jupiter40 Startet 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2017 noen som kan hjelpe meg med hvor jeg får kjøpt joystick til eldre Vetus baugpropell, så den ser litt moderne ut . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Hva med en slik? Den til vestre for styrbord/babord og den til høyre for å slå vispen av/på? Dette er hva jeg skal montere nå før sesongstart. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 En Jostick er vel bare en fjerbelastet vippebryter og jeg vil tro at de aller fleste vil gå om hverandre så lenge ledningene blir koblet rett. Jeg vil tro at Maritim, West systems, seatronic etc etc alle har en type du kan bruke RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Denne kan sikkert brukes... (selv om jeg ikke garanterer det da jeg ikke har sett koblingen på hverken truster eller jpystick) https://www.maritim.no/sidepower-joystick-enkel RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
HansH Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Denne vil også dekke behovet ditt. Ikke akkurat stikke men piltaster. https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89263059 Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Etter min mening er piltaster noe dritt. Jeg har Joystick inne/ned og piltaster på Flybridgen. Når jeg står oppe og skal legge til, kunne jeg godt tenkt meg en stick jeg slipper å glane ned etter for å betjene. To motorer med hver sin spak for gass og gir, gir fire spaker å holde styr på samtidig og da er det lettere å betjene en joystick i tillegg i stedet for et flatt panel med piltaster. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ebonita Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 (redigert) Jag har den typen som Lars H föreslår och dom fungerar intuitivt och alldeles utmärkt. Till och frånslagsbrytaren har jag eliminerat genom att istället koppla styrströmmen via ett relä som styrs av en anslutning till "61" på generatorn. Pss så slipper jag ett onödigt moment när jag hastigt behöver thrusters. :yesnod: Redigert 16.Februar.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Enig i at piltaster ikke er helt ideelt, egentlig noe dritt, ja. Hadde Sleipners dobbelt-joystick på forrige båt med propell i hver ende. Helt suverent. Nå med Volvo IPS på joystick er min baugpropell med Sleipners piltaster i praksis ikke i bruk. Funker jo tross alt greit likevel men ikke i nærheten av joystick og særlig ikke med 2x370 hk i hånda med joysticken på IPSen. Vippebryteren til Lars H over ser jo veldig grei ut. Kompakt og robust joystick. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 (redigert) Den vippebryteren jeg skal montere er av fabrikat av fabrikat Carlingswitch og brukes bl.a. av Viknes. Jeg kjøpte min hos Maritim. Det var ikke lagervare hos dem, men de skaffet den fra importør. Maritims varenummer er 10114-33, og jeg betalte kr.369,- for den i høst Jeg ser tankegangen din om Av/På bryter ebonita, men jeg ser det litt anderledes. Med bryter slipper en at båten plutselig svinger dersom en kommer borti vippebryteren under fart. Å legge inn en rutine om å ha bryteren i På stilling kun når jeg legger til eller går fra land, tror jeg at jeg skal klare å lære meg. Grunnen til at jeg har valgt vippebryter fremfor joystick er av plasshensyn. Hva som er best i bruk, aner jeg ikke. Jeg har aldri hatt baugpropell før. Redigert 16.Februar.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.