Jump to content

Hvor får man kjøpt joystick til eldre Vetus Baugpropell

jupiter40

Recommended Posts

Hva med en slik? Den til vestre for styrbord/babord og den til høyre for å slå vispen av/på? Dette er hva jeg skal montere nå før sesongstart.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter min mening er piltaster noe dritt.

Jeg har Joystick inne/ned og piltaster på Flybridgen.

Når jeg står oppe og skal legge til, kunne jeg godt tenkt meg en stick jeg slipper å glane ned etter for å betjene.

To motorer med hver sin spak for gass og gir, gir fire spaker å holde styr på samtidig og da er det lettere å betjene en joystick i tillegg i stedet for et flatt panel med piltaster.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jag har den typen som Lars H föreslår och dom fungerar intuitivt och alldeles utmärkt.

Till och frånslagsbrytaren har jag eliminerat genom att istället koppla styrströmmen via ett relä som styrs av en anslutning till "61" på generatorn.

Pss så slipper jag ett onödigt moment när jag hastigt behöver thrusters.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Enig i at piltaster ikke er helt ideelt, egentlig noe dritt, ja. Hadde Sleipners dobbelt-joystick på forrige båt med propell i hver ende. Helt suverent.

Nå med Volvo IPS på joystick er min baugpropell med Sleipners piltaster i praksis ikke i bruk. Funker jo tross alt greit likevel men ikke i nærheten av joystick og særlig ikke med 2x370 hk i hånda med joysticken på IPSen.

Vippebryteren til Lars H over ser jo veldig grei ut. Kompakt og robust joystick.

Den vippebryteren jeg skal montere er av fabrikat av fabrikat Carlingswitch og brukes bl.a. av Viknes. Jeg kjøpte min hos Maritim. Det var ikke lagervare hos dem, men de skaffet den fra importør. Maritims varenummer er 10114-33, og jeg betalte kr.369,- for den i høst

Jeg ser tankegangen din om Av/På bryter ebonita, men jeg ser det litt anderledes. Med bryter slipper en at båten plutselig svinger dersom en kommer borti vippebryteren under fart. Å legge inn en rutine om å ha bryteren i På stilling kun når jeg legger til eller går fra land, tror jeg at jeg skal klare å lære meg.

Grunnen til at jeg har valgt vippebryter fremfor joystick er av plasshensyn. Hva som er best i bruk, aner jeg ikke. Jeg har aldri hatt baugpropell før.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...