Jump to content

Hvorfor har dieselmotorer sylinderforinger?


lassepelle

Recommended Posts

Det er ikke alle bensinmotorer som har det som har det, men det finnes. Det skilles mellom tørre og våte foringer, der tørre foringer er innsatser som tres inn i blokka og er omsluttet av godset i blokka, mens våte foringer ikke er omgitt av godset i blokka, men et hulrom med kjølevann. Man er da avhengig av pakninger i begge ender av foringene som skal holde tett for kjølevannet. Vet ikke om dette er så vanlig konstruksjon på dieselmotorer, men renault har ihvertfall brukt slike løsninger fra 50- tallet til begynnelsen av 80-tallet. 

Redigert av Grimme Elling (see edit history)
Link to post

Smart med foringer.

Ved havari, rust, korrosjon og/eller slitasje bytter man foring og evt. stempel/stempelringer og motoren er god som ny igjen.

Noen motorer har også separat topp for hver sylinder. Kan jo også være en fordel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eldre BMW boxermotorer (Mc) hadde Nikasil-belagte sylindervegger. Er råsterkt. Hold som regel med å bytte stempelringer hvis man mistet kompresjon.

 

På 90-taller produserte engelskmennene en 1,8 liters motor til bil. Landrover Freelander, MGF Roadster etc. fikk denne motoren. Motoren var faktisk bra når den gikk men lite holdbar. Gang på gang løsnet sylinderforingene og dunket opp i toppen som resulterte kjølevann i olja. Det merkelige er at de aldri løste dette problemet. Sikkert noen økonomer som sa nei.

 

Så jeg regner vel med at de fleste marine motorer i dag også har sylinderforinger hvis de ikke er konstruert på en gammel blokk.

Link to post

På 90-taller produserte engelskmennene en 1,8 liters motor til bil. Landrover Freelander, MGF Roadster etc. fikk denne motoren. Motoren var faktisk bra når den gikk men lite holdbar. Gang på gang løsnet sylinderforingene og dunket opp i toppen som resulterte kjølevann i olja. Det merkelige er at de aldri løste dette problemet. Sikkert noen økonomer som sa nei.

 

Så jeg regner vel med at de fleste marine motorer i dag også har sylinderforinger hvis de ikke er konstruert på en gammel blokk

 

Merkelig design det da.

Sylinderforinger er vel alltid under press fra topp-pakning og topplokk, så den skal jo ikke kunne vandre noe sted.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

BUKH motorene har våte foringer. I stedet for å borre opp en utslitt motor, bytter man foringer og får "ny" motor. -Bør selvsagt ta stempelfjærene, dyser og ventiler et tak samtidig, men da er det meste gjort.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

På store motorer brukes foringer fordi de gjerne går flere titalls tusen timer og de må overhales i løpet av levetiden. Personbilmotorer, lette lastebilmotorer og fritidsbåt motorer går ikke så lenge i løpet av levetiden at dette er noe poeng.

Et annet forhold er at moderne dieselmotorer går med så høyt antennelsestrykk at våte foringer kan by på problemer, de er utsatt for kavitasjon på utsiden og må isåfall lages temmelig tykkvegget. Moderne støpestål og produksjonsteknikk gjør det fordelaktig å støpe sylindre, dekk, rammelager og momentramme i ett stykke. Det gir en mye mer formstabil konstruksjon som er nødvendig for lang levetid og lav vekt. D9, D11 og D13 er lastebilmotorer som har vært i produksjon i mange år/oppgraderte eldre konstruksjoner så disse har fortsatt våte foringer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...