Jump to content

Valgets kvaler angående totakts-motorer


kermit

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny motor til ein skjærgårdsjeep på 17 fot, og har prøvd ei stund å finne ein nyere brukt, men uten særlig god respons på annonser. Derfor vurderer eg å kjøpe heilt ny motor.

 

Hadde lenge tenkt å gå opp ein størrelse frå 90 til 100 eller 115 hk, men sidan båten er godkjent for maks 90 hk, så trur eg at eg får halde meg til den størrelsen...

 

Så kommer eg til det som er valgets kvaler. Har kommet til at eg kanskje må holde meg til totaktere pga pris, og har fått diverse tilbud frå lokale forhandlere på forskjellige merker, men er usikker på kva merke eg skal velge. Foreløpigt står det mellom mercury, yamaha og johnson.

 

Har leita på nettet etter tester som omhandler totaktere, men kan ikkje finne noko...

Har jo høyrt at yamaha skal være eit bra merke, men lurer litt på om det begynner å bli eit "gammelt" totakt system. :confused:

 

Håper derfor på gode råd frå nokon som har erfaring med dette. :smiley:

 

Mvh

kermit :diving:

Link to post
Share on other sites

Evinrude sin nye E-Tec-serie har vært mye omsnakket her. Helt ny teknologi, kombinerer to-takterens lette konstruksjon med avanserte løsninger som minsker oljeforbruk og eksosutslipp, samt lavere støy enn tradisjonelle to-taktere. Service bare hvert 3. år.

 

Har du bestemt deg for to-takter burde du kanskje også vurdere E-Tec opp mot de andre du nevner? En kompis av meg i båthavna har Evinrude E-Tec 90 HK, og han er kjempefornøyd etter et års bruk.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidlegare ein -91 yamaha 90 hk på denne båten, og ser at ein ny yamaha ser jo akkurat lik ut utanpå. Ikkje at det har noko å seie, men eg lurer jo på om dei har utvikla motoren noko dei siste åra, eller om dette er ein gammal teknologi?

Ikkje det at totaktere er så veldig avansert, men andre merker har kanskje utvikla desse meir.

Link to post
Share on other sites

:seeya: sjekk denne , her kan du sammenligne.

http://www.yamaha-motor.no/products/marine...ct=tcm:35-15818 :yesnod:

Jeg kjøpte båt i fjor med "pent" brukt yamaha,

leverte denne inn til service for å sjekke tilstand .Hele motoren

hadde sannsynligvis vært under vann .Full av rust og hull.

Det var ett under av den hadde sveiv overhode og flaks vi kom oss i land

sa de på verkstedet.

Det ble da helt ny , lik motor Yamaha 40\ 50 HK som

du vurderer, jeg er kjempefornøyd med denne. Jeg har kjørt

ca 80 timer siden i fjor sommer og har bare go ord å si om denne

motoren. ( 2 takter )

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke lurt et sekund; velg Yamaha. Det er den desidert beste motoren. Ang. teknologi, så ligger de i hvertfall ikke bak konkurrentene. Dessuten bruker de teknologi som fungerer i mange år, til og med etter at garantien har gått ut. Det er utført mange tester av påhengsmotorer, og stort sett kommer yamaha best ut på både forbruk og toppfart. At den i tillegg er den desidert mest driftssikre er jo heller ikke negativt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke lurt et sekund; velg Yamaha. Det er den desidert beste motoren. Ang. teknologi, så ligger de  i hvertfall ikke bak konkurrentene.

Dette er vel ikke helt korrekt når det gjelder to-taktere? Firetaktere kan du nok si dette om, men ang. teknologi så er det vel en kjent sak at Yamahas totaktere er ganske tradisjonelle med "gammeldags" teknologi, men selvsagt ikke dårlige av den grunn. Da snakker jeg om vanlige Yamaha to-taktere, og ikke VMAX / HPDI-motorene som jo er svært avanserte.

 

Selv hadde jeg lagt til de ekstra 10 - 15.000 og kjøpt en moderne Evinrude E-Tec. Tusenlappene sparer du inn i løpet av få år pga. lavere drivstoff-forbruk og servicekostnader i forhold til de tradisjonelle to-takterne. For ikke å snakke om behageligere gange og lavere støynivå, det kan neppe verdsettes i kroner og øre... :wink:

 

Men ellers, uansett hvilken motor du velger av dine alternativer, så tror jeg du blir fornøyd! Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det da?

Yamaha's 90hk totakter er litt mindre på syl volum og en god del lettere (ca 120kg) enn de andre 90-hesterne, så den er etter min mening ekstra godt egnet dersom båten er lett eller har dårlig bæring i hekken.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ein ryds 511 gts. Hadde som sagt ein -91 yamaha 90 hk på denne tidligere òg, men hadde ein del problem med den motoren...

