Jump to content

Hvor hardt skal propellen sitte (Scand Baltic - 86)

ttyridal

Recommended Posts

Fikk en liten overraskelse da nyervervet båt gikk på land i høst:

Mutter som holder propellen på plass var løs. Så løs at 4-åringen kunne skru den av!  Dette kan vel ikke være riktig? På noen andre båter har jeg sett en slags låseskive, men her var det bare propell, standard skive og mutter.

Litt hell i uhell, så hadde den rustet fast noe (måtte dunke den løs med plugg-hammer) - regner med at det var dette som hadde reddet oss denne sommeren. (men den skal vel helst ikke ruste fast?)

Det skal vel også være sink på akslingen? var iallfall en god bit med aksling mellom propell og skrog, men ingen sink.

Så hvordan skal egentlig dette se ut? Hvor hardt skal propellen skrus fast? og hvordan sikre at den ikke faller av sommern 2017?

Et par bilder av aksling + propell:

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63314/1486908077.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63314/1486908090.jpg

Låsskive mellom propell og mutter. Denne brettes/bøyes, slås over mutteren så denne ikke løsner. Veldig viktig. Uten låsskive løsner mutteren over tid når du bakker og propellen faller av.! De har slike låsskiver på f.eks. Maritim. Ta dimmen på akselen din. Har du settskrue i mutteren så bor forsiktig ned i gjengene så den får skikkelig feste. Før du fester setteskruen så dra til mutteren så hardt du klarer med en skikkelig teit fastnøkkel av rett dimensjon.

https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65783/1486911825.jpg

Etter at jeg mistet propellen ved bakking og avgang fra bryggen i Horten, drar jeg til mutteren med absolutt alt jeg har av krefter. Det kan i hvert fall ikke skade. Og så bruker jeg låseblekk for å sikre den. Da tar jeg heller jobben med å slite med å få propellen av dersom det skulle være behov for det, bedre enn å miste propellen. Da jeg mistet propellen og tilkalte RS for slep hjem, foretok de forresten et dykk i grumset vann og 5 - 6 meter dyp og fant propellen min. Dessverre hadde jeg ikke ekstra mutter, så det ble slep til hjemmehavnen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, nå er armene og nevene mine 73 år gamle, og latmansarmen jeg bruker ikke lengre enn rundt 40cm, så det er vel grenser for hvilket moment jeg klarer å få til. Ingeniøren i meg sier at jeg nok ikke skader gjengene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker stort sett "Loctie" på alt av muttere/bolter som jeg monterer i bil(ikke hjulbolter) og båt. Hindrer at noe skrur seg opp og motvirker korrosjon slik at det er demonterbart senere. Har hatt både variant av ubrako låseskrue på propellmutter og låsesplint på mutter. En kollega brukte låsesplint som ikke var syrefast og fikk etterhvert veldig dårlig framdrift.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...