Jump to content

Kartplotter og ekkoloddgiver til Nordkapp Enduro 805

Kystskippern

Recommended Posts

Ny båt er på gang hvis alt ordner seg (båtplass og et svinaktig godt tilbud på båtmessen på Lillestrøm!), og valget har falt på den nye Nordkapp Enduro 805 med 300 Evinrude G2. Båten har ymse "pakker" men det høres ut som det er greit å trekke kartplotteren fra Garmin ut av pakken med påfølgende redusert pakkepris (skulle bare mangle). Jeg vet at kartplottere er religion og jeg har til nå vært medlem av den Den hellige Raymarinske kirke. Hadde Raymarine E127 i min forrige båt (Jeanneau 42 DS) og var ganske fornøyd med den. Kjøpte den demo-brukt fra USA på Ebay, så det ble en ganske billig og bra løsning. Jeg er imidlertid plutselig blitt åpen for andre religioner og ønsker råd fra noen som har vært gjennom samme periode som religionsskeptiker. Hvilken kartplotter ligger lengst framme akkurat nå? Utviklingen går som kjent i rykk og napp hvor de forskjellige aktørene det ene året har revolusjonert bransjen og i neste er totalt fraseilt. Hvem leder nå? Føler nesten at man må jobbe i bransjen for å klare å følge med.Jeg skal ha en kartplotter på 12 " med en gjennomgående ekkoloddgiver som også gir meg vanntemperatur. Jeg bruker nok båten ganske likt som andersb skrev i en tråd fra 2015 om samme emne: For det meste liggende i Middagsbukta, men en og annen tur nedover Sørlandskysten i løpet av sommeren. Jeg bestiller også båt med targabøyle og har lyst på både radar og Flirkamera, men det blir litt overkill for å si det mildt (neida, joda, neida...kanskje radar etterhvert...). Hvilken ekkoloddgiver bør jeg montere? Ser at det også er et alternativ med hekkmonterte givere, hva er fordelen/ulempene med en slik giver? Ser kanskje at den kan være litt utsatt for bading og klatring opp i båten?

Redigert av Kystskippern (see edit history)

Det finnes vel ikke gjennomgående givere som gir deg vanntemperatur?

Jeg valgte hekkmontert giver på en Enduro 550 nettopp med tanke på å måle vanntemperaturen. Det har ikke vært noe problem i forhold til bading og vannsport, og vi har omtrent bodd i vannet. Jeg fikk montert giveren på motsatt side av stigen.

Det står at f.eks. at Airmar B60 gjennomgående giver måler både dybde og temperatur. Tror det var samme giver jeg hadde i seilbåten. Fungerte med Raymarine E127, hadde ingen andre tempgivere noe sted så vidt jeg vet.

https://www.pronav.no/nettbutikk/airmar/svingere/transducer-b60-50200khz-bronze-20-bla-plugg/

Det står at f.eks. at Airmar B60 gjennomgående giver måler både dybde og temperatur. Tror det var samme giver jeg hadde i seilbåten. Fungerte med Raymarine E127, hadde ingen andre tempgivere noe sted så vidt jeg vet.

https://www.pronav.no/nettbutikk/airmar/svingere/transducer-b60-50200khz-bronze-20-bla-plugg/

Å, jeg misforstod. Den der monteres vel i et hull som går gjennom skroget? Jeg tenkte på innvendig montert giver.

foreslår 2 stk 9" lowrance/eller simrad koblet i nettverk med gjennomgående giver - f.eks airmar b75m

istedenfor 1  - 12" 

da har du backup hvis 1 streiker og kan vise alt hvor det passer.

Ville også tatt med simrad autopilot med en gang, det vil du aldri angre på noen gang.

Jeg hadde prioritert denne foran radar, utfra skissert bruks mønster.

Jeg kjenner ikke Lowrance kartplottere, men ser at en slik løsning blir veldig kostbar En 9 " Lowrance koster rundt 30k, så vi snakker fort om  70-80 k for plottere med ekkoloddgiver. I tillegg kommer autopilot som sikkert fort koster 15-20. Når det gjelder autopilot så hadde jeg det i seilbåten og brukte den hele tiden, men i en forvokst skjærgårdsjeep!? Litt usikker på om jeg trenger den. Er det noen som vil gi meg noen erfaringer som hjelper meg til å skjønne behovet?

Jeg tror man sliter med å få plass til to 9" på konsollet.

Ja, det er nok mulig at det blir litt snau plass. Men skal ta noen mål, det ser ut til at omrammingen på 805 er endret fra 760.  Må tenke litt på hva som er mest hensiktsmessig, har kikket på en haug videoklipp på Youtube og det virker som at Lowrance er valget til alle fiskere. Er litt usikker på om jeg egentlig kan kalles en fisker, men husker jeg fikk et par for noen år siden...

med stor fare for å rote meg ut i urent farvann, så er mitt intrykk at p.t så har navico ( =simrad,lowrance &BG) et lite forsprang på Garmin og Raymarine

Jeg har selv i 2016 solgt Furuno ekkolodd og Lowrance 10" kartplotter,

og erstattet disse med ny Lowrance 9" HDS gen 3 ( toppmodell ) og en 7" Lowrance Elite TI.( middels modell) 

Det var det jeg har plass til og begge 2 trenger ikke å være av den mest avanserte utgaven.

