Jump to content

Rimelig seiler


SRA

Recommended Posts

Trenger råd / tips om:

Hjemmesider /meglere til Seil-bruktbåt, kjenner til de vanligste sidene som Finn, Båtbørsen, baatnett,TV2. Håpte at noen viste om noen som hadde spesialisert seg mer på seilbåter.

Ønsker også råd om seilbåt (type merke) i prisklassen 100`-200` som er grei til dagsbruk muligens helgebruk (overnatting)

Link to post
Share on other sites

I den prisklassen kan du få mye fin båt, og er oppe i beløp som gir deg muligheten til en skikkelig seiler.

 

For mer informasjon om ulike modeller vil jeg sterkt anbefale http://www.sailguide.com

 

Det er ganske mange båter i den prisklassen du nevner. De fleste har innenbordsmotor, men vær obs på at dette gjerne er gamle, saltvannskjølte volvoer som kan gi deg mye grå hår. Hvis du derfor finner en der motoren er byttet er dette et stort pluss. Du finner en del båter med ny motor for 200k i dag.

 

Ellers ville jeg satset på et kurant merke som holder seg godt i pris. Det kan være fristende å kjøpe en stor båt på 32 fot for 150 000 hvis det er et litt ukjent merke. Dette kan godt være en langt bedre og veldig solid båt, men da bør du ha litt peiling. Kanskje blir du hektet på seiling og vil ha større båt? Da er det greit å ha en båt som det er lett å selge videre.

 

Tror kanskje jeg hadde sett nærmere på båter som Maxi 84 og Fenix. Mange liker ikke maxibåtene pga billigeløsninger og at de ikke er helt akseptert men de holder seg svært godt i pris og de fleste feil er allerede avslørt.

 

Ellers er HR 26 som PanPan nevner en flott båt. Litt mindre enn de andre, men meget god kvalitet. Du finner nok mange flere merker ved å søke litt!

 

Lykke til! Har nylig kjøpt en liten seiler på 22 fot selv og seiling er virkelig herlig!

 

 

PS! Så nylig en Maxi 84 med ny motor, ny rullefokk og diverse nytt for 200 000....ikke dumt.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synesy denne er flott:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=372...914&pos=4&rub=7

 

Men på FINN.no er der virkelig mange godbiter nå, og flere kommer det. Ellers er jeg stort sett enig i det Båtguru skriver. Eneste er at jeg synest Maxi båtene er for dyre, i hvert fall Maxi 84, men det viser seg jo at de av en eller annen grunn holder seg sinnsykt bra i pris, så hvis/når Du sakl selge den igjen, er det jo en fordel. Men jeg for min del ville i hvert fall ikke lagt ut 200 000 på en Maxi 84.

 

Ang. merke: Albin har jo og en del kjekke båter. Et anerkjent merke det og, og mye mer båt for pengene, i hvert fall i den prisklassen.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synesy denne er flott:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=372...914&pos=4&rub=7

 

Men på FINN.no er der virkelig mange godbiter nå, og flere kommer det. Ellers er jeg stort sett enig i det Båtguru skriver. Eneste er at jeg synest Maxi båtene er for dyre, i hvert fall Maxi 84, men det viser seg jo at de av en eller annen grunn holder seg sinnsykt bra i pris, så hvis/når Du sakl selge den igjen, er det jo en fordel. Men jeg for min del ville i hvert fall ikke lagt ut 200 000 på en Maxi 84.

 

Lykke til!

Den på linken var flott. Utrolig mye fin seilbåt man kan få for pengene!

 

Enig i at maxi er dyre båter i forhold til hva du får igjen. Ville neppe vurdert det selv med mindre det var ny motor eller prisen ned mot 150 000. Selv om båten er lett å selge kan ting som er "overpriset" raskt slutte å være det.

 

Men jeg hadde nok kjøpt en litt kurant båt.

 

Kan du gå opp litt i pris har jeg hørt mye bra om Willing og Grinde. Ellers finnes det en del fine Mikkel 32 og Comfort 30 (litt gammeldags, men klassisk)

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=368...875&pos=6&rub=7

Link to post
Share on other sites

Tja, masse fint til den prisen, men mange er gamle og forutsetter ofte at man kan fikse vedlikehold etc selv. Litt av sjarmen det synes jeg da.

 

Se gjerne etter en såkalt "halvtonner". Dette er båter på ca 30 fot som ble bygd i hopetall på 70 og begynnelsen av 80 tallet. Albin Ballad, Mikkel 30, Scampi og COMFORT 30 er ekselmpler på slike.

