båtfyren Startet 16.Februar.2017 Del på Facebook Startet 16.Februar.2017 Lang historie kort: I fjor havarerte min turbo som lyn ifra klar himmel. Motor ble renset innvendig for å sikre det ikke var motor kvalitet og ty turbo ble kjøpt og montert. Intercooler innsats var helt tett av olje ifra turbo som jeg renset og var som gull igjen. Sommer skulle bli fin i 3 timer før vi igjen mistet motor kraft med samme symptomer som sist. Kontakter båtverksted som sider ”du har gjennomgang i en eller flere” sylindere. Motor levert inn til Nilsen motor i Stavanger og de har splittet motor i alle deler. De finner ingen feil. Alt ser greit ut. (ingen gjennomgang og lignende) Turbo er på vei tilbake ifra service, alt er greit ingen feil. Intercooler er på vei tilbake ifra sjekk, alt ok men den var skitten. Nå har jeg en motor hvor alt er greit men føler meg ikke sikker på hva som gikk gale. Det finnes 2 hoved teorier som turbo verksted og motor verksted diskuterte som kan forklare hvorfor jeg mistet motor kraft andre gang: 1: Intercooler som jeg renset var ikke renset godt nok. Jeg fikk kun ut det verste og løsnet resten som ved første belastning tettet igjen og strupe motor. Denne blir den vanskeligste å forklare til kona J 2: motoren lever for høyt olje trykk til turbo som sprenger pakning. Olje pumpa var helt fin sa Nilsen motor, olje trykket har vært normalt hele tidene på båten de siste årene men klart sensor kan være feil. 3 og min tanke. Kan oljepumpa levere for lite trykk i oppstart av motor ? det går jo alltid noen sekunder før oljetrykk er oppnådd. Bør jeg forsinke start av motor med eks 3 sek på start motor for å gi tid til oppbygging av trykk ? Hvordan gjør jeg dette i praksis ? Min motor er en AQAD41A Hva tenker du ? Hva gjør jeg nå ? hva kan jeg sjekke nå ? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Turbo/motor tull og tøys hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Dieselpumpe? Dyser? Ble dieselpumpe sjekket når motor ble plukket ned? Gir den det den skal? Mål turbotrykk på manilfold, sjekk dieselfødepumpe(forpumpa) Det enkleste, dieselfiltre? Den trenger bare diesel og luft, så visst alt er i stand er det på dieselside eller luft du må sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 For og få opp oljetrykk før oppstart kan du holde inne stoppknapp ved kinning i noen sekunder til du ser at du får trykk, så slippe den og fyre opp? Funker hos meg :) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Hei Jeg har nye turboer (Borg Warner) liggende til mine TAMD41.... medfulgte egen oppstartsprosedyre "WARNING" !! Visst ikke denne er fulgt kan det kansje forårsake problemer... ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
DieselDahl Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Sjekk oljeretur fra turboen. Den må være uten motstand. Også har det vel vært noen tilfeller av tett eksosrør pga et spjeld som ruster i stykker og faller ned. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 (redigert) Oljeretureslange/rør kan kokse igjen ved litt feil konstruksjon/ feil bøy på rør/slange osv. Kjent problem på enkelte turbobiler (Nissan 180 SX bla har at masse turboras pga dette) Redigert 16.Februar.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 16.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Førstefender: Diesel, dyser og pumpe ligger hos verksted, skal sjekkes. diesel filter(ere) er byttet, tank renset, fødepumpe, ikke sjekket, hvordan kan jeg sjekke ? Turbotrykk, god ide. skal sjekke når motor er montert igjen. OddArild: Har du egen stoppknapp ? jeg vrir nøkkel 45grader mot venstre for stopp og 90 grader mot høyre for start. Kan muligvis koble inn egen stopp knapp. Hmm, fikk jeg noe å tenke på. nimba: mener du oppstart av ny monterte turboer ? eks bytte olje, olje filter, osv ? Jeg fulgte til punkt og prikke ++ når den nye turbo ble montert. :-)) DieselDahl, TerjeFjern: Jeg har blåst igjennom med munn trykk i oljeretur og fant ingen