Jump to content

Ankervekt og størrelse på ankervinsj

Jernklumpen

Recommended Posts

Trenger tips ang vekt på anker og størrelse på ankervinsj.

Vil bruke kjetting. Og lurer på hvilken størrelse.

Båten veier 13tonn og er 38 fot.

Lyst til og bruke 25kg brucekopi og 10-12 mm kjetting.

Men ser at det kan være vanskelig og få tak i vinsj som er større enn 1500 watt i 12volt.

Trenger tips, og evt hvem som har slikt utstyr.

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Du går for kraftige størrelser! 

I forhold til tabell er du innafor med 20kg brucekopi, 8mm kjetting og vinsj på 1500w holder i massevis.

Jeg har båt på 42fot, 10tonn, har blytau, 15kg bruce, 1000w vinsj. 15kg anker er akkurat innafor på tabell, men burde vel hatt 20kg. 

Jeg har Engbo vinsj.

Jeg ville valgt en vinsj fra Quick, med frislipp for anker med kjetting, skulle jeg handlet nå( hvis det er akter montering),  bla Seatronic forhandler disse.

Redigert av Førstefender (see edit history)

skal ankeret være foran eller akter?

Jeg ville gått for større anker. Har selv 20 kg originalt bruce foran, og leter etter et på 30 kg. Båten veier 10-11 tonn lastet.

10 mm kjetting leveres vel standard på de litt større seilbåtene, så det må vel være hyllevare med vinsjer og kabularer, men har ikke noen oversikt over dette selv. Registrer at vennebåtene stort sett har 10mm foran og 8mm akter. Selv har jeg 8mm begge steder.

skal ankeret være foran eller akter?

Jeg ville gått for større anker. Har selv 20 kg originalt bruce foran, og leter etter et på 30 kg. Båten veier 10-11 tonn lastet.

10 mm kjetting leveres vel standard på de litt større seilbåtene, så det må vel være hyllevare med vinsjer og kabularer, men har ikke noen oversikt over dette selv. Registrer at vennebåtene stort sett har 10mm foran og 8mm akter. Selv har jeg 8mm begge steder.

Ankeret skal være akter

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Skal ikke mene så mye om størrelsen på ankeret, men har selv Ilas vinsj på 1000W og det er rikelig for å få opp et tungt anker. Har selv båt på snaue fem tonn, og vinsjen trekker godt med seg båten og har opplevd at den trakk halve badeplattformen under vann før den ikke klarte mer.  Vil tro den trakk med en kraft på flere hundre kilo. Ankeret skal være tungt før det blir for tungt. Å trekke med seg båten er jo ikke nødvendig å gjøre i tide og utide, men vinsjen er sterk.

Har hatt kontakt med ilas i dag, de mente det holdt med 1000watt og 8mm kjetting for 13tonn båt. Men ønsker meg likevel 1500watt vinsj og 10mm kjetting. Bedre og ha for stort tenker jeg. Det er jo sikkerhetsutstyr ved evt motorstopp

Båt er livet.

Som tilplan er inne på er vel ankervekta nærmest irrelevant, det er hvor hardt det sitter i leira som betyr noe. Sitter det kilet fast bak en stein hjelper jo ingen ting. Forøvrig enig i din vurdering om å gå et hakk opp :yesnod:  Og hvis du først skal være sikker så kan du jo gå for et Rocna istedenfor et Bruce.

Redigert av Komodo (see edit history)

Hadde vel ikke stolt på en 7.5kg selv om den hadde godt feste. Man skal kunne sove godt om natten med dreggen ute. Ellers er det bedre hjemme. Og det blir ikke aktuelt. Og det er viktig og kunne ankre opp hvis det er fullt ved brygger, ikke alltid det går og ligge longside pga plassmangel. Det er litt opptageren som gjør mitt båtliv bra, er det ikke plass, så finner jeg en ny plass og ankrer opp. Men har litt utfordringer med ny båt, denne stikker 1.3meter og den gamle kunne jeg tilte opp drevet, og da stakk jeg 0.5meter. Så da blir det nok litt kraftigere greier til ankring, siden jeg skal ha den i hekken, det blir jo ekstra belastning siden jeg har den akter, hvis jeg må bruke den ved motorstopp

Båt er livet.

Skal kikke på rocna. Men har bare bra erfaring med Bruce. Byttet fra galvanisert Bruce til syrefast for 5år siden, og min erfaring er at syrefast sitter mye bedre i søla. Mulig det er skarpere, slik at det går dypere ned i gjørma. Er hvertfall bedre.

Båt er livet.

Hadde vel ikke stolt på en 7.5kg selv om den hadde godt feste. Man skal kunne sove godt om natten med dreggen ute. Ellers er det bedre hjemme.

Ser nå at jeg ordla meg litt klønete i innegg #11. Det jeg ville fram til var egentlig som Hulda påpeker at antall watt ikke nødvendigvis er avgjørende for hvor tungt anker du har. Dersom ankeret sitter veldig godt i leira kan det være lurt å ligge rett over og stramme opp og la det få tid til å brekke løs når det skal opp. Med den kraften ankeret sitter da er 25 kg ingenting i forhold. Sånn sett greier du deg sikkert med en vinsj på 1000W selv om du har 10mm kjetting og 25kg anker. Men siden du har en tung båt kan det muligens bli litt drøy kost å trekke båten bakover etter kjettingen når du skal ha opp ankeret.

