Jump to content

Sjakkel til fortøyning


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har brukt galvaniserte sjakler og nylonkauser på tauverket i 30 år uten problemer. Kausene er vel byttet et par ganger sammen med nytt tauverk i løpet av denne tiden. Hverken sjaklene eller bøylene har synlige skader. Men OK, havnen er skjermet og båten er en 27 fot Saga 27. Jeg har ikke hatt behov for å bruke ståltråd for å låse sjaklene, jeg har bare dradd godt til hver vår når jeg legger ut fortøyningene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Galvaniserte sjakler sitter som blegg om du drar godt til med skiftenøkkel. Du deformerer da gjengene noe og det sitter godt.

Rustfrie og syrefaste sjakler er skumle da stålet er så hardt at du ikke deformerer materialet på samme måten når du drar til. Da er låsing med stål eller messingtråd lurt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruke sjakkel på utrigger? (på faste fortøyninger) Mange har forbud mot sjakler da man gnager rusten av fortøynings-øyet...

Fordi det er lettere å ta inn tauene om vinteren når båten er i opplag, og man slipper å tilpasse tauene på nytt igjen om våren når den skal ut. Det forlenger levetiden på fortøynings utstyret.

Link to post
Share on other sites

Galvaniserte sjakler sitter som blegg om du drar godt til med skiftenøkkel. Du deformerer da gjengene noe og det sitter godt.

Rustfrie og syrefaste sjakler er skumle da stålet er så hardt at du ikke deformerer materialet på samme måten når du drar til. Da er låsing med stål eller messingtråd lurt.

 

Rustfrie sjakler som er laget av type AISI 304 eller 316 er noe bløtere enn vanlig stål. Dvs. stålet har en relayivt lav flytegrense. Jeg teiter pinnen godt til med skiftenøkkel og det sitter . . !

 

Jeg har brukt rustfrie sjakler i mange år. Har aldri merket at de sliter merkbart på festet på utriggerne. På tauene har jeg da ferdig spleisete kauser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...