MOW Startet 10.Februar.2017 Del på Facebook Startet 10.Februar.2017 Hei Jeg legger nye dekk på Snekken her i vinter og begynner å se på hva jeg skal bruke til å nate dem med. Umiddelbart ser det jpo ut til å være Sikaflex 290 DC eller 291 DC (dekkene består av lerkestaver og mahogni dollbord), men jeg ville gjerne spare litt hvis det var fullgode billigere alternativer å få kjøpt? Især 290 DC er veldig dyr... Spørsmål er også om jeg kan mette dekkene med inntrengende olje før jeg nater eller om jeg skal nate først? vennlig hilsen Martin Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2017 Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Jeg har brukt Biltemas natmsse med godt resultat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 10.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Sjekket pris hos Biltema - kr 69.90 (DK) og Sika 290 DC PRO (kr 150 - billigste pris på nettet) ... så blir det Biltema :-) Takk, Nils! Gir dekkstavene "Wasco-suppe" dvs. tjære, linolje inkl. svampedreper på undersiden, men kan det anbefales å gi dekkstavene linolje og så primer før jeg nater?? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Februar.2017 Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Ikke direkte svar på spørsmålet men det er lenge siden jeg sluttet å bruke Sikaflex. Opplever Tec7 som langt bedre til fuging/liming ol. med mye mindre griseri og minst like bra kvalitet. Til nating har jeg ikke erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.Februar.2017 Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Tec7 er for hard/lite fleksibel til nating. Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 10.Februar.2017 Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Denne er god.... https://www.maritim.no/simson-natemasse-sort-290ml#.WJ49n_nhDIU Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Februar.2017 Del på Facebook Svart 10.Februar.2017 Den har jeg og brukt.. veldig smooth men dyr.. går fort noen tuber husk primer uansett hva du bruker.. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 11.Februar.2017 Del på Facebook Svart 11.Februar.2017 Viktig å prime som boble65 sier. Minst like viktig er det at du benytter PE- tape i bunn av fugen, da disse bare skal hefte i siden og ikke i bunn dersom fugen skal fungere som den skal. Oljing bør du vente med til fugene er helt tørre, noe som tar litt tid. Jeg ville ventet noen uker med det. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
MOW Svart 11.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2017 Jeg hadde tenkt å bruke bomullstråd i stedet for tape i bunnen fordi jeg tror det vil være lettere å legge ned i fugen??? Var i øvrig inne på Biltema.dk og der sto det at jeg godt kan bruke en D1/A inntrengende olje ( mener det er kinesisk treolje + et sikkativ) og nate etterpå. Men så blir det type D2/B olje etter at natene er tørre.... Men de advarer altså om at natene kan bli bløte med noen type oljer.... uha uha :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2017 Del på Facebook Svart 11.Februar.2017 Som sagt har jeg brukt Biltemas natmasse. Den gir passe myke nater, i motsetning til Tech7, Casco Maritim og Technik og andre som blir for stive og er uegnet til nating (men veldig bra til mye annet). Jeg natet først og behandlet med Owatrol D1 og D2 etter at dekket var natet og slipt. Det er overhodet ingen tegn til at natene ikke tålte den behandlingen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Høres bra ut, Nils - brukte du bomuldstråd eller tape i bunnen av sporene? Og hva med primer? .-) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Er det mye du skal nate kan det svare seg å kjøpe Stoffet i 600ml "poser". De er billigere per liter, men du trenger en spesiell fugepistol til dem. De koster en drøy tusing. Jeg fuget et svært gulv en gang i forrige årtusen. Brukte 6,5 liter natemasse. Da kjøpte jeg en slik spesialpistol og de posene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MOW Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Jeg har 2 dekk jeg skal nate - det er vel ca 3,5 kvm så jeg nøyes med 300 ml tuber, men når du nå skriver at det skal brukes en del..vel faktisk selv usikker på hvor mye jeg trenger .... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 I stedet for tape el. i bunnen av natene (som er noe her å jobbe med) bruker jeg dypere nater enn vanlig, for eksempel 5 mm bredde og 10 mm dybde. Har enda ikke oppdaget problemer med det. Det går da selvfølgelig med mer natmasse. Jeg bruker heller ikke primer mot furu (selv om det kanskje ville vært lurt) men alltid mot teak. Tora fikk nytt akterdekk og forlenget rorkult i fjor: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 Glemte å nevne at treverket bør være helt uttørket før en nater, slik at stavene ikke trekker seg sammen etterpå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2017 Hei Nils! Jeg bruker 4mm bredde og 9mm dybde og det er nok også mere enn "normalen", men jeg restaurerer Snekken for "kommende generasjoner" og derfor er det dype fresinger og ganske smale. Hvorfor?? jo for så kan du slipe flere mm uten at dekket lide skade ... altså efter min tid som eier. Med andre ord så restaurerer jeg Snekken for "fremtiden" :-) PS: dekkene er også gått opp fra 16 til 22 mm så derfor Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 (redigert) Dobbeltposting Redigert 16.Februar.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Som regel holder det å fjerne lakken med varmepistol og slipe lett over. "Flere millimeter" bør holde i mange hundre år Vi håper på bilder etter hvert . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MOW Svart 16.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Skal nok komme bilder.... av prosessen og ferdige dekk ....når jeg er helt ferdig for nå ligger stavene ferdig skåret inne i verkstedet. Regner med å montere dekkene fra ca 1. mars hvor temperaturene er litt høyere enn nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.