1500W blir sikkert bra. Ville ikke hatt mindre enn 20kg Bruce på den båten du har, heller større. Vi har hatt 20kg Bruce-kopi i flere år og har god erfaring med det. Men det ankeret vi har nå er vesentlig bedre. Hugger med en gang, selv om det er mye tare og sjøgress på bunnen. Brucen hadde en tendens til å fylle seg med grønnsaker enkelte steder.

Redigert av Komodo (see edit history)

Skjønner poenget med å prøve 1500+w i stedet for 1000w. Men basert på egen erfaring med ferielastet båt på 13-14 tonn og 1000 w vinsjer i hver ende med hhv 8 og 10 mm kjetting på 20 kg Bruce, så kan ikke jeg se behovet. 1000w er mer enn sterkt nok til å dra Bavariaen et stykke ned i vannet når ankeret sitter godt. Har Lewmar H3 1000w i baugen og Anchorlift Dolphin 1000w akter. Disse vinsjene er giret så lavt at de gir en enorm trekkraft, jfr Hulda over. Hastighet på inntrekking er aldri noe problem. Kunne gjerne gått ennå saktere for min del.

Hvis jeg skal gi et tips så ville jeg fokusert på å få en vinsj akter som har frittfallsfunksjon, særlig når den skal stå akter. Det er veldig nyttig når du skal legge ut kjetting mens du siger inn mot land. Anchorlift sine vinsjer har dette, og sikkert mange andre, men ikke Lewmar H3 som jeg har i baugen. Da er det litt knotete å legge ut kjettingen.

Lewmar H3 på 1000w er iht produsenten i USA beregnet på båter opp til 14 m/48 fot og Anchorlift Dolphin 1000 skal ta båter opp til 45 fot, men visstnok bare opp til 8 tonn! Det støtter jo ditt ønske om å gå for minst 1500 w basert på oppgitt vekt. Personlig har jeg aldri opplevd 1000w som for lite, til tross for 13-14 tonn vekt.

Ilasen jeg har, det frittfall på. Men den fusker litt. Må demontere og se om jeg må bytte noen nylonskiver. Kikket på rocna. Den var jo overlegen i test. Går for rocna 20kg, da har jeg bra nok dregg. Men litt bekymret for 7mm kjettingen jeg har. Leverandøren av vinsjen min sa at jeg kan bruke 8mm kjetting på samme kabularet. Blir dette flisespikkeri og gå opp fra 7til 8mm kjetting?

Båt er livet.

Du øker bruddstyrken ganske betydelig ved å gå opp fra 7 til 8 mm.

En galvanisert 7 mm ankerkjetting har typisk bruddstyrke på 1700 kg.

Galvanisert 8 mm ankerkjetting har typisk bruddstyrke 2600 kg. Syrefast har høyere bruddstyrke i samme dimensjon.

Viktig å nevne at styrken også i stor grad påvirkes av stålkvaliteten. Her er det ulike grader, (G30, G40 osv). Verdiene over er de som oftest tilbys i båtutstyrsforretningene. Du kan med andre ord både få betydelig høyere og lavere verdier enn ovennevnt, alt avhengig av stålkvaliteten du bruker.

Ser nå at jeg ordla meg litt klønete i innegg #11. Det jeg ville fram til var egentlig som Hulda påpeker at antall watt ikke nødvendigvis er avgjørende for hvor tungt anker du har. Dersom ankeret sitter veldig godt i leira kan det være lurt å ligge rett over og stramme opp og la det få tid til å brekke løs når det skal opp. Med den kraften ankeret sitter da er 25 kg ingenting i forhold. Sånn sett greier du deg sikkert med en vinsj på 1000W selv om du har 10mm kjetting og 25kg anker. Men siden du har en tung båt kan det muligens bli litt drøy kost å trekke båten bakover etter kjettingen når du skal ha opp ankeret.

1500W blir sikkert bra. Ville ikke hatt mindre enn 20kg Bruce på den båten du har, heller større. Vi har hatt 20kg Bruce-kopi i flere år og har god erfaring med det. Men det ankeret vi har nå er vesentlig bedre. Hugger med en gang, selv om det er mye tare og sjøgress på bunnen. Brucen hadde en tendens til å fylle seg med grønnsaker enkelte steder.

Er det rocna du har? Og er mer fornøyd med enn Bruce?

Båt er livet.

Nei, det er ikke Rocna, men en hjemmelaget kopi som ligner en smule (se link i signaturen min :smiley: ) Og ja, veldig fornøyd. Det setter seg vesentlig lettere. Nå er egentlig ankeret i overkant stort for vår båt, men problemet er heller å få det opp. Det graver seg laaangt ned. Hvis det er veldig hard sandbunn graver det seg ikke så langt ned. Tror det skyldes at jeg ikke har kraft nok til å dra det ned i kompakt sandbunn.

Var det ikke du som sveiset deg så fin bergkile da? Det var jo nesten så du bare kunne satt kjetting på den :giggle:  Dette fikser du selv :thumbsup:

Her er en link https://baatplassen.no/i/topic/118770-hjemmelaget-anker-diy/

Det ble som vanlig x antall ganger så mye jobb som forventet, så produksjon utgår. Men nå stod jeg hjemme i garasjen med vinkelsliper da. Plasmabrenner, platesaks, sag og  kantpresse så blir saken en annen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...