Jump to content

Hvilken type styresylinder er dette? Kan den brukes på drev?


bullett

Recommended Posts

bilde

 

Noen som vet hva dette er?

 

Styrepumpen var rusten inni og vi klarer ikke få trykk begge veier og det klikker ved styring en vei. Bytter vi slangene på Styresylinder, klikker styrepumpe motsatt veg. Når slanger og alt er fullt i olje begynner plutselig masse olje å presse seg ut av styrepumpen.

Vi var dumme nok til å handle dette som et sett men ser ikke ut som styrepumpe og styresylinder passer. 

Skulle brukes som hydraulisk styring til Selco 18HT AQ100 drev.

 

Styrepumpa skulle være til MOB båt og opp til 150hk. Er det ror, drev, eller hva?

Sylinderen skulle være til noe enda kraftigere og er ca 50cm lang, 7 cm i diameter. Akslingen er ca 2 cm tykk. kraftig greie.

 

9 runder på rattet fra midtposisjon til maks babor. Virker helt feil og ubrukelig. 

 

Noen som kan hjelpe med info?

Link to post

Jeg kjenner ikke sylinderen på bildet konkret, men for meg er det noe som skurrer. En styresylinder pleier å ha gjennomgående stempelstang. Det gjør at arealet blir likt på begge sider av stempelet, og at volumet blir konstant.

 

Sylinderen på bildet ser ikke ut til å ha slik gjennomgående stempelstang. Arealet (og dermed volumet) vil da være forskjellig i plusskammeret og minuskammeret. Dette vil funke hvis du har stor nok oljetank, men for de fleste hydrauliske styringer er vel oljetanken bare i rattpumpa, da blir det fort trøbbel. Hvis du kjører sylinderen helt ut i pluss og fyller opp med olje vil det ikke bli plass til olja når du kjører den i minus. I tillegg har du forskjellig areal for hver retning, noe som vil gi forskjellig kraft avhengig om du svinger til styrbord eller babord. Siden volumet er ulikt vil det også være forskjellig antall tørn på rattet for å legge over.

Link to post

Ser jo at mange styresylindre er av typen hvor den er tett i ene enden. men da med ledd, for å kompansere for vridningen når stemplet går ut og inn.

 

Hadde vært flott om noen kjente igjen typen så vi kan legge fakta på bordet hos klageinstans.

 

Men denne har 4 veldig solide ører for å boltes fast. Og at stempelstangen er så grov tyder vel litt på at den er meget kraftig. Rattpumpen er jo sagt å komme fra MOB båt med 150hk men ser ut til å komme fra båt med ratt under åpen himmel(akslingen i styrepumpa har veldig tæreskader på toppen. Men det er fortsatt gjenger nok).

 

Vi bygger som nevnt opp en Selco 18ht(men nå uten HT;) og ønsker oss hydraulisk styring for å lette for fiske og det å kunne bevege seg rundt i båten uten at man man må holde i rattet.

 

Noen tips på god løsning UNDER 6000kr

Link to post

Hei!

 

Mener at på Alicraften så er det montert et slikt sett, noe ala det iallefall. https://www.maritim.no/baystar-inboard-styring-pakkelosning-#.WKdMinTsTqA

 

Sylinderen ser lik ut. Hadde det vært intr? Har et ubrukt 150HK kit som jeg planla å bruke på gml båten, før Alicraften ble spontankjøpt. ^^

 

Link til bilde av sylinder fra båt. Er baystar. https://www.finn.no/85158507

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hei!

 

Mener at på Alicraften så er det montert et slikt sett, noe ala det iallefall. https://www.maritim.no/baystar-inboard-styring-pakkelosning-#.WKdMinTsTqA

 

Sylinderen ser lik ut. Hadde det vært intr? Har et ubrukt 150HK kit som jeg planla å bruke på gml båten, før Alicraften ble spontankjøpt. ^^

 

Link til bilde av sylinder fra båt. Er baystar. https://www.finn.no/85158507

Det er FAST feste på denne. Den du linker til har feste bakerst med kuleledd som tillater rotasjon. Samme med båten. 

 

Ser ut som en regulator til vann jett agregat? Tror ikke den er ment som styresylinder.......

Har du noe bilde eller link til noe? Finner ikke noe. Leter etter dokumentasjon så vi kan heve kjøpet;(

 

Drevinstallasjoner med servostyring har ubalansert sylinder men innfestingen er annerledes. Denne må evt kobles med et stag eller en teleflex wire til input'en i styresylinderen. Dimensjonen virker ganske alminnelig. 4-5 runder på rattet er normalt.

Vi har/skulle hatt, rattpumpe og ikke servo(på motoren)... 4-5 runder er normal? fra helt ute til motsatt? 9 runder har vi fra full BB til full STB. Kan fort bli kjipt i trange havner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...