lassepelle Startet 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2017 Hei. Ja som over, er det noen som kan svare på hvorfor dieselmotorer har foringer? Er vel ikke det på bensimotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Kortversjonen: Det er sylinderforinger både på bensin- og dieselmotorer. Årsaken er at det nødvendig med et hardere metall med jevnere kvalitet enn f.eks. det du får av å borre 4 hull i en jernklump. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Og har du foringer, så kan de skiftes ut med nye som har samme toleranse/mål. Og som hevdet over, sylinderforinger kommer både på bensin og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Ein del nyere commonrail motorer,har ikkje løse foringer,mulig det er pressa i tørre foringer er veldig tynne mellom sylindrene.Vansklige å borre,ofte anbefalt å skifte blokk Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Før var blokka som regel av støpejern. Da var stempelforinger strengt tatt ikke nødvendig. I dag sparer man vekt ved å lage blokka i aluminium. Da er det nødvendig med foringer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lassepelle Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 OK. Så min tamd41a har ikke foringer? Den er vel av støpejern? Var ikke klar over at bensinmotorer hadde foringer, men jeg lærer noe nytt hele tiden :) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 TAMD41A har også løse sylinderforinger: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-21-19417B.aspx Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Grimme Elling Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 (redigert) Det er ikke alle bensinmotorer som har det som har det, men det finnes. Det skilles mellom tørre og våte foringer, der tørre foringer er innsatser som tres inn i blokka og er omsluttet av godset i blokka, mens våte foringer ikke er omgitt av godset i blokka, men et hulrom med kjølevann. Man er da avhengig av pakninger i begge ender av foringene som skal holde tett for kjølevannet. Vet ikke om dette er så vanlig konstruksjon på dieselmotorer, men renault har ihvertfall brukt slike løsninger fra 50- tallet til begynnelsen av 80-tallet. Redigert 15.Februar.2017 av Grimme Elling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Tamd 41 har løse foringer om jeg husker rett. Skulle motoren skjære seg på en sylinder er løse foringer og foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 er blokka av alu så kan også sylindrene belegges med materiale som er hardere enn aluminium. Nikasil er vanlig (nikkel-silisium-karbid). Men er nok ikke så vanlig i marinemotorer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Smart med foringer. Ved havari, rust, korrosjon og/eller slitasje bytter man foring og evt. stempel/stempelringer og motoren er god som ny igjen. Noen motorer har også separat topp for hver sylinder. Kan jo også være en fordel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lassepelle Svart 15.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Takker for gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Eldre BMW boxermotorer (Mc) hadde Nikasil-belagte sylindervegger. Er råsterkt. Hold som regel med å bytte stempelringer hvis man mistet kompresjon. På 90-taller produserte engelskmennene en 1,8 liters motor til bil. Landrover Freelander, MGF Roadster etc. fikk denne motoren. Motoren var faktisk bra når den gikk men lite holdbar. Gang på gang løsnet sylinderforingene og dunket opp i toppen som resulterte kjølevann i olja. Det merkelige er at de aldri løste dette problemet. Sikkert noen økonomer som sa nei. Så jeg regner vel med at de fleste marine motorer i dag også har sylinderforinger hvis de ikke er konstruert på en gammel blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Citroen hadde også våtforinger i støpejernsblokk i bla DS. Da kunne de bruke samme blokka på 1911, 1998, 2175 og 2347 ccm bensinmotorer. Og, det var i tillegg HEMI motorer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 På 90-taller produserte engelskmennene en 1,8 liters motor til bil. Landrover Freelander, MGF Roadster etc. fikk denne motoren. Motoren var faktisk bra når den gikk men lite holdbar. Gang på gang løsnet sylinderforingene og dunket opp i toppen som resulterte kjølevann i olja. Det merkelige er at de aldri løste dette problemet. Sikkert noen økonomer som sa nei. Så jeg regner vel med at de fleste marine motorer i dag også har sylinderforinger hvis de ikke er konstruert på en gammel blokk Merkelig design det da. Sylinderforinger er vel alltid under press fra topp-pakning og topplokk, så den skal jo ikke kunne vandre noe sted. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Gir pakningen i bunnen av foringen etter, eller toppakningen, så har man 'den engelske syken'. Vi hadde enkelte tilfeller på CAT også, men da var det feil i f.b./m montasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Så jeg regner vel med at de fleste marine motorer i dag også har sylinderforinger hvis de ikke er konstruert på en gammel blokk. Volvo D-serie har vel ikke sylinderforinger? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Alle 3.x/4.x motorer er like når det gjelder dette.Bilder som viser løs foring, samt blokk hvor foringen for sylinder 6 er fjernet.https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/page-2#entry165006 Når det gjelder D-serien så var det mye diskusjon om dette når de kom, verken løse foringer eller mulig å bore da det ikke finnes stempler i overstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 På D serien er det lite gods mellom sylindrene,derfor er det vansklig å bore dei.Meiner å ha hørt at det går å bore for så å presse ned tørre foringer Samme med Yanmar BY Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Volvo D9 har løse foringer. Har akkurat overhalt en med 21000 gangtimer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 D9, D13 og D16 har løse sylinderforinger. Men desse motorene er helt forskjellige i forhold til D4 og D6. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 BUKH motorene har våte foringer. I stedet for å borre opp en utslitt motor, bytter man foringer og får "ny" motor. -Bør selvsagt ta stempelfjærene, dyser og ventiler et tak samtidig, men da er det meste gjort. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
DieselDahl Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 På store motorer brukes foringer fordi de gjerne går flere titalls tusen timer og de må overhales i løpet av levetiden. Personbilmotorer, lette lastebilmotorer og fritidsbåt motorer går ikke så lenge i løpet av levetiden at dette er noe poeng. Et annet forhold er at moderne dieselmotorer går med så høyt antennelsestrykk at våte foringer kan by på problemer, de er utsatt for kavitasjon på utsiden og må isåfall lages temmelig tykkvegget. Moderne støpestål og produksjonsteknikk gjør det fordelaktig å støpe sylindre, dekk, rammelager og momentramme i ett stykke. Det gir en mye mer formstabil konstruksjon som er nødvendig for lang levetid og lav vekt. D9, D11 og D13 er lastebilmotorer som har vært i produksjon i mange år/oppgraderte eldre konstruksjoner så disse har fortsatt våte foringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.