvor som helst på anlegget! Har du målt i uttaket uten kabel? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Kan du forklare teorien din Faxen? Når jordfeilsbryteren/sikringen på stolpen går når en kobler inn en kabel, med eller uten båt tilkoblet i andre enden, må det vel være feil i båten eller kabelen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 På anlegget til båtplassen i Drøbak var det jordfeil et eller annet sted på anlegget. Jordplanet lå utenfor triangelet der det skulle være. Da kunne man måle 230 volt til jord på begge faser. Jeg spurte en fra e- verket om dette, og han sa at dette kan foregå. Problemet er hvor skal man lete. Et fenomen med det gamle strømnettet i Norge. Det er en måte å finne feilen på, men anbefales ikke!! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Det var litt av et bla.bla svar. At det kan være feil på anlegget fra strømstolpen og innover, er greit, det er mer normalen enn normalen. Men plugger man inn en kabel som består av 3 ledere, to for strøm og en for jord og ingen av disse har forbindelse med hverandre, skal det ikke skje noe som helst. Dersom det er forbindelse mellom disse tre lederne, direkte eller ikke direkte, vil jordfeilbryter/sikring i stolpen slå ut. Så, til trådstarter: Sjekk kabelen din, eller få deg en ny kabel. Da skal ikke strømmen forsvinne dersom du ikke har en feil i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Jordplanet lå utenfor triangelet der det skulle være. Noen superspesialist på sterkstrøm er jeg ikke (men kan en god del), men hva i g ... mener du med et triangel? Et slikt uttrykk ifb. strøm har jeg aldri hørt om. Men jeg er åpen for ny lærdom. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Ny kabel blir det. Har også fått vite at pluggen jeg har er IP44, og at det finnes en utgave som kalles Shore som er IP67. Den koster en del ekstra for kabelen i tillegg til at kontakten i båten må byttes. Fordelen er at den passer rett på eksisterende anlegg fra Ladix. Jeg burde kanskje byttet, men så sier vel lommeboka at det holder med den jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Februar.2017 Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 (redigert) Fant denne, http://www.calix.se/no/s-k-produkt/kabler mulig her https://www.marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Landstr%C3%B8m-tilbeh%C3%B8r?pageID=3 Redigert 9.Februar.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tilplan Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 (redigert) Har funnet kabel der jeg burde spurt først: Hos de som lager Scand http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Search?q=landstr%C3%B8m%20kabel&page=1 Må takke for mange tips Jeg tror alle som selger Calix har mulighet for å bestille inn alle varene fra katalogen til Calix. Redigert 9.Februar.2017 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.