Torsen67 Startet 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2017 Har ikke tenkt å fjerne selve tunnelen ned. Beholder den for sikkerhets skyld:-) Båten er en Sollux 24. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Lekker den i lokket? Ny pakning kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Neida, lekker ikke. Men tror tunnelen forårsaker en en del tull for propellen. Masse surklelyder og hvitt skum/oksygen i kjølvannet. Propell er ny og skrog så glatt som en barnerumpe. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Kanskje det passer med ett lokk slik en tetter rør med og lime fast med tec 7 for og prøve? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Dette lokket er limt med Tec 7 og boltet igjen med 4 bolter, så her er det ingen luft som får passert:-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Jo men mente at du limer ett lokk fra undersiden også? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Hadde sånn på en Hanto 24 for mange år siden. Var veldig glad for den da jeg fikk dreggtauet i propellen og slapp å bade. Tror ikke den har så mye å si for fart eller forbruk? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Torsen67 Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Vel, jeg kommer til å tette den uansett:-) Blir vel å støpe igjen. Kan ikke se for meg en løsning med lokk men tanken er god. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Kan du ikke teste med tec7 og et plastlokk/plastbit og se om det blir noen forskjell? Har det noe å si støper du igjen og blir det ingen forskjell så er det jo mer arbeid for ingenting. Og du mister en kjekk nødløsning på tau i propellen, Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
boble65 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Ja er jo svært enkelt og lime ett lokk utvendig for og prøve. Ett lokk er jo enkelt å fjerne og. Virker det er det jo egentlig bare og la lokket være der. Det enkle er av og til det beste? bare se om du finner ett lokk med en flens som passer innvendig med hullet du har så lime fast. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Har du noen bilder av hvordan dette ser ut? Hva med et stempel som du fører ned i tunellen ovenfra som flukter med skroget på undersiden? Det behøver jo ikke å tette helt, bare å redusere turbulente strømninger rundt tunellen. Stempelet kan du f.eks. lage av divinycell eller xps og støpe rundt. Formes lett til med kniv, rasp og pussepapir fra undersiden før du støper. Redigert 15.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 19.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2017 God ide Kommodo. Men hullet er skråskjært der det møter skroget, så da må jeg nok lage en tykk plugg av dette. Har det ingen hensikt så kan jeg bare fjerne den neste år. Hva er XPS? Håper det er billigere enn Divinycell Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2017 https://www.byggmax.no/isolasjon/skumplast/xps300-p16474 En plate koster 70 kroner. Du skjærer ut rundinger som passer i hullet og limer dem sammen med epoxy av denne sorten http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-2000020523/ til du har ønsket tykkelse, f.eks. 300mm. Så stapper du denne vinkorken opp i hullet og skråskjærer javnt med skroget. Bare viktig at du har laget pluggen så lang at den fremdeles styrer i hullet selv om mye må stikke ut pga. skråskjæringen. Så støper du over med et par lag epoxy og duk. Vidre må du jo ha en stempelstang som du bruker til å sette den ned, dra den opp, samt låse den i riktig stilling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 XPS tåler kanskje ikke polyester? Ser det er langt billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Er hullet stort? Er det rundt? Sett nedi en passende kulefender/ fender og blås den opp med passe trykk? :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Her er et forslag til. Tilpass ei tynn plate og lim den fast med fugemasse (tynn streng). Dersom du får tau i propellen el slår du vekk plata med en stang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Tror jeg går for ett kraftiger lokk og dykkemaske :-) Men vet du om XPS tåler polyester Komodo? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 jeg hadde tidligere en Fevik 715 med slik innspekjonsluke. da tilpasset jeg en pleksiglass plate som passet i bunnen, å satte 4 gjengestenger opp igjennom lokket. mutter over og under. det vil si jeg tredde dette ned ovenifra. det betinger at hullet er størst i toppen.:-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 XPS tåler ikke polyester, derav epoxylinken i innegget over. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Neida, lekker ikke. Men tror tunnelen forårsaker en en del tull for propellen. Masse surklelyder og hvitt skum/oksygen i kjølvannet. Propell er ny og skrog så glatt som en barnerumpe. Mener ikke å overprøve din vurdering men ville for egen del tenkt nøye igjennom saken før jeg hadde tatt bort en god og viktig sikkerhetsfunksjon som denne luka er. Har vokst opp med Solux 24 AC m Yanmar 33hk selv og har ikke opplevd støy eller pisking som jeg kan relatere til denne tunnelen. Har du økt diameter på propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Jeg har kjøpt en ny 4-bladers 17x17 propell. Den forrige var en 3 blader jeg ikke finner noen tall på. Men vurderer å sende propellen til Winrace for en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.