Har ikke tallene foran meg men tror ikke det ble dyrere med 2 mindre kontra 1 stor.

Flytter de mellom 2 forskjellige båter , er montert på bøyler - ferdig med kabler og givere i begge båtene. Bruker også en stor I-pad og speiler en av de  på den. 

Redigert av is_620 (see edit history)

Hvordan er Garmin sine touchskjermer i sterkt sollys eller i regnvær, er de like gode som konkurrentene? Båten gjør nesten 50 knop på full pupp, er oppfriskningshastighet på nye plottere noe tema?

Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer. Samtlige nye plottere har vel fått en såpass rask prosessor og 10 Hz GPS-antenne slik at oppfriskningshastighet ikke er noe tema?

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=48154

Det frister ikke mindre nå, Kystskipperen? :-)

Nei, må innrømme at dette er berre lekkert i mine øyne. Det er akkurat en sånn båt jeg har lyst på. Den passer utmerket til solskinnsdager og enkelt båtliv i skjærgården. Etter mange år med seilbåt og  motorbåter skal det bli deilg med en enkel båt med påhengsmotor. Det blir min første båt med utenbordsmotor siden GH 14 med 25 HK Yamaha for leeeenge siden. Blir rart med en motor som ikke trenger service på 5 år/500 timer. Det er det ingen andre som matcher. Er litt usikker på hvilken farge jeg skal velge på motoren etter å ha sett den røde du linket til her. Jeg får ta en ekstra kikk på Lillestrøm når den dukker opp der i slutten av mars.

Spørs om du skal gå en ekstra runde med deg selv og din tro, Raymarine kommer med ny serie, "Axiom".

http://www.raymarine.com/multifunction-displays/axiom/

Ja nå snakker vi!  Ser at 12" versjonen koster rett over 20 000.- i USA, blir spennende å se hva prisen blir her 28-29 000.- kanskje?! Uansett skal jeg kikke på den før jeg bestemmer meg for MFD. Med Lighthouse 3 og helt knappefri front så den ganske snasen ut.

Axiom blir helt sikkert en god løsning, og mer enn du trenger i Middagsbukta og sporadiske turer sydover. Personlig hadde jeg lagt til et eksternt betjeningspanel siden jeg er fan av litt knapper. 

Med tanke på skissert bruk og Lowrance: Elite Ti-serien er ikke kompatibel med radar men alt det andre som listes opp her fungerer. I samme prisklasse men med mulighet for radar har du Simrad Go xse som i største størrelse kan brukes med radar. (Også til den hadde jeg lagt til eksternt betjeningspanel, men det er bare meg.)

Alle disse alternativene fungerer med kart fra Navionics, Lowrance/ Simrad fungerer også bra med C-map.

For meg som sportsfisker er helt klart to skjermer å foretrekke kontra en større. Men jeg er noe tvilende til at mer generell båtbruk tilsier at man nistirrer på ekkoloddet for å få med seg enhver liten endring i bunnstruktur etc. :) På giversiden er B60 et godt valg, og har vært et godt valg i 10 år eller så. Sammenliknet med B75 så har B75 bedre evne til å vise fisk men er neppe verdt mellomlegget hvis du knapt husker sist du fisket. Bruk B60 på 200 kHz og du ser bunnstruktur godt nok til å vite om ankeret slippes på stein. mudder eller sand. Har du planer om å fiske med teiner etc kan B60 mot Lowrance/ Simrad gjerne erstattes med den gjennomgående versjonen av 50/200/455/800-HDI så du får downscan også. Da vet du om teinene settes på steder med sjøgress, blæretang etc, ikke bare om det er sand/stein/mudder.

Takk for fornuftige synspunkter Team Colibri"! Tror du har rett i at det ikke er veldig aktuelt å sitte å følge med på ekkoloddet på en egen skjerm til mitt bruk. Når det gjelder giver til ekkoloddet ser jeg at Raymarine også kommer med en ny giver som ser ganske avansert ut. Vi får se hva den koster og lese litt tester etterhvert som de dukker opp. Det blir sikkert noen krabbe- og hummerteiner på høsten og da er det veldig greit å få litt informasjon om hva som befinner seg på bunnen.

• 4 måneder senere...
NordkappEnduro skrev for 4 timer siden:

Hei Kystskippern, ble det en Nordkapp Enduro 805 med 300HK G2? Flott båt, kan du dele erfaringer (pros & cons)? Vurderer denne men har fortsatt ikke helt bestemt meg for Skjærgårds-jeep kontra Daycruiser konseptet.. (Noblesse 790/Enduro 805/Ibiza 760)

Lurer litt på det samme selv (en større båt). Det blir isåfall definitvt en skjærgårsjeep og ikke daycruiser eller bowrider. Jeg liker frihetsfølelsen ved skjærgårdsjeep. Noblesse og andre daycruisere gir for stor følelse av å sitte oppi en brønn. Men det er jo smak og behag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...