Jump to content

St. Hans-pynting av båten

Astor

Recommended Posts

Torsdag har Lars bestillt pent vær til alle av oss som skal ut på fjorden for å feire St.Hans. For noen av oss blir det en vanlig tur på fjorden uten noe ekstra annet enn å se på båtene og bålene langs kysten.

For egen del blir det å pynte Astor med bjørkeløv slik at hun sakte kan glide ut havna på Sætre, pyntet slik vi alltid har gjort det på "jæløyakanten". For mange er det tradisjon å pynte farkosten på St.Hansaften. En tradisjon vi har arvet fra fedrene våre osv.

Når vi i barndommen tøffet ut fra Betongen ved Mossesundet var alltid båtene pyntet til fest. Og jeg har valgt å fortsette denne tradisjonen.

Jeg husker fra en poll i fjor at jeg spurte om nettopp dette med pynting.

- Drar i alle fall ikke skauen ombord i båten min, svarte fler. Andre hadde ikke tradisjon for dette.

Når dere er utpå på torsdag kveld! -Se etter om noen rundt deg har pyntet båten. For noen er det viktig å ta vare på tradisjonen og bringe den vidre.

God St.Hansfeiring til dere alle. Med eller uten pynt. :wink::wink:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I år får jeg vurdere å dra halve skauen oppå båten, er ikke ferdig med vårpussen enda grunnet det elendige vær, og kunne med fordel dekket til de uferdige partiene :wink:

Nok om det, Grimstad, som er min hjemmehavn er viden kjent for sin spesielle og flotte feiring av st.hans. NRK har vært her ved flere anledninger for å filme. Her er mange båter pyntet etter alle kunstens regler, samt premiering for minste farkost, mest fantasifulle, pyntede etc. Røde Kors i sammen med kommunen står for arragementet......

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...