Jump to content

Alternativ til Sikaflex?

MOW

Recommended Posts

Hei 

Jeg legger nye dekk på Snekken her i vinter og begynner å se på hva jeg skal bruke til å nate dem med. Umiddelbart ser det jpo ut til å være Sikaflex 290 DC eller 291 DC (dekkene består av lerkestaver og mahogni dollbord), men jeg ville gjerne spare litt hvis det var fullgode billigere alternativer å få kjøpt? 

Især 290 DC er veldig dyr...

Spørsmål er også om jeg kan mette dekkene med inntrengende olje før jeg nater eller om jeg skal nate først?

vennlig hilsen

Martin

Jeg hadde tenkt å bruke bomullstråd i stedet for tape i bunnen fordi jeg tror det vil være lettere å legge ned i fugen??? 

Var i øvrig inne på Biltema.dk og der sto det at jeg godt kan bruke en D1/A inntrengende olje ( mener det er kinesisk treolje + et sikkativ) og nate etterpå. Men så blir det type D2/B olje etter at natene er tørre.... Men de advarer altså om at natene kan bli bløte med noen type oljer.... uha uha :-)

Som sagt har jeg brukt Biltemas natmasse. Den gir passe myke nater, i motsetning til Tech7, Casco Maritim og Technik og andre som blir for stive og er uegnet til nating (men veldig bra til mye annet). Jeg natet først og behandlet med Owatrol D1 og D2 etter at dekket var natet og slipt. Det er overhodet ingen tegn til at natene ikke tålte den behandlingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er det mye du skal nate kan det svare seg å kjøpe Stoffet i 600ml "poser". De er billigere per liter, men du trenger en spesiell fugepistol til dem. De koster en drøy tusing. Jeg fuget et svært gulv en gang i forrige årtusen. Brukte 6,5 liter natemasse.  Da kjøpte jeg en slik spesialpistol og de posene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

I stedet for tape el. i bunnen av natene (som er noe her å jobbe med) bruker jeg dypere nater enn vanlig, for eksempel 5 mm bredde og 10 mm dybde. Har enda ikke oppdaget problemer med det. Det går da selvfølgelig med mer natmasse. Jeg bruker heller ikke primer mot furu (selv om det kanskje ville vært lurt) men alltid mot teak.

Tora fikk nytt akterdekk og forlenget rorkult i fjor:

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei Nils!

Jeg bruker 4mm  bredde og 9mm dybde og det er nok også mere enn "normalen", men jeg restaurerer Snekken for "kommende generasjoner" og derfor er det dype fresinger og ganske smale. Hvorfor?? jo for så kan du slipe flere mm uten at dekket lide skade ... altså efter min tid som eier. Med andre ord så restaurerer jeg Snekken for "fremtiden" :-)

:yesnod:  :giggle: 

PS: dekkene er også gått opp fra 16 til 22 mm så derfor :thumbsdown:  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...