Dette er udødelige båter, ofte SVÆRT overdimensjonerte, men dønn solide. Svake punkt er som oftes motor, som i alle andre ( de fleste i alle fall ) båter.

 

ADA 32 og Bostrøm 31 MKII er andre bra alternativer. OBS OBS det meste her er selvbygg, kvaliteten varierer enormt på disse, fra praktbygg til tja ..... ? Her kan man gjøre skikkelige kupp, de bra eksemplarene er ofte ganske billige de også, grunnet markedets skepsis til selvbygde båter

 

Aktuelle eks:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=374...71&pos=11&rub=7

 

Denne var vi på visning på i høst, send en IM for mer info her...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=3688346&sid=1032248110408217&pos=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=13&rub=7

 

Med et budsjett på inntil 200K er det masse å velge mellom i alle fall. Spør gjerne om det er noe jeg kan hjelpe med, vi så på mange mange i høstes, og flere av disse er fortsatt til salgs

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Maxi 84 er også en bra båt. Men du kan få en del å gjøre med en utenpå-boltet jernkjøl.

 

Glemte å legge ut link til Hallberg Rassy 26: http://www.hallberg-rassy.com/hr26/hr26.shtml

 

Bilde

 

God plass og bra komfort i salongen

 

Bilde

 

Forpiggen, området med køyene er blandt de romsligste du finner i båter under en 35 fot. Tenker spesielt på høyden fra madrassen til taket over. Her vil barna trives, voksne får ikke så lett anlegg for klaustrofobi heller..

 

Bilde

 

Da HR 26 ble anmeldt i Seilas rundt 1980 sa de: "Den har bysse som en førti-foter". Hele benken på tvers kan benyttes ved matlaging. I skapet under benken til venstre finnes et enorm skap for kokestell og hermetikk og hva du ellers har i vanlige kjøkkenskap hjemme. Til høyre for vasken har du en kjøleboks, mange av disse båtene har supercool eller lignende systemer.

 

Du har mye å velge mellom, og valget er ditt!

Link to post
Share on other sites

ADVARSEL!!

 

Pass deg for den Mikkel 30`n det er lagt link til.  

 

Selger har hatt den båten i et år og gitt maks. 200 for den da. Jeg var å vurderte samme båt, men det er sinnsykt mye klønete tekniske installasjoner på den. Han forrige eieren hadde brukt sinnsykt mye penger på interiør, teak, downlights osv. + ny rigg. (ved montering av downlights hadde han senket hyttetaket 6-7 cm. noe jeg vil si fjernet det som var av ståhøyde for person på 175-180)

 

Et eks. til: ny sumlogg var borret med en avstand på 8-10 mm fra gammel gjennomføring, som bare var kappet av. (Jeg mener hvorfor ikke fjerne gammel på ordentlig vis, og montere den nye i samme hull!?!)

 

Ankervinsj var feilmontert, så man fikk med et sett ekstra hull på hekken uten at de var fylt/tettet !!  (kan jo hende at dette er gjort nå)

 

Seilene var i fjor av elendig karakter, jeg vet ikke om den har nyere seil nå.  

 

Mener ikke å være drittekk her på forumet, men når et medlem spør om råd må det være lov å være ærlig.

 

Min erfaring med båt i den prisklassen:

 

Vær tålmodig, tål noen bomturer. Bedre å gi 20-30-40 tusen mer for noe som er strøkent!

 

Om Comfort 30 som jeg selv har, kan anbefale på det sterkeste. Båten seiler bra under egentlig alle forhold, leste et sted at de regnes for å være best i lite og mye vind!! Det finnes endel variasjon i interiør, alt er ikke bra, vær kritisk, åpne luker ol. titt bak.

Angående motorstr. er det noen som mener at den originale 8 hk`n er for liten. Dette er jeg ikke enig i, jeg har så si aldri mer enn 2/3 gasspådrag på den, og har jeg det så hjelper det minimalt på farten. Men original saltvannskjølt motor som aldri har vært overhalt, er vel tvilsomt.

 

Svake punkter: Røstjernene (hvis lekkasje fra vantene kan disse være rustne)

 

 

Ellers har en kar som heter Ronny Mathisen laget en uoffisiell hjemmeside for Comfort 30

 

http://home.no.net/rmathies/comfort/

 

 

Lykke til!!

 

mvh

 

Barsk 1 :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei*

 

Ikke for å rakke ned på Din båt Barsk, men det var nettopp en som lurte på å kjøpe enten en Albin Ballad, eller en Comfort 30, på Havna. com.

