Frissy Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Da nærmer det seg slutt på FM radio og jeg må få dab inn i båten. I båten sitter det en type bilradio med "gammeldags" bilradio med løst deksel....Se bilde Åpnet skapet den sitter i og der er det følgende kontakter bak.... se bilde. Er dette standard slik at jeg kan kjøpe en ny radio med dab og den vil fungere? Eller må det kjøpes ny koblinger mm? Quote Link to post
TerjeFjern Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Jeg byttet til dab og det var ikke endringer på min radio. Quote Link to post
pipe Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 (edited) Din gamle radio har DIN kobling så en ny vil passe rett i kontakten.FM antennen ser også ut som har riktig størelse på bildet.Da gjenstår det bare å ta stilling til hvilken løsning du velger til DAB+ motaket.Vindusantenne,utvendig antenne eller DAB splitter. Edited February 12, 2017 by pipe (see edit history) Quote Link to post
Frissy Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Din gamle radio har DIN kobling så en ny vil passe rett i kontakten. FM antennen ser også ut som har riktig størelse på bildet. Da gjenstår det bare å ta stilling til hvilken løsning du velger til DAB+ motaket. Vindusantenne,utvendig antenne eller DAB splitter. JA da var det da.... Hva kan jeg få til? Hva er lettest og funker?? Dette er under dekk i en seilbåt og jeg vil helst ha minst mulig arbeid..... ;) Quote Link to post
Riddar4 Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Jeg kan ikke mer om dette enn at jeg hadde tatt med meg radioen til en butikk som selger radioer og fått råd der... Quote Link to post
Eureka Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Vindusantenne kan du nok glemme såfremt du ikke har vinduer som er 30-40 cm høye. Dessuten vil antennen fort komme i skygge av båten. Ala, seiler du nordover langs vestlandskysten, vi du få redusert mottak om antennen er i BB vindu.. Kjøp en enhet som har god lydkvalitet. I bilen monterte jeg en Sony DAB+ bilstereo. Jeg har i ettertid lest at Sony ikke nødvendigvis er best på lyd... og siden DAB-lyden er veldig flat og "følelsesløs" så er ikke middelmådig lydkvalitet med på å gjøre det lettere å høre hva som blir sagt på radioen. Men det er kanskje en annen debatt :) Quote Link to post
pipe Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 JA da var det da.... Hva kan jeg få til? Hva er lettest og funker?? Dette er under dekk i en seilbåt og jeg vil helst ha minst mulig arbeid..... ;) Har du utvendig FM antenne hadde jeg kjøpt en DAB+ splitter. Enkelt og bedre enn vindusantenne. Dog virker ikke DAB+ splitter hvis eksisterende antenne har elektronisk antenne forsterker. Quote Link to post
Recommended Posts