MegaTrondy Startet 18.Februar.2017 Del på Facebook Startet 18.Februar.2017 Ser at mange bruker sjakkel til å fortøye båten sin til utrigger. Det er jo raskt å ta inn tauene til vinteren på den måten, også slipper man å tilpasse tauene på nytt. Spørsmålet er om det er trygt? Har opplevd at slike har skrudd seg ut. Hva gjør man eventuelt for å hindre det? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Ofte et øye på sjakkelpinnen som du kan ta ståltråd gjennom. Anbefaler uansett ikke sjakkel da det bare bråker og sliter på uteriggern. (Noen havner er det ikke lov å bruke de). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Jeg har brukt galvaniserte sjakler og nylonkauser på tauverket i 30 år uten problemer. Kausene er vel byttet et par ganger sammen med nytt tauverk i løpet av denne tiden. Hverken sjaklene eller bøylene har synlige skader. Men OK, havnen er skjermet og båten er en 27 fot Saga 27. Jeg har ikke hatt behov for å bruke ståltråd for å låse sjaklene, jeg har bare dradd godt til hver vår når jeg legger ut fortøyningene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 18.Februar.2017 Del på Facebook Svart 18.Februar.2017 Galvaniserte sjakler sitter som blegg om du drar godt til med skiftenøkkel. Du deformerer da gjengene noe og det sitter godt. Rustfrie og syrefaste sjakler er skumle da stålet er så hardt at du ikke deformerer materialet på samme måten når du drar til. Da er låsing med stål eller messingtråd lurt. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Softsjakkel / Lettvektssjakkel kan også være en god løsning. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Hvorfor bruke sjakkel på utrigger? (på faste fortøyninger) Mange har forbud mot sjakler da man gnager rusten av fortøynings-øyet... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Hvorfor bruke sjakkel på utrigger? (på faste fortøyninger) Mange har forbud mot sjakler da man gnager rusten av fortøynings-øyet... Sjakkel som rustfjerner Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 19.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Hvorfor bruke sjakkel på utrigger? (på faste fortøyninger) Mange har forbud mot sjakler da man gnager rusten av fortøynings-øyet... Fordi det er lettere å ta inn tauene om vinteren når båten er i opplag, og man slipper å tilpasse tauene på nytt igjen om våren når den skal ut. Det forlenger levetiden på fortøynings utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 19.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Hva med å klippe opp litt av en hageslange og feste på innsiden av sjakkelen? Da vil ikke metall gnikke mot metall, og det bør holde minst en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Sjakkel som rustfjerner Gnager galvaniseringen selvsagt... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Fordi det er lettere å ta inn tauene om vinteren når båten er i opplag, Selvsagt! Her hvor jeg ligger er de fleste båtene på sjøen hele året... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Galvaniserte sjakler sitter som blegg om du drar godt til med skiftenøkkel. Du deformerer da gjengene noe og det sitter godt. Rustfrie og syrefaste sjakler er skumle da stålet er så hardt at du ikke deformerer materialet på samme måten når du drar til. Da er låsing med stål eller messingtråd lurt. Rustfrie sjakler som er laget av type AISI 304 eller 316 er noe bløtere enn vanlig stål. Dvs. stålet har en relayivt lav flytegrense. Jeg teiter pinnen godt til med skiftenøkkel og det sitter . . ! Jeg har brukt rustfrie sjakler i mange år. Har aldri merket at de sliter merkbart på festet på utriggerne. På tauene har jeg da ferdig spleisete kauser. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Har sluttet med rustfrie da jeg har opplevd at de skrur seg ut, har aldri opplevd det samme med galvaniserte. Bruker de til de er brune og fine. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Februar.2017 Del på Facebook Svart 19.Februar.2017 Jeg har brukt syrefaste sjakler i over 20 år (samme sjakler). De sitter like godt hver gang jeg skal bytte plass. Men jeg teiter de selvsagt godt også. Ligger i beskyttet havn, mulig dette hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.