 

Han fikk da til svar av Pål Kragset, som virker til å være en svært oppegående kar, sitat:

 

Jeg har seilt en Ballad i mange år, samtidig som min bror seilte en Comfort 30.

 

Begge er båter av sin tid. Den største ulempen sammelignet med moderne båter, er at baugen er underskåret og vannlinjene i forskipet ikke rette nok. Båtene møter derfor motsjøbølger mer enn de skjærer dem. En ny båt med rett baug og lange rette linjer i forskipet kommer tidligere opp på bølga, skjærer den og glir dermed lettere i motsjø.

 

Positive faktorer er det mange av, som du er inne på. Comforten er høyere rigget, litt bredere og dypere i skrogprofilene og dermed litt raskere.

 

Innredningsløsningene er omtrent like. Comfortens innredning er lavere plassert i skroget, slik at salongkøyene er ganske smale lengst framme. Det er ikke tilfelle med en Ballad. En både sover og sitter derfor bedre i en Ballad. Begge har toalettet plassert mellom salongen og forpiggen, en løsning som er en dårligere løsning enn i et eget rom midtskips.

 

:cheers:

 

Men følg nøye med på FINN.NO der kommer nye båter der hver dag nå. Og gi blaffen i prisantydningen. Gi et bud, som varer så og så lenge. Legg press på selgeren. Si at Du har flere båter i sikte.

 

Man trenger heldigvis ikke lenger være søkkrik for å anskaffe seg en skikkelig Havseiler, med gode overnattings, og ferie muligheter  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Om Comfort 30 som jeg selv har, kan anbefale på det sterkeste. Båten seiler bra under egentlig alle forhold, leste et sted at de regnes for å være best i lite og mye vind!! Det finnes endel variasjon i interiør, alt er ikke bra, vær kritisk, åpne luker ol. titt bak.

Angående motorstr. er det noen som mener at den originale 8 hk`n er for liten. Dette er jeg ikke enig i, jeg har så si aldri mer enn 2/3 gasspådrag på den, og har jeg det så hjelper det minimalt på farten. Men original saltvannskjølt motor som aldri har vært overhalt, er vel tvilsomt.

Vel, hvis du kun bruker motoren når det blåser mindre enn laber bris kan jeg være enig med deg. Men skal du ta deg frem i lange sund, som f.eks. Tromøy-sundet, med en 8 - 9 m/s eller mer i mot, ja da faller farten din med ganske mye om du går for motor.

 

En 30 - 31 fots båt har ikke vondt av en 18 hk motor. Hvis man vil ha noe å rutte med så er ikke 28 hk av veien heller. Opplevde engang å gå ut By-fjorden ved Uddevalla med 16 m/s, stiv kuling midt i mot. Har selv 28 hk motor. Det som begrenset farten, var ikke motor-ressurene, men "julingen" besetningen fikk når vi forsøkte å gå mot den krappe tunge sjøen fortere enn 3,5 knop! Vi tok igjen en Beason 31 som har 18 hk motor. Han måtte gi opp, han kom rett og slett ikke fremover!

 

Vel, nå hender ikke dette så ofte - men det gir deg ressurser og frihet når du ønske å ha det!

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis du kun bruker motoren når det blåser mindre enn laber bris kan jeg være enig med deg. Men skal du ta deg frem i lange sund, som f.eks. Tromøy-sundet, med en 8 - 9 m/s eller mer i mot, ja da faller farten din med ganske mye om du går for motor.

Da jeg gikk Horten-Bergen med Alo-Mikkel 26 og Volvo Penta 7,5hk gjorde vi stort sett rundt 5 knop for motor. På strekningen fra Tåneset og nedover mot Mandal hadde vi vinden rett i baugen og gjorde kun 2 knop med så mye gass som vi maksimalt ville gi over lengre distanse.

 

Kan jo nevne at Columbien min greit gjør 5 knop med 5hk Mariner, men jeg vil neppe ha vind, bølger og strøm imot med en slik motor.

Link to post
Share on other sites

Enig at baugen er "gammeldags". Men dette fører også til en mer behagelig gange i sjøen, selv om man ikke har like god fremdrift som nyere båter med "rettere" baug.

 

For SRA som skal ha båt til under 200` er det vel uansett ingen alternativ med en "moderne" båt.

 

Fordelen med min Comfort er at den er lett å komme i land med.

 

For meg: heller en gammel god, en en dårlig ny til 3x prisen. (Bavaria?) (snakker vi X, Rassy osv. til 5-6 x prisen hadde jeg vært mer enig)

 

Jeg liker iallefall ikke Bavaria, de har kanskje forbedret seg litt de siste årene, men en Bavaria 31 jeg var med å seile for 3 år side var mildt sagt en dårlig seiler. Ikke sluttstiv, mistet alt trykk på roret ved bare 15-20 graders krenging, og så mye krenget den bare du pustet på den.

