Jump to content

VHF - bærbar


whatever

Recommended Posts

Så i siste båtmagasinet at det selges bærbar Vhf til 1200,-!! Er det helthåpløst å bare ha bærbar VHF ombord? Er det noen PRAKTISK (ikke teoretiske om og hvissomatte) store problemer med rekkevidde på disse?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, det er selvfølgelig ikke "helt håpløst" - tvert imot, det kan være en svært god hjelp. Men du må allikevel være oppmerksom på at når en VHF er gjort bærbar så inngår man samtidig store kompromisser både mht effekt og antenne. Den PRAKTISKE konsekvensen er at rekkevidden for en slik ikke er stort mer enn det som man ser med egne øyne i klart vær.

 

Et annet PRAKTISK forhold er at en VHF som er laget for å konkurrere i billigmarkedet, den er neppe særlig mekanisk robust. Faller den ned fra et bord, eller blir våt - så risikerer man fort at den slutter å virke.

 

Var dette PRAKTISK nok :wink: ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Rekkevidden for VHF er avhengig av mange PRAKTISKE forhold, mest av antennens utforming og høyde/plassering. Hvis du monterer antennen på den motorbåten du har i avataren, da kommer den ca 3 meter over sjøen. Som et anslag kan du regne med rekkevidde på 10-20-30 nautiske mil, avhengig av bl.a motpartens antenne og høyde. Med en bærbar VHF ombord i samme båten må du heller regne med rekkevidde 1-2-3 nautiske.

 

Sertifikatet er en forutsetning for å få den konsesjonen som er nødvendig for å bruke VHF lovlig. Anbefales på det aller sterkeste! Hvis du kjøper læreboken på http://www.lmf.no og leser hjemme noen kvelder, så bør du klare VHF-prøven som privatist. Når jeg kjører mine kurs bruker vi 3 kvelder, inklusive eksamen. Du finner masse god informasjon på www.maritimradio.no - og litt på mine hjemmesider :wink:

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

whatever:

 

> Holder det langs telemark-/Sørlandskysten? Hva er rekkevidden på stasjonære?

 

så mange spørsmål; kan du ikke bare skaffe deg en bærbar & se hvordan det går?

 

> Jeg har ikke sertifikat heller.Er det noe som er tidkrevende å ta? (eller kjøpes det lett i sverige:-)

 

vanlige hoder fikser lett dette pensumet!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

whatever:

 

> Holder det langs telemark-/Sørlandskysten? Hva er rekkevidden på stasjonære?

 

så mange spørsmål; kan du ikke bare skaffe deg en bærbar & se hvordan det går?

 

> Jeg har ikke sertifikat heller.Er det noe som er tidkrevende å ta? (eller kjøpes det lett i sverige:-)

 

vanlige hoder fikser lett dette pensumet!

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Nei,kan ikke bare skaffe og se

 

Ja, regner med at jeg har hode til å ta dette kurset.

Er det etproblemfor deg at de tkommer spørsmål i et diskusjonsforum????

Har du ikke noe mere konstruktivt å komme med så hold deg unna denne tråden....makan!!!

Link to post
Share on other sites

Nei,kan ikke bare skaffe og se

 

Ja, regner med at jeg har hode til å ta dette kurset.

Er det etproblemfor deg at de tkommer spørsmål i et diskusjonsforum????

Har du ikke noe mere konstruktivt å komme med så hold deg unna denne tråden....makan!!!

jeg forstod det slik at du var ute etter kunnskap om bærbare i praksis,

og synes absolutt at et forslag om å prøve en bærbar sjøl er konstruktivt!

 

barx

Link to post
Share on other sites

whatever:

 

> Holder det langs telemark-/Sørlandskysten? Hva er rekkevidden på stasjonære?

 

så mange spørsmål; kan du ikke bare skaffe deg en bærbar & se hvordan det går?

 

> Jeg har ikke sertifikat heller.Er det noe som er tidkrevende å ta? (eller kjøpes det lett i sverige:-)

 

vanlige hoder fikser lett dette pensumet!

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg er faktisk en som vurderer vhf - men synes inngangsbilletten er for dyr. Jeg er en "godvårsdagbåtbruker" som stort sett holder meg langs kjente områder. da en VHF koster rundt tusingen synes jeg at det er akseptabelt. Blir denne kun som en avansert walkitalki å regne så er det vel ikke ikke verdt den invistiteringen engang. Jeg er vel en som ikke gidder å kjøpe dippedutter fordi det er kjekt å ha. Bruker båt fordi det er deilig å ligge utpå i finvær.... båten er mere et middel for å benytte meg av skjærgården.

 

Jeg synes ikke svara dine var så konstruktive, "så mange spørsmål". Dette lukter vel båtmagasin forum svar. Ferdig med denne tråden for min del, er ikke nødvendig å gjøre tråden lengere en dette.

Skal passe meg vel for å spørre en annen gang

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er faktisk en som vurderer vhf - men synes inngangsbilletten er for dyr. Jeg er en "godvårsdagbåtbruker" som stort sett holder meg langs kjente områder. da en VHF koster rundt tusingen synes jeg at det er akseptabelt. Blir denne kun som en avansert walkitalki å regne så er det vel ikke ikke verdt den invistiteringen engang.

Kjøp deg ein slik bærbar VHF! :yesnod: Sjølv om den har avgrensa rekkevidde så er den likevel tusen gongar betre enn ingen VHF, og i dei fleste tilelle så vil den være fullstendig god nok både til å kommunisere med båtar i nærleiken og med kystradio.

Å likestille den med ein walkitalki er veldig feil, kanskje ikkje så mykje pga. teknikken, men pga. den måten VHF-tjenesta er organisert på.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...