storken28 Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 Jeg har ein Yanmar 3YM20 (DIESEL!) og er veldig fornoyed med motoren,Men jeg ha probleme med den kombinert timer/omdrieings teller. Instruement tavle er det nye"B"type.Tallene på timer teller plutselig forsvinner for å kommer igjen etter flere dager. Innimellom kan det sa vidt leses i dette tidsrom.(veldig svakt) Der er ingen synlige skader på ledninger,jeg tror feilen ligge inn i instuement. jeg ha ikke prøved å åpne den ennå og veit ikke om jeg burde. Er der noen som ha samme problem og som veit årsaken, og om det kan fikses.? Godt råd trengs Quote Link to post
alidal Posted February 10, 2017 Share Posted February 10, 2017 http://myhanse.com/uploads/3797/Repair_of_Yanmar_Tach_updated.pdf Quote Link to post
storken28 Posted February 11, 2017 Author Share Posted February 11, 2017 Hei Alidal, Tusen takk for rask og meget informativ svar.Det er rart når en verdens omspenende produsent ikke kan klare å lage utstyr uten liggende problemer. Jeg er sikkert på at der er mange som har hatt samme problem,noe som denne artikkelen beviser. Er det meningen at silikonrubber, etter fjerning, skal erstattes med ny som det tuben vises i bildet? Jeg må spørre, har du hatt problemet selv og gjennomførte den rep som du beskriver? Quote Link to post
LM 605 Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Har hatt to stk. Yanmar 3ym 20, og flere Yanmar GM motorer( 22,5/27hk). Utrolige bra motorer. Hadde aldri noen problem overhode med disse motorene, også innkl., innstrumentet for turtall/timeteller. Har imidlertid lest en del på div. utenlandske forum,o.l., at det som du henviser til har vært en " gjennganger" på en del av denne type B innstrument på 3 YM motorene. Tror dette var spesiellt på de tidligste modellene av motorene, men er ikke helt sikker. Quote Link to post
alidal Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Nei jeg har ikke gjort dette selv og har heller ikke hatt problemer så langt..(Fra 2010) Quote Link to post
storken28 Posted February 11, 2017 Author Share Posted February 11, 2017 Motoren mitt, ein3YM20 er ein 2008 model. Problemet oppstå tidlig siste sesong. Bortset i frå ein løse ledning kontakt på start solenoid i frå start knap ha ikke der vart noen problemer, motoren går som ein klokker. Tidligere hadde jeg ein 2GM20F i frå 1998, når denne motoren tok dagen fantes der ikke antydning til rust eller corrosjian på motor.Måling var så å si perfekt. Det samme kan ikke sies om de nye, eg klaget til forhandler og fikk til svar at det nye miljø kravene til måling var årsaken. Quote Link to post
EmilS Posted February 11, 2017 Share Posted February 11, 2017 Jeg har samme problem med timetelleren på min 4JH3DTE fra 2008. Den er borte i lange perioder, ofte flere uker. Noen ganger sees noe som er helt uleselig. Det er etter som jeg har hørt et godt kjent fenomen på Yanmar motorer med digital timeteller. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.