 

Dessuten, mange av eierne deres burde heller hatt motorbåt. Nesten hver gang jeg ser en seilbåt gå for motor i god seilvind er det en Bavaria.(å da mener jeg ikke bare motvind, for da er det lov hvis man har litt dårlig tid?)

 

mvh

 

Barsk 1

( en gammel seilbåt, som iallefall er god nok til å seile Lyngør-Skagen på under 12 timer, med jolle på slep, uten spinnaker)

Link to post
Share on other sites

Barsk 1; det var derfor jeg åpnet for en IM. Syntes heller ikke det var pent å henge ut den båten, men vi valgte også en annen båt. I fjor var også prisen 180`K, og det er nok mer "passe" for den båten. 220`K er ALT for mye. Seila så ut som flanellslaken ja. Men pen inni var den, og motoren var skifta i nyere tid. jeg tror denne vil bli bra "prutbar" om en mnd eller to.

 

Kikka på etpar Comfort 30, likte den godt jeg også. Skepsisen til jernkjøl er vel litt overdrevet tror jeg. Skal ruste litt før den detter av. Fartshindrende blir det derimot med FOR mye rust. Men min 2 blader faste propell bremser også litt. Jeg mener også at BALLAD `en har speilvendt innredning. Liker bedre den som er i JOKER S 30 og Comfort 30

Syntes 8 HK virka litt lite, vår har 16 HK. Når den blir hivd ut blir det nok en 20 HK.

 

Jonny: største fordelen med en COMFORT / BALLAD / JOKER / BOSTRØM er vel egentlig prisen ? Ingen tvill om at en ny / nyere båt har masse egenskaper som disse gamle krigerne ikke har'

( f.eks akterkabin ) . Det er allikevel sånn at en 150-250 K NOK er det mange har å avse til båt, og da kan man finne mye fint her. Endel "fallgruber" finnes også...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til dere som må ha mange hestekrefter for å flytte dere, ikke glem; at dreiemoment er noe annet enn hk/kw, at type propell er viktig osv,osv. :cheers:

 

Så fort vi diskuterer seilbåt forresten, så kommer det lynkjapt en haug med innlegg om motoren.

 

mvh

 

Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Var ikke meningen å henge ut den Mikkelen.

Men hva er viktigst, å gi råd til et medlem som spør ( og som kunne gjort "katta i sekken" etter min mening) eller skåne en annonsør på finn.no som forsøker å tjene 40 lapper etter et år, antagelig fordi de skjønner at de gjorde et dårlig kjøp ???!!

 

mvh

 

Barsk 1 :cheers:

Link to post
Share on other sites

Til dere som må ha mange hestekrefter for å flytte dere, ikke glem; at dreiemoment er noe annet enn hk/kw, at type propell er viktig osv,osv. :smash:

 

Så fort vi diskuterer seilbåt forresten, så kommer det lynkjapt en haug med innlegg om motoren.

Du provoserer. Nå prater du tull! *Må ha mange hester*. Slettes ikke! Men det er udiskutabelt at valg av motor har visse konsekvenser! Det er fakta!

 

For å rydde av veien eventuell uklarhet: Eksemplene jeg har referert til tidligere gjelder Volvo Penta dieselmotorer. Jeg har ingen super-propell, en tobladet ordinær foldepropell!

 

Selvfølgelig er en 30 foter med en 7,5 hk motor et utmerket valg for mange! Men den har større fartsbegrensninger for motor med frisk bris eller mer rett i mot de bølgene den da møter enn hva samme båt med 18 - 28 hk vil ha. Det kan bare ikke bestrides med fakta. :wink:

 

Jeg mener på ingen måte å sette tommelen ned fordi - fordi -fordi,  *folk får velge selv!* :cheers:

 

Det-er-og-blir en forskjell som har med motor å gjøre. Velg selv, lev lykkelig alle dine dager uansett valg!

 

La oss slippe å diskutere *synsing og smak*! barsk 1 skal få slippe å ha samme smak som meg!

 

God Helg! NU skal jeg på seiltur! For seil!!!!! :cheers::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg i hvert fall meget vel hva angår motorstørrelse, som har 18 HK i min Johnson 26  :cheers:

 

Litt selvskryt er vel tillatt av og til  :lol:

 

Ja god helg og god tur Panpan. Selv har jeg konfirmant (inne) denne helga, så det blir nok ingen båttur på meg, nei  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...