motstand. Kan prøve med en ledning ol for å se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Sjekk nå at ikke spjeldet til eksosbremsen står fast eller er ramlet av og sperrer for eksosen. Det skjedde med en jeg hadde og da ble det ikke mye futt i motoren. Dette tullet med å tørne før du starter kan du bare glemme det går mange titusner slike motorer problemfritt som aldri blir tørnet før start. Hadde det hat noen hensikt hadde det vært lagd separat stoppknapp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Det overhales mange tusen volvoer alt for tidlig vs timer. Kanskje de burde hatt stoppknapp så man kunne få oljetrykk før start når maskina har stått ei stund. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 (redigert) Når du mister motorkraft...begynner motor å ryke mere/svart eller er eksosen som når motor gikk normalt ? Er turbo gåen (ikke produserer turbotrykk) vil motor ryke betydelig mere pga uforbrent drivstoff. Er det diesel pumpen/tillførsel som svikter vil motoren ryke/ha eksos omtrent som når den gikk som den skulle, men klarer da ikke å levere nok drivstoff til turboens ekstra luft, klarer da ikke å produsere ekstra hk. Å er det gjenomslag/oljelekasje i turbo tettinger vil motor ha blå eksos pga forbrenning av motorolje. Redigert 16.Februar.2017 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Er røykbegrenser på denne,dvs om ein ikkje får nok turbotrykk,silpper den ikkje på diesel.Dette blir vel kontrollert når pumpa er inne Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Gjennomslag i motoren via sylindrene ser du best på motorens utlufting, det er normalt att en brukt motor "ånder/damper" litt, men kommer det olje ut om lufterøret ved belastning har du en eller flere sylindrer som slipper forbi trykk, det merkes best når motor er kommet opp i driftstempratur. En enkel måte å finne ut om det gjenomslag er å henge feks en brusflaske på lufterøret å se om det samles opp olje. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Februar.2017 Del på Facebook Svart 16.Februar.2017 Turboen har ikke noe belastning før du får opp turtallet og oljetrykket er kommet opp, så ekstra smøring bør ikke være nødvendig annet enn på tetninger og lignende ved nymontering. Kinne med stoppen inne kan også være aktuelt hvis motoren har stått svært lenge (og/eller varmt) slik at oljefilmen er tørket inn. Det nevnes filter, men det er lett å glemme silen som sitter i fødepumpa - ta en kikk på den også. Enkleste sjekk av fødepumpa er å holde for utgangen og pumpe for hånd. Skal være vanskelig å holde tett, og trykket skal ikke forsvinne mellom hvert pump. Ikke fullgod kontroll, men gir et pekepinn. For å sjekke om turboen gir trykk kan du sette inn en turbotrykkmåler på motoren. Koster nesten ingenting og er artig å se på. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nilss Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Sjekk også gummi muffa som tetter rundt avtappingen til intercooler. Opplevde at denne ikke var skikkelig på plass og at den falt ut under belastning. Fikk da en større luft lekkasje som igjen medførte svart røyk under pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 17.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Takk for alle innspill. Røykbegresning, tror ikke det er en slik på mi for det er ingen spjeld ol på eksos. Motoren må jeg vel si røyker lite under lav fart men i området ca 1800-2200 rpm soter den. det kommer riktig deilig sot som fester seg til alt og er umulig å vaske vekk. fått litt pes av kona for dette :-) Tanken var at motoren fikk for lite luft i forhold til diesel. Turbo er sjekket av Sevi turbo og de sier den er nå 100%, skal være den nye type turbo som har større virkningsgrad eller noe slikt. For å teste har jeg kjørt en stund uten motor luker slik at jeg vet det er tilstrekkelig luft inn i det minste. Turbo trykk er en god ide og skal monteres så snart motor er samlet. Gjennomslag har jeg ikke, stempler, stempelforinger, i