Jump to content

Hjertestarter, forslag til båtfolket / båtplassen


båtfyren

Recommended Posts

Hvorfor er det et ellevilt forslag Uglesett?

 

Jeg syntes som jeg skrev at det er et godt forslag, men det er et par andre ting som kanskje bør prioriteres først. Foreløpig er det egentlig bare prisen som er å utsette på dem, fikk akkurat et "tilbud" fra Røde Kors på 9900.- + mva. Som er litt mye pæng for meg i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Tror nok Uglesett har skummet litt for fort igjennom teksten. Var aldri snakk om å ha hjertestarter i "alle båter. Ideen er god den. Men er nok mange andre steder som burde prioriteres først. Men selvfølgelig, om noen har råd til å kjøpe seg en å ha i båten privat, så er ikke det dumt.Synes faktisk ikke prisen på 9990 + er så ille. Men husk også at man bør ha ett kurs som lærer deg hvordan og ikke minst NÅR man bør bruke hjertestarter. Om man skal prioritere så bør man først ha ett ordentlig førstehjelps skrin i båten. Lett rednings utstyr, rednings tau / bøye, teppe. Så ett HLR kurs. WHF og kurs i bruken av den. Så kan man eventuelt begyne å kikke litt på hjertestarter. Ville også mene at en hjertestarter burde helst være ombord i en større hurtiggående båt som tåler litt sjø. Ville neppe ha serlig hensikt i en snekke.

Link to post
Share on other sites

Sjøl er jeg oftes alene på tur med båten. Får jeg hjertestans så kan jeg hverken få nytte av den selv, eller tilkalle hjelp :)

 

Om noen andre aleneseilere får hjertestans, så kan de heller ikke be om assistanse...

 

Og om mannskap i en båt hvor det skjer en hjertestans ombord ber om hjelp, så skal jeg være temmelig nærme i utgangspunktet for å rekke frem i tide. Dessuten skal det være gode forhold dersom jeg skal komme meg trygt over i en annen båt med hjertestarter i hånda.

 

Så da gjenstår fordelen av å ha hjertestarter i båten når man ligger i gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

 

Ville det vært mulig for oss båtfolk og da gjerne med hjelp av båtplassen å få kjøpt hjertestartere som igjen blir utplassert i våre båter ?

 

Tror nok Uglesett har skummet litt for fort igjennom teksten. Var aldri snakk om å ha hjertestarter i "alle båter.

Uansett et ganske friskt forslag. Før man gjør et slikt formidabelt innkjøp bør man foreta en konsekvensanalyse.

Hvor mange får hjertestans ombord i fritidsbåter i sommermånedene? Hvor mange av dem kan reddes med hjertestartere som betjenes av ufaglærte?

Link to post
Share on other sites

Uansett et ganske friskt forslag. Før man gjør et slikt formidabelt innkjøp bør man foreta en konsekvensanalyse.

Hvor mange får hjertestans ombord i fritidsbåter i sommermånedene? Hvor mange av dem kan reddes med hjertestartere som betjenes av ufaglærte?

De hjertestarterne som er i salg nå er beregnet å brukes av ufaglærte. Et kurs er greit, men det skal gå greit å bruke uten kurset. Det er tydelig merket utenpå hvor "kontaktene" skal settes på kroppen, og en høyttaler forklarer klart og tydelig hva man skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på om folk flest klarer å betjene en hjertestarter i en akutt situasjon hvor man fører en båt og har mange gjøremål man skal ivareta.

 

Det er ikke uvanlig at man blir handlingslammet og gjør gale ting. Det er vanlig å utplassere hjertestartere på steder hvor det oppholder seg stor folkemengder.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt før; hjertestartere i dag er konstruert for at lekfolk skal kunne bruke dem. Maken til enkel innretning skal man lete lenge etter. HLR er faktisk mye mer komplisert (ikke at 30:2 er spesielt vanskelig det heller) enn å bruke en hjertestarter. Har vært på DHLR-kurs et par ganger, ganske meningsløst fordi hele kurset unnhold kan oppsummeres i "gjør som dama sier". De er til og med programert slik at dersom man setter de på noen som har hjerterytme, så vil de ikke fyre av.

 

Underveis i saktegående båt har jeg nok ikke så mye brukt for det. Men vi ligger ganske ofte (strengt tatt nesten alltid) i uthavn, og der kan en hjertestarter virkelig være på sin plass. Så tanken bak tråden er god, og jeg ser ikke bort fra at jeg skaffer meg en ombord - men det blir nok ikke helt med det første.

 

At du er usikker på om du klarer dette Uglesett, syntes jeg er et ganske dårlig argument på hvorfor ikke andre som føler at de har mulighet til dette kan skaffe seg en. Desto fler som er tilgjengelig, desto kortere tid før man kan få reddet folk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så bra at du klarer det Uglesett, men lese #1 har du ikke klart. TS har IKKE snakket om at dette er noe som skal være i alle båter, men han lodder stemningen for hvor mange som kunne TENKE seg å ha det om bord, og forsøker å samle sammen interessenter for å be om noen tilbud. Det er nok ganske lite trolig at dette er noe som er aktuelt for alle, men om noen båteiere tar seg bryet så er det langt bedre å ha 3 for mye enn 1 for lite når man trenger det. Og det er ingen som har sagt at du skal være med Uglesett, så hvorfor du blander deg i tråden er litt vanskelig å forstå.

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle kan betjene en hjertestopper, men om alle lærer seg grunnleggende HLR er vi langt på vei. Har selv vært i flere situasjoner der HLR er nødvendig, men hjertestoppern vi har på jobben har aldri vært i bruk.

Skjønner at det er en fristende tanke å ha HS 20 sekunder unna, men:

Hvem skal finne frem til båten med riktig flagg/skilt i mørket, finne ut hvor på båten HS er, eventuelt finne ut at den er innendørs(i frykt for å bli stjålet), knuse vindu(håper på laminert rute da det er svakere enn temperert) eller knuse en dør/lås.

I løpet av de 22 minuttene førstefender/forvirra kjerring har funnet frem til en HS med dårlig batteri har mye skjedd med pasient.(Du sender vel dama di for å finne HS, for du stoler vel ikke på at hun holder ut med 4 minutter HLR?)

 

Dere var alene om situasjonen(statistisk sett skjer nok ikke dette en varm sommerdag med flere bikinikledde gjester på brygga i høysesong), dere kunne skal dele HLR-oppgaven.

 

Ikke HS i havna:

start HLR+ring 1881 og spør etter 113, bytt på HLR.

 

HS i havna:

En starter HLR, den andre RINGER og henter HS.

 

Konklusjon og slutt på tråden:

HS i gjestehavn er bra.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel faktisk så enkelt at har du hjertestarter ombord har du i hvertfall ALLE muligheter til å overleve selv. Som bonus kan du oppleve å redde et annet menneskes liv. Om det er vært 10 K, det får man vel bedømme selv. Jeg syntes i hvertfall det.

Trådstarter har et godt poeng.

Tommel opp. ❤

Link to post
Share on other sites

Det er opptur og kunne hjelpe noen i nød. Spesielt hvis det går bra. Men veldig ofte går det ikke som man håper, og da blir det ikke så opptur. Ekstra kjedelig er det hvis man står alene som førstehjelper og det ikke går så bra, da kan det bli litt trøbbel i tårnet i ettertid.

 

Hva er greia med uglesett? Må han være uenig? Burde han vært politiker?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...