pacuare Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Kommer tilbake til den universelle kompetansetesten. Hvis en må spørre andre om noe er trygt, da har en ikke nok kompetanse til å gjennomføre. Så svaret på denne typen spørsmål på ett forum er alltid, NEI. Har plasket så mye i skagerak til å si at det er helt trygt hvis forholdene er optimale, noe de er av og til. Men har også en sommernatt hatt 25m/s i skagerak. Da er det tilfeldigheter som avgjør om en overlever eller ikke i en 16 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
COOP Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Pacuare, grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Jeg tror jeg henter frem denne, sånn i tilfelle.....!!! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Ligner merkelig på WD40? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Sikkert utviklet av WD-40 Company! Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. He-he, hvordan kan du vite at du hele livet har kjørt båt i mye farligere farvann enn Skagerrak, når du ikke kjenner Skagerrak? I bunn og grunn er det tøvete å reise et slikt spørsmål på et forum der hvem som helst kan svare hva som helst uten å behøve å stå til ansvar for noe som helst. Og på hvilket forum kan man ikke det? Bare i politikk og religion at jeg stoler på alt som sies, i vafall, he-he. Sitér dette innlegget Link to post
COOP Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Karl Norge, Skagerak og områdene utenfor Kristiansand har for det første ikke så mange skjær eller undervannsskjær, det blåser mindre der, og havdønningene er mindre. Vet at det med havdønningene er irrelevant ettersom bølgene på Skagerak kan bli mer enn store nok til å senke en 16 foter. Faktum er at kysten ved Skagerak ikke er av det farligste slaget. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Pacuare, grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. Da fortjener du en slik: Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Tja hadde jeg valget mellom en litt sjabby Cabincruiser og en ny 16 foter med ny motor og med god flyteevne på båt gjerne med skumfylt dobbelt skrog så hadde i hvertfall mitt valg vært enkelt jeg hadde valgt 16 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Det finnes egentlig ingen nedre grense for hvilken båt man trenger for å krysse over til Danmark, eller USA for den saks skyld. Det er foruten drivstoffkapasitet ,VÆRET som avgjør. På en blikkstille dag kan du krysse i en 8 fot Pioner med 4 hester, men du har da ingen marginer. For hver fot du minsker båten, minsker du sikkerhetsmarginen. En 16 foter er ikke rare greiene å møte Skagerrak i, men det er jo opp til hver enkelt å vurdere. Er man erfaren og riktig utstyrt, kan man tåle mye vær i en moderne og riktig motorisert 16 fot rib. Er man ikke erfaren kan en slik tur være slutten, uansett båt. Men enda værre hvis det er i en eldre plastbåt med en tvilsom sak på hekken. Mitt råd vi vil være å ikke ta denne turen det er farlig for en uerfaren person,noe jeg mistenker deg for å være (hvis ikke, hadde du ikke spurt i utgangspunktet) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
XardasKSP Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 (redigert) Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten. Redigert 20.Februar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Hadde jeg hatt en 31 foter så hadde jeg ikke vært særlig bekymret akkurat.. Forutsatt at det nødvendige hadde vært om bord, vhf, flåte osv. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Mener det var en kar som kjørte en 8 fot Steady fra Svinesund til Kirkenes for en del år siden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Pacuare, grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. Du kan ikke seriøst mene at du besitter nok kompetanse. 90 nm i åpent fravann er likt uansett hvor du er. Litt ulik vanntemperatur og litt mindre hard vind i skagerak. Utfordringen er at det kan blåse opp, og 45 nm i åpent farvann i uvær er mye i en 16 foter. Har vært forbi alle beryktede områder (Lindesnes, Lista, Sletta, Stadt, Hustadvika, Folla, Vestfjorden) i havblikk. Da er alt greit, Noen av strekningene har jeg vært i storm, da er ikke en 16 foter egnet. Er det først gode forhold i værharde steder (vest og nordnorge typisk) er det ofte mer stabilt enn i skagerak. Solgangsbrisen i skagerak er nok til at det blir utrivelig i en liten båt. Er man dum nok er det meste greit (jeg er litt i den kategorien). Lest om vannskuter både til Danmark og over vestfjorden. Det meste går veldig greit, spørsmålet en må stille seg er om man er villig til å dø for å lykkes. Eller enda mer pinlig, ringe etter redningsskøyta. Forresten litt usikker på 90 nm nevnt over, mistenker at Kristiansand Hanstholm er noe kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Hvis trådstarter trodde det var et ja, eller nei svar på dette spørsmålet, så skjønner du vel at det er det ikke. Bra du har drømmer. Fortsett med det. Å hvis du setter det inn i litt av hva folk har gjort, som krysser større hav, så er det vel