Jump to content

St. Hans-pynting av båten


Astor

Recommended Posts

Torsdag har Lars bestillt pent vær til alle av oss som skal ut på fjorden for å feire St.Hans. For noen av oss blir det en vanlig tur på fjorden uten noe ekstra annet enn å se på båtene og bålene langs kysten.

 

For egen del blir det å pynte Astor med bjørkeløv slik at hun sakte kan glide ut havna på Sætre, pyntet slik vi alltid har gjort det på "jæløyakanten". For mange er det tradisjon å pynte farkosten på St.Hansaften. En tradisjon vi har arvet fra fedrene våre osv.

Når vi i barndommen tøffet ut fra Betongen ved Mossesundet var alltid båtene pyntet til fest. Og jeg har valgt å fortsette denne tradisjonen.

 

Jeg husker fra en poll i fjor at jeg spurte om nettopp dette med pynting.

- Drar i alle fall ikke skauen ombord i båten min, svarte fler. Andre hadde ikke tradisjon for dette.

 

Når dere er utpå på torsdag kveld! -Se etter om noen rundt deg har pyntet båten. For noen er det viktig å ta vare på tradisjonen og bringe den vidre.

 

God St.Hansfeiring til dere alle. Med eller uten pynt. :wink::wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I år får jeg vurdere å dra halve skauen oppå båten, er ikke ferdig med vårpussen enda grunnet det elendige vær, og kunne med fordel dekket til de uferdige partiene :wink:

 

Nok om det, Grimstad, som er min hjemmehavn er viden kjent for sin spesielle og flotte feiring av st.hans. NRK har vært her ved flere anledninger for å filme. Her er mange båter pyntet etter alle kunstens regler, samt premiering for minste farkost, mest fantasifulle, pyntede etc. Røde Kors i sammen med kommunen står for arragementet......

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

For egen del blir det å pynte Astor med bjørkeløv slik at hun sakte kan glide ut havna på Sætre, pyntet slik vi alltid har gjort det på "jæløyakanten".

Hjemme hos meg pyntet vi tradisjonelt med osp fordi den rasler så vakkert i vinden. Helt vanlig det før, men mindre av det nå dessverre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...