bullett Startet 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2017 Noen som vet hva dette er? Styrepumpen var rusten inni og vi klarer ikke få trykk begge veier og det klikker ved styring en vei. Bytter vi slangene på Styresylinder, klikker styrepumpe motsatt veg. Når slanger og alt er fullt i olje begynner plutselig masse olje å presse seg ut av styrepumpen. Vi var dumme nok til å handle dette som et sett men ser ikke ut som styrepumpe og styresylinder passer. Skulle brukes som hydraulisk styring til Selco 18HT AQ100 drev. Styrepumpa skulle være til MOB båt og opp til 150hk. Er det ror, drev, eller hva? Sylinderen skulle være til noe enda kraftigere og er ca 50cm lang, 7 cm i diameter. Akslingen er ca 2 cm tykk. kraftig greie. 9 runder på rattet fra midtposisjon til maks babor. Virker helt feil og ubrukelig. Noen som kan hjelpe med info? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Jeg kjenner ikke sylinderen på bildet konkret, men for meg er det noe som skurrer. En styresylinder pleier å ha gjennomgående stempelstang. Det gjør at arealet blir likt på begge sider av stempelet, og at volumet blir konstant. Sylinderen på bildet ser ikke ut til å ha slik gjennomgående stempelstang. Arealet (og dermed volumet) vil da være forskjellig i plusskammeret og minuskammeret. Dette vil funke hvis du har stor nok oljetank, men for de fleste hydrauliske styringer er vel oljetanken bare i rattpumpa, da blir det fort trøbbel. Hvis du kjører sylinderen helt ut i pluss og fyller opp med olje vil det ikke bli plass til olja når du kjører den i minus. I tillegg har du forskjellig areal for hver retning, noe som vil gi forskjellig kraft avhengig om du svinger til styrbord eller babord. Siden volumet er ulikt vil det også være forskjellig antall tørn på rattet for å legge over. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bullett Svart 17.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Ser jo at mange styresylindre er av typen hvor den er tett i ene enden. men da med ledd, for å kompansere for vridningen når stemplet går ut og inn. Hadde vært flott om noen kjente igjen typen så vi kan legge fakta på bordet hos klageinstans. Men denne har 4 veldig solide ører for å boltes fast. Og at stempelstangen er så grov tyder vel litt på at den er meget kraftig. Rattpumpen er jo sagt å komme fra MOB båt med 150hk men ser ut til å komme fra båt med ratt under åpen himmel(akslingen i styrepumpa har veldig tæreskader på toppen. Men det er fortsatt gjenger nok). Vi bygger som nevnt opp en Selco 18ht(men nå uten HT;) og ønsker oss hydraulisk styring for å lette for fiske og det å kunne bevege seg rundt i båten uten at man man må holde i rattet. Noen tips på god løsning UNDER 6000kr Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Ser ut som en regulator til vann jett agregat? Tror ikke den er ment som styresylinder....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Snusmumrikken Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 (redigert) Hei! Mener at på Alicraften så er det montert et slikt sett, noe ala det iallefall. https://www.maritim.no/baystar-inboard-styring-pakkelosning-#.WKdMinTsTqA Sylinderen ser lik ut. Hadde det vært intr? Har et ubrukt 150HK kit som jeg planla å bruke på gml båten, før Alicraften ble spontankjøpt. ^^ Link til bilde av sylinder fra båt. Er baystar. https://www.finn.no/85158507 Redigert 17.Februar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
DieselDahl Svart 18.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2017 Drevinstallasjoner med servostyring har ubalansert sylinder men innfestingen er annerledes. Denne må evt kobles med et stag eller en teleflex wire til input'en i styresylinderen. Dimensjonen virker ganske alminnelig. 4-5 runder på rattet er normalt. Sitér dette innlegget Link to post
bullett Svart 25.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Hei! Mener at på Alicraften så er det montert et slikt sett, noe ala det iallefall. https://www.maritim.no/baystar-inboard-styring-pakkelosning-#.WKdMinTsTqA Sylinderen ser lik ut. Hadde det vært intr? Har et ubrukt 150HK kit som jeg planla å bruke på gml båten, før Alicraften ble spontankjøpt. ^^ Link til bilde av sylinder fra båt. Er baystar. https://www.finn.no/85158507 Det er FAST feste på denne. Den du linker til har feste bakerst med kuleledd som tillater rotasjon. Samme med båten. Ser ut som en regulator til vann jett agregat? Tror ikke den er ment som styresylinder....... Har du noe bilde eller link til noe? Finner ikke noe. Leter etter dokumentasjon så vi kan heve kjøpet;( Drevinstallasjoner med servostyring har ubalansert sylinder men innfestingen er annerledes. Denne må evt kobles med et stag eller en teleflex wire til input'en i styresylinderen. Dimensjonen virker ganske alminnelig. 4-5 runder på rattet er normalt. Vi har/skulle hatt, rattpumpe og ikke servo(på motoren)... 4-5 runder er normal? fra helt ute til motsatt? 9 runder har vi fra full BB til full STB. Kan fort bli kjipt i trange havner. Sitér dette innlegget Link to post
bullett Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Noen som har eller vet om hydraulisk styring til aq100 130hk VP(ish) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.