grunnen alt som er inni motoren er helt topp viser det seg. Jeg bytter stempel fjører, lager ol så burde det fungere i lang tid. Gummi muffe, den er byttet, skal sjekke status. Fødepumpe test, skal prøve å sette opp i benken i helga. se om jeg får noe trykk. Nå er intercooler innsats, olje kjøler, vamreveksler tilbake ifra service. alt ok, ingen tegn p åtæring og slike skumle ting. var på tide å rense intercooler. Kostet litt men jeg håper jeg får en feilfri sommer nå - Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Problemet med uklare feilkilder blir att det blir dyrt, fører ofte til bytting av deler til man treffer riktig :( Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Røykbegrenseren er i lag med høytrykkspumpa.Det er røykbegrenser på 41 motoren.Det går ein tynn slange fra innsug til høytrykkspumpa denne leder ladeluft inn til ein membran,som gir diesel til pumpa.Om membranen ikkje åpner får du ikkje turtall på motoren,da får du ikkje nok turbotrykk da den ikkje får nok diesel.kan vere lekkasje på den tynne slangen fra innsuget. Kan og vere luftlekkasjer mellom turbo ladeluftkjøler og innsug.Har vert ute for at det har mangla skruer i kjølerhuset med luftlekkasje.Da blir ladetrykket for lavt med manglende effekt og røykbegrenseren holder igjen på dieselen Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 17.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Jakob T, Jeg forstår nå at min tidligere forståelse av røykbegrenser var helt feil. Jeg så etter et spjeld som var på eksos rør. En slik slange har jeg, en kort liten tynn djevel (det motsatte av meg) den går som du beskriver ifra toppen av diesel pumpe til luft manifold. Denne membran ligger inne i diesel pumpe ? jeg vurderer om diesel pumpe bør sendes til overhaling men det koster jo også ca 7k. Hvordan kan jeg kontrollere en slik membran ? Du skriver luft lekkasjer, vil de vise seg om jeg sprøyter eks Zalo vann på mens motor går ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Det spjeldet jeg snakket om som var på min motor er en ren eksosbrems som har til hensikt å få høyre temperatur og mindre røyk på tomgang. Røykbegrenseren er normalt kun aktiv under akselrasjon da sørger den for at det ikke tilføres mer drivstoff en det er lut til og forbrenne. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Kan desverre ikkje nok om det ,veit at noken kobler den ut.Om du tar kontakt med verksted som overhaler pumper,bør dei kunne gi svar på om det kan vere årsaken,og event feilsøking rundt denne.Mulig det er andre her på forumet som har vert utfor lignende problem. Kan også vere luftlekkasje,som Nils S skriver Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 (redigert) Jeg vurderer om diesel pumpe bør sendes til overhaling men det koster jo også ca 7k. Ville målt turbo trykk i manifold, er det for lavt agerer du ut fra det, er trykket som det skal ville jeg begynt på diesel siden. Billigste først, slanger fra dieseltank, dieselfilter, også fødepumpe. Hvis alt dette er som det skal ville jeg vurdert dieselpumpe. Røykbegrenser ville jeg også fått sjekket først. RJ Diesel i Trøgstad pakker om pumpe for underkant av 4000kr + evt det som er galt. Ikke bare bare og demontere og montere dieselpumpe, men RJ kan gi deg evt veiledning, fikk svært god hjelp av dem da jeg overhalt dieselpumpe og dyser ifjor. Hvilke turtall får du? Hvordan ser røyken ut? Redigert 17.Februar.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Turbotrykkmåleren monterer du med et T-stykke på den tynne slangen som er nevnt over. Hvis du tar av slangen på manifolden skal du ikke kunne blåse luft igjennom membranen på røykbegrenseren med munnen. Kan du det er det hull i den. Sitér dette innlegget Mons Link to post
softice Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Hej. Har du prøvet at sejle uden luftfilter. Kan ikke se ud af div indlæg at der ikke er nævnt luftfilter. Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.