Jump to content

Kristiansand til Danmark, mulig i 16 fots åpen båt?


COOP

Recommended Posts

Kommer tilbake til den universelle kompetansetesten. Hvis en må spørre andre om noe er trygt, da har en ikke nok kompetanse til å gjennomføre. Så svaret på denne typen spørsmål på ett forum er alltid, NEI.

 

Har plasket så mye i skagerak til å si at det er helt trygt hvis forholdene er optimale, noe de er av og til. Men har også en sommernatt hatt 25m/s i skagerak. Da er det tilfeldigheter som avgjør om en overlever eller ikke i en 16 fots båt.

Link to post

grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. 

 

He-he, hvordan kan du vite at du hele livet har kjørt båt i mye farligere farvann enn Skagerrak, når du ikke kjenner Skagerrak? :thumbsup:

 

 

I bunn og grunn er det tøvete å reise et slikt spørsmål på et forum der hvem som helst kan svare hva som helst uten å behøve å stå til ansvar for noe som helst.

 

Og på hvilket forum kan man ikke det?

 

Bare i politikk og religion at jeg stoler på alt som sies, i vafall, he-he. :thumbsup:

Link to post

Karl Norge, Skagerak og områdene utenfor Kristiansand har for det første ikke så mange skjær eller undervannsskjær, det blåser mindre der, og havdønningene er mindre. Vet at det med havdønningene er irrelevant ettersom bølgene på Skagerak kan bli mer enn store nok til å senke en 16 foter. Faktum er at kysten ved Skagerak ikke er av det farligste slaget. 

Link to post

Det finnes egentlig ingen nedre grense for hvilken båt man trenger for å krysse over til Danmark, eller USA for den saks skyld.

 

Det er foruten drivstoffkapasitet ,VÆRET som avgjør.

På en blikkstille dag kan du krysse i en 8 fot Pioner med 4 hester, men du har da ingen marginer.

 

For hver fot du minsker båten, minsker du sikkerhetsmarginen.

 

En 16 foter er ikke rare greiene å møte Skagerrak i, men det er jo opp til hver enkelt å vurdere.

 

Er man erfaren og riktig utstyrt, kan man tåle mye vær i en moderne og riktig motorisert 16 fot rib.

 

Er man ikke erfaren kan en slik tur være slutten, uansett båt. Men enda værre hvis det er i en eldre plastbåt med en tvilsom sak på hekken.

 

Mitt råd vi vil være å ikke ta denne turen det er farlig for en uerfaren person,noe jeg mistenker deg for å være (hvis ikke, hadde du ikke spurt i utgangspunktet)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D

 

Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Pacuare, grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. 

Du kan ikke seriøst mene at du besitter nok kompetanse. 90 nm i åpent fravann er likt uansett hvor du er. Litt ulik vanntemperatur og litt mindre hard vind i skagerak.  Utfordringen er at det kan blåse opp, og 45 nm i åpent farvann i uvær er mye i en 16 foter. Har vært forbi alle beryktede områder (Lindesnes, Lista, Sletta, Stadt, Hustadvika, Folla, Vestfjorden) i havblikk. Da er alt greit, Noen av strekningene har jeg vært i storm, da er ikke en 16 foter egnet. Er det først gode forhold i værharde steder (vest og nordnorge typisk) er det ofte mer stabilt enn i skagerak. Solgangsbrisen i skagerak er nok til at det blir utrivelig i en liten båt.

 

Er man dum nok er det meste greit (jeg er litt i den kategorien). Lest om vannskuter både til Danmark og over vestfjorden. Det meste går veldig greit, spørsmålet en må stille seg er om man er villig til å dø for å lykkes. Eller enda mer pinlig, ringe etter redningsskøyta.

 

Forresten litt usikker på 90 nm nevnt over, mistenker at Kristiansand Hanstholm er noe kortere.

Link to post

Hvis trådstarter trodde det var et ja, eller nei svar på dette spørsmålet, så skjønner du vel at det er det ikke.

