Jump to content

Rimelig seiler


SRA

Recommended Posts

Var jeg Deg SRA, ville jeg ikke tenkt tanken en gang. Et uferdig skrog, med 0 utstyr, og et "gammelt vrak" av en motor. Den har forresten stått for salg i mååååånedsvis.

 

Nei, hadde jeg hatt råd og anledning, og skulle kjøpt båt nå, ville jeg som sagt gått denne nærmere i sømmene:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=372...2078&pos=1&rub=

 

Mulig den har gammel motor den og, men heller en gammel Yanmar, enn en gammel Volvo MD 7A. Og hvis den er like fin inni som utenpå, noe som jo er umulig å si, men......Da har den i hvert fall lenge igjen.

 

(Jeg har forresten vært så uheldig at jeg har hatt i eie en Volvo MD 7B, det gikk ikke ann å få tak i deler til den lengre en gang.)

 

Jeg ville i hvert fall undersøkt den nærmere, er jo bare å ta en tlf. det. Jeg kan aldri tenke meg at den båten blir stående for salg lenge.

Link to post
Share on other sites

(Jeg har forresten vært så uheldig at jeg har hatt i eie en Volvo MD 7B, det gikk ikke ann å få tak i deler til den lengre en gang.)

Ikke få tak i deler Jonny ? Hva slags deler snakker vi om da ? Jeg har en MD2, som er atskillig eldre, og der kan da alle deler skaffes. DREVIA i Lyskekil nevnte riktignok at få Norske Volvoforhandlere var noe spes interessert i å selge deler, men det lar seg vel skaffe ?

 

Eller er jeg på jordet ?

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ellers er det et en monsun med ny motor til salgs nå, men den ligger jo utenfor prisrammen

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=374...36&pos=11&rub=7

Akk ja, hadde jeg bare hatt pengene......

 

Nok et bevis på at man trenger ikke være Konsernsjef lenger, for å kunne kjøpe seg ei skikkelig skute.

 

Vannvittig mye båt for pengene. Dette er VIRKELIG båtporno.

Link to post
Share on other sites

hva er dette for noe??

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=365...47&pos=99&rub=7

noen som har kjennskap???

Dette er en Happy 27 - norskprodusert "havseiler" - visstnok meget romslig. Mener å huske at det er/ var et privat prosjekt, noen Asker-gutter som gikk sammen for å bygge en båt (selvbygger), noe á la Oksøy 32 fra Kristiansand - 1974, noen som husker den?

Vetle Vislie som har tegnet den og en vennegjeng bygde pluggen, lagde støpeform og støpte så hver sin båt. Forresten så lever støpeformene etter gamle Oksøy32 fremdeles, men nå i Sverige og båten heter ADA32 der. Ganske så harmonisk fasong på den! :smiley:

Går en del av den der borte! ADA32 seiler bedre enn Oksøy32 - roret ble flyttet lenger akterut og kjølen skøtt på en 5-6 cm.  :wink:

 

Gammel seiler selv, vet du - fra fordums tider. Akk ja, sånn er livet!  :seeya: Må si at jeg savner en skikkelig bidevind-seilas, av og til!  :smiley: ... for ikke å snakke om stillheten! ...og friheten! ...og så er man uavhengig (nesten, da i hvert fall...) av diesel-beistet under dekk. Det blåser alltids en vind.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du provoserer. Nå prater du tull! *Må ha mange hester*. Slettes ikke! Men det er udiskutabelt at valg av motor har visse konsekvenser! Det er fakta!

 

For å rydde av veien eventuell uklarhet: Eksemplene jeg har referert til tidligere gjelder Volvo Penta dieselmotorer. Jeg har ingen super-propell, en tobladet ordinær foldepropell!

 

Selvfølgelig er en 30 foter med en 7,5 hk motor et utmerket valg for mange! Men den har større fartsbegrensninger for motor med frisk bris eller mer rett i mot de bølgene den da møter enn hva samme båt med 18 - 28 hk vil ha. Det kan bare ikke bestrides med fakta. :wink:

 

Jeg mener på ingen måte å sette tommelen ned fordi - fordi -fordi,  *folk får velge selv!* :smiley:

 

Det-er-og-blir en forskjell som har med motor å gjøre. Velg selv, lev lykkelig alle dine dager uansett valg!

 

La oss slippe å diskutere *synsing og smak*! barsk 1 skal få slippe å ha samme smak som meg!

 

God Helg! NU skal jeg på seiltur! For seil!!!!! :wink: :wink: :smiley:

 

 

Beklager, var ikke meningen å provosere. Det begynte med at min opplevelse av å kun ha 8 hk er relativt problemfritt.

Videre så mente jeg at viktig for å få nytte av alle eventuelle 18 eller 28 hk er bl.a riktig propell.

 

Videre synes jeg at både synsing og ens egen smak må være lov å utrykke.

 

Er ikke det viktig da.? (f.eks. så har jeg lært masse strøm her på forumet, av særlig Lars H og Ingar, men de er slik jeg har forstått det relativt uenige om bruk av skilledioder kontra skillerele.) Skal ikke nødvendigvis kalle det synsing, men forskjellig smak er det iallefall (som igjen antagelig henger sammen med forskjellige erfaringer).

 

Skjønner jo nå da at jeg synset litt feil om motorstr. i seilbåt.

 

Ønsker forøvrig PanPan god seiltur!!  (mens jeg mekker motor!)

 

mvh  :seeya:

 

Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker var Happy 27 en selvbygger båt fra A til Å. Jeg mener å huske at dette er en båt hvor du gjorde alt selv, også å støpe skroget. Derfor er mitt råd når det gjelder denne båten og Sjømann (sorry, Dilla), så ble disse båtene støpt på samme sted. "Produksjonen" foregikk i gammelt gartneri på Vøyenenga i Bærum.

Desverre for enkelte av disse prosjektene, så ble de nok aldri 100% prosent ferdigstilt. :smiley:

 

Det er nok en god del av disse båtene som er like gode som verftsbyggede båter, dette utsagnet sier mer om verftsbyggede enn om selvbygde. :smiley::seeya:

 

Bortsett fra det er det revnende likegyldig hvor og av hvem båten er bygd, sålenge eieren er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker var Happy 27 en selvbygger båt fra A til Å. Jeg mener å huske at dette er en båt hvor du gjorde alt selv, også å støpe skroget. Derfor er mitt råd når det gjelder denne båten og Sjømann (sorry, Dilla), så ble disse båtene støpt på samme sted. "Produksjonen" foregikk i gammelt gartneri på Vøyenenga i Bærum.

Desverre for enkelte av disse prosjektene, så ble de nok aldri 100% prosent ferdigstilt. :smiley:

 

Det er nok en god del av disse båtene som er like gode som verftsbyggede båter, dette utsagnet sier mer om verftsbyggede enn om selvbygde. :smiley::seeya:

 

Bortsett fra det er det revnende likegyldig hvor og av hvem båten er bygd, sålenge eieren er fornøyd.

 

Apropos det, synes jeg så en Happy 27 tilsalgs for noen uker siden hvor det sto noe sånt:

"Noe innredningsarbeider gjenstår".

Da må jo vedkommende ha brukt laaaang tid eller???

En i familien min har iallefall rukket å bygge en sånn tidlig på åttitallet, eie den i 15 år, og har solgt den igjen for lenge siden.

 

mvh

 

Barsk 1 :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...