Jump to content

Ny eller brukt påhengsmotor?


LoKe

Recommended Posts

Jeg skal( som noen av dere kanskje leste i "kjøp"-forumet) kjøpe ny påhengsmotor.

SKal jeg kjøpe en som er brukt eller en helt splitter ny en?

Fordeler\ulemper?

 

Vil gjerne ha gode råd om hva jeg burde gjøre...

 

Jeg vil ha en 40-50HKer.. Jeg fikk et tilbud fra en båtbutikk;

Det var en helt ny Yamaha 3 cyl 40 HKer, men trimma til 50 HK, med montering, kabler og powertrim + elektrisk start; alt til 50 000 kr.

 

Er det et bra tilbud?

 

 

Takk for svar!

 

Mvh

 

Lars Godbolt

Link to post
Share on other sites

Enig med at bruktprisene er for høye. Når 3-4 år gamle motorer selges/forsøkes solgt for noen få tusenlapper under nypris, blir det feil. I min tid som forhandler av motorer, brukte vi å si at "en brukt påhenger kan aldri kjøpes for billig" Men det motsatte er helt sikkert tilfelle....

Link to post
Share on other sites

:headbang: Jeg kjøpte båt i fjor med "pent" brukt yamaha,

leverte denne inn til service for å sjekke tilstand .Hele motoren

hadde sannsynligvis vært under vann .Full av rust og hull.

Det var ett under av den hadde svevet overhode og flaks vi kom oss i land

sa de på verkstedet.

Det ble da helt ny , lik motor Yamaha 40\ 50 HK som

du vurderer, jeg er kjempefornøyd med denne. Jeg har kjørt

ca 80 timer siden i fjor sommer og har bare go ord å si om denne

motoren. ( 2 takter ) :flag:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på bruktpriser på påhengere det siste året. Har nettopp kjøpt en ny 30 hk tohatsu. Jeg mener prisleiet på brukte motorer er alt for høyt - spesielt når du ikke kjenner historikken til motoren. Kjøp nytt så vet du hva du har.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

er du fornøyd med denne motoren? vurderer en 25(30) Tohatsu selv.

Hva med forbruk og støy? Hva slags båt bruker du den på ?

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Enig med at bruktprisene er for høye.  Når 3-4 år gamle motorer selges/forsøkes solgt for noen få tusenlapper under nypris, blir det feil.  I min tid som forhandler av motorer, brukte vi å si at "en brukt påhenger kan aldri kjøpes for billig"  Men det motsatte er  helt sikkert tilfelle.... 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Mnjaaa, har ved flere tilfeller kjøpt brukt motor MED GARANTI fra Båt&Scooter i Trondheim, så det FINNES muligheter!

Men det er ikke tvil om at det kanskje foregår endel "snusk"... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Listepris på Yamaha 40 YEOL er ca 52000 med el.start og PPT. Har netopp kjøpt en 40VEOL uten PTT, Listepris 45200.- betalte 39K for den (i eske) -- Hvordan vet du at forhandleren vil oppgradere den i fra 40V til 50H? Dette er endel arbeid, jeg har gjort noen grep for å gjøre dette nå etter innkjøringen-bl.a bestilt de deler som skal til samt original servicemanual i fra USA. Om han sier at han har gjort det, vil du merke forskjellom han IKKE har gjort det? Jeg mener; hva skal du sammenligne med? :rolleyes: -Spør han hvordan det gjøres- og får du et tlfredstillende svar er det ok...(Bl.a må blokka ut og ny eksosmanifold inn) Ellers er motoren god som gull, det er i utgangspunktet forrige generasjon 50hk som er strupet til 40hk. Det er mange som skriver motorstyrken i parentes bak det som er angitt på motordekselet, men de færreste har faktisk gjort eller fått gjort endringen.... :wink:

Kan nevne ellers at i manualen er forskjellen på 40 og 50 målt med samme definerte testpropell (med delenr.) 350 o/min - noe som vil utgjøre ca 3,2 knop....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Mnjaaa, har ved flere tilfeller kjøpt brukt motor MED GARANTI fra Båt&Scooter i Trondheim, så det FINNES muligheter!

Men det er ikke tvil om at det kanskje foregår endel "snusk"... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvis det er Hilmarsen er vel han kjent for veldig bra service, ellers bør det fåes en 3mnd garanti ved kjøp hos forhandler. Motoren skal være gjennomgått uansett..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ny Evinrude 75hk e-tec i år og har vært veldig fornøyd. Ingen service på 3 år eller 300 timer, penger spart.

Motoren er lett, det var viktig for meg, pga bruker båten på henger.

Se pris fra Solberg Båt, da støtter jeg de som sier at brukte motorer har en forhøy pris i marked idag.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Nei, men en oppgradert til 50hk ferdig montert og rigget - med mulighet for å låne div propeller og optimalisere til båten synes jeg er en rimelig grei pris - såfremt motoren blir oppgradert da.... den veier kun 88 kg i PT versjon..... Og min går veldig fint i tillegg til at den har rykte på seg til å holde lenge og være svært pålitelig.. :wink: E-tec er ikke særlig utprøvd over tid enda - og tre sesonger går fort...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...