 

Bra du har drømmer. Fortsett med det. Å hvis du setter det inn i litt av hva folk har gjort, som krysser større hav, så er det vel et par ting som går igjen. Alle har begynt i det små. Lært å kjenne den båten de har, med det utstyret som er ombord. Samt kjennskap å kunne reparere ting som kan gå galt. De har bygget erfaring over tid.

 

Tror vel hvis du stikker nesa di sør av Grønningen i ulike værforhold, så finner du etterhvert svar på ditt spørsmål.

Link to post

Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D

 

Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten.

Seilt fra Danmark i november i en seilbåt uten innredning, uten motor, uten lanterner, uten kart, uten GPS (men med ett ukalibrert kompass). Blåste 14-16 m/s på natta, snødde når vi kom inn i Oslofjorden. Båten var langt fra tett, så ble litt øsing underveis (var bare lukene som ikke var tette, bare ett problem når bølgene slo over båten). Spør du her inne vil alle si at det var uforsvarlig. Med den rette gjengen gjør jeg det glatt igjen. Vil hevde at den turen var mye tryggere enn hvis noen uerfarne hadde gått med åpen båt i juli.

Link to post

Seilt fra Danmark i november i en seilbåt ... uten lanterner, ...... Med den rette gjengen gjør jeg det glatt igjen. Vil hevde at den turen var mye tryggere enn hvis ....

 

Mener du alvorlig at du i voksen alder ville seilt nattestid fra Danmark til Norge uten lanterner?

Link to post

Hehe, kom til å tenke på denne: Skulle kjøre vannskuter fra Norge til Danmark

 

Coop: jeg har ikke helt inntrykk av at du er et troll, men du beveger deg farlig nær. Korte spørsmål som du nok vet at det ikke finnes noe svar på, uten særlig mer informasjon. Jeg venter nesten på "hva er best av seilbåt og motorbåtspørsmålet". Kom gjerne med spørsmål, men søk først litt på noen har vært innom samme tema først; eller kom i det minste med litt mer informasjon om hva du egentlig ønsker svar på.

 

Selvfølgelig kan man ta en 16 foter til Danmark, Terje Vigen rodde over, men det har en ganske høy "teit" faktor dersom familien din ikke sulter og landet er i krig. Hvorvidt det er forsvarlig handler mye om forarbeid og opparbeidelse av kompetanse. For å si det på en annen måte; spørsmålsformuleringen din avslører at det ikke er en god ide. For andre kan det være helt innafor å bruke et windsurfbrett over: Kristiansand-Hirtshals på brett

Link to post

Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. 

 

 

Karl Norge, Skagerak og områdene utenfor Kristiansand har for det første ikke så mange skjær eller undervannsskjær, det blåser mindre der, Faktum er at kysten ved Skagerak ikke er av det farligste slaget. 

 

 

Litt ulik vanntemperatur og litt mindre hard vind i skagerak.Er det først gode forhold i værharde steder (vest og nordnorge typisk) er det ofte mer stabilt enn i skagerak.

 

Nja... Det foreligger en statistikk hos Meteorologisk institutt som viser at - foruten stasjonen på Bjørnøya - så er Færder den mest vindfulle målestasjonen i Norge. Målt over en periode på ti år.

Men for all del, har selv seilet (egentlig motorseilet) over i fullstendig havblikk. 

Link to post

Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D

 

Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten.

 

Så voldsomt er det ikke, har selv gått dette strekket, Lillesand Hirtshals noen ganger, er vel drøyt 60 nm om jeg ikke husker feil..

 

Har mer sommerfugler i magen når Stadt venter, eller Folla...

Link to post

Jeg har noen bekjente som krysset over til Danmark i to 14 fots skjærgårdsjeeper. Turen ned gikk fint, så møtte de litt ''vær'' på vei hjem.

Styrekonsoll og en mengde andre poppete deler var helt løse, de var ikke laget for den typen vær og bølger. Og belastningene gjorde sitt med båtene...

Det gikk bra med dem, men jeg tror ikke de gjør det igjen......

Superspeed er et godt alternativ med mindre du har båt som er laget for formålet...

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...