et par ting som går igjen. Alle har begynt i det små. Lært å kjenne den båten de har, med det utstyret som er ombord. Samt kjennskap å kunne reparere ting som kan gå galt. De har bygget erfaring over tid. Tror vel hvis du stikker nesa di sør av Grønningen i ulike værforhold, så finner du etterhvert svar på ditt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten. Seilt fra Danmark i november i en seilbåt uten innredning, uten motor, uten lanterner, uten kart, uten GPS (men med ett ukalibrert kompass). Blåste 14-16 m/s på natta, snødde når vi kom inn i Oslofjorden. Båten var langt fra tett, så ble litt øsing underveis (var bare lukene som ikke var tette, bare ett problem når bølgene slo over båten). Spør du her inne vil alle si at det var uforsvarlig. Med den rette gjengen gjør jeg det glatt igjen. Vil hevde at den turen var mye tryggere enn hvis noen uerfarne hadde gått med åpen båt i juli. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Hvaler - Skagen er 78 Nm. Fredrikstad - Skagen er bra nøyaktig 90 Nm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Seilt fra Danmark i november i en seilbåt ... uten lanterner, ...... Med den rette gjengen gjør jeg det glatt igjen. Vil hevde at den turen var mye tryggere enn hvis .... Mener du alvorlig at du i voksen alder ville seilt nattestid fra Danmark til Norge uten lanterner? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Pacuare, grunnen til at jeg spurte om det var trygt var fordi jeg ikke er kjent i disse områdene, ikke fordi jeg ikke har nok kompetanse. Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. Så bra, tut og kjør da vel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
EiSvIn Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Hehe, kom til å tenke på denne: Skulle kjøre vannskuter fra Norge til Danmark Coop: jeg har ikke helt inntrykk av at du er et troll, men du beveger deg farlig nær. Korte spørsmål som du nok vet at det ikke finnes noe svar på, uten særlig mer informasjon. Jeg venter nesten på "hva er best av seilbåt og motorbåtspørsmålet". Kom gjerne med spørsmål, men søk først litt på noen har vært innom samme tema først; eller kom i det minste med litt mer informasjon om hva du egentlig ønsker svar på. Selvfølgelig kan man ta en 16 foter til Danmark, Terje Vigen rodde over, men det har en ganske høy "teit" faktor dersom familien din ikke sulter og landet er i krig. Hvorvidt det er forsvarlig handler mye om forarbeid og opparbeidelse av kompetanse. For å si det på en annen måte; spørsmålsformuleringen din avslører at det ikke er en god ide. For andre kan det være helt innafor å bruke et windsurfbrett over: Kristiansand-Hirtshals på brett Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Ikke akkurat fra Kristiansand men disse 3 herremennene har sikkert erfaring å dele etter sin tur fra Kragerø til Danmark https://www.nrk.no/telemark/kryssa-skagerrak-i-ein-septiktank-1.294301 Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Har selv hele livet kjørt båt i MYE farligere farvann en Skagerak. Karl Norge, Skagerak og områdene utenfor Kristiansand har for det første ikke så mange skjær eller undervannsskjær, det blåser mindre der, Faktum er at kysten ved Skagerak ikke er av det farligste slaget. Litt ulik vanntemperatur og litt mindre hard vind i skagerak.Er det først gode forhold i værharde steder (vest og nordnorge typisk) er det ofte mer stabilt enn i skagerak. Nja... Det foreligger en statistikk hos Meteorologisk institutt som viser at - foruten stasjonen på Bjørnøya - så er Færder den mest vindfulle målestasjonen i Norge. Målt over en periode på ti år. Men for all del, har selv seilet (egentlig motorseilet) over i fullstendig havblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Vel kan bare si at jeg hadde ikke forsøkt på dette selv med 31 fots båt og ville oppfattet det som en "personlig stor bragd" i en 43 fots Princess 435 :D Men så finnes det jo tråder og folk her på forumet som har seilt jorda rundt (og ikke over Skagerrak) i en mindre båt enn Princess 435, så det avhenger tydeligvis mye av hvem som kjører båten. Så voldsomt er det ikke, har selv gått dette strekket, Lillesand Hirtshals noen ganger, er vel drøyt 60 nm om jeg ikke husker feil.. Har mer sommerfugler i magen når Stadt venter, eller Folla... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Coop: jeg har ikke helt inntrykk av at du er et troll, men du beveger deg farlig nær. Hei Er det fleire enn meg som får assosiasjonar til "Haaaaaaaavgapet"? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 (redigert) Jeg har noen bekjente som krysset over til Danmark i to 14 fots skjærgårdsjeeper. Turen ned gikk fint, så møtte de litt ''vær'' på vei hjem. Styrekonsoll og en mengde andre poppete deler var helt løse, de var ikke laget for den typen vær og bølger. Og belastningene gjorde sitt med båtene... Det gikk bra med dem, men jeg tror ikke de gjør det igjen...... Superspeed er et godt alternativ med mindre du har båt som er laget for formålet... Redigert 20.Februar.2017 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.