 

Synes at denne båten er litt framtung, og hadde egentlig tenkt å prøve ein litt større motor, men siden den er godkjent for maks 90 hk så får eg vel holde meg til det. Kan vel bli eit problem med forsikringa dersom noko skulle skje med større motor.

Link to post
Share on other sites

Det er ein ryds 511 gts. Hadde som sagt ein -91 yamaha 90 hk på denne tidligere òg, men hadde ein del problem med den motoren...

 

Synes at denne båten er litt framtung, og hadde egentlig tenkt å prøve ein litt større motor, men siden den er godkjent for maks 90 hk så får eg vel holde meg til det. Kan vel bli eit problem med forsikringa dersom noko skulle skje med større motor.

<{POST_SNAPBACK}>

Velger du en ny Yamaha 2 takter får du samme motoren som du har hatt. Billig, men støy og forbruk kan ikke sammenliknes med nye konstruksjoner. Velg Suzuki / Yamaha / Mercury 4 takt eller Eivinrude E-tec / Mercury Optimax 2 takt

Redigert av kfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek:  :eek:  :eek: Hadde du PROBLEM med en YAMAHA-motor?

 

Det må du nesten være forsiktig med å si her inne, for her er mange Yamaha-frelste...  :wink:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Har skjønt det etter ein del lesing her ja :lol: Det var derfor eg skreiv tidligare at eg har høyrt at yamaha skal være eit godt merke. :wink:

 

 

Velger du en ny Yamaha 2 takter får du samme motoren som du har hatt. Billig, men støy og forbruk kan ikke sammenliknes med nye konstruksjoner. Velg Suzuki / Yamaha / Mercury 4 takt eller Eivinrude E-tec  / Mercury Optimax 2 takt

<{POST_SNAPBACK}>

Uten å ville fornærme nokon, så har eg ikkje heilt god magefølelse for firtaktere... har aldri eigd ein sjølv, men har høyrt fleire som meiner det samme som meg.

Har ein kjenning som nettopp handla seg nyare båt med ein optimax, og han sa at ikkje hadde handla den med ein firtakter påmonert...

Begynner å bli meir og meir frista på ein e-tec eller optimax når eg leser svara frå Dykk. Kanskje mest e-tec`en sidan den veger ca 30 kg mindre.

Men så var det prisen då. :cryin:

Redigert av kermit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man på en ny 2T-påhengsmotor prioriterer lav pris og maksimal pålitelighet framfor nyeste teknologi, minimal støy og minimalt forbruk, ville jeg valgt Tohatsu.

 

Enkle og pålitelige motorer, som koster minst av alle.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Om man på en ny 2T-påhengsmotor prioriterer lav pris og maksimal pålitelighet framfor nyeste teknologi, minimal støy og minimalt forbruk, ville jeg valgt Tohatsu.

 

Enkle og pålitelige motorer, som koster minst av alle.

<{POST_SNAPBACK}>

Også her utan at eg vil fornærme nokon, så har eg alltid sett på Tohatsu som eit "billig" merke. Har absolutt ingen erfaring med merket, men det er det med magefølelsen då. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket denne siden om du kan finne noen tester som er relevante?

 

Uansett så er min erfaring etter et par kjøp av mindre ansette og renomerte merker at i lengden så lønner det seg ikke selv om inngangsprisen er lavere. Jeg har derfor bestemt meg for ikke å falle for fristelsen åg kjøpe et (billigmerke) lenger uansett om det er påhengsmotorer, gressklippere, verktøy osv. Det blir mere trøbbel og utgifter underveis og så blir det vanskeligere å få solgt og få igjen det man synes man bør ha.

Link to post
Share on other sites

Også her utan at eg vil fornærme nokon, så har eg alltid sett på Tohatsu som eit "billig" merke. Har absolutt ingen erfaring med merket, men det er det med magefølelsen då. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Den dagen jeg blir fornærmet i meningsutveksling om påhengsmotorer, skal jeg ikke frekventere Baatplassen lengre.

 

Mulig jeg misforsto, men jeg trodde du så på pris som et viktig kriterie. Angående Tohatsus kvalitet, har jeg til gode å treffe noen som omtaler den som "billig". Etter mine erfaringer overgår Tohatsus levetid det meste som kan sammenlignes, og også dyrere produkter.

 

Jeg legger også merke til at du ikke har helt troen på 4-taktere. Der bør du, i likhet med syn på Tohatsu, innhente brukererfaringer og lese omtaler på nett. Både nasjonalt og internasjonalt. Jeg har tidligere nevnt Honda som et alternativ på 4-takt. Deres motorer har vært med 20år nå, og min onkel har en 7,5 som fortsatt starter på første. Den er snart veteran... Årsaken til at Honda ikke nevnes like ofte lenger, er at de har hvilt for lenge på sine laurbær. "Never change a winning team" heter det, men Honda har hatt samme filosofi som Rosenborg litt for lenge... De nye motorene, som i første omgang blir for store for din båt (225hk/ 150hk), er begge klassevinnere sammenlignet med både 2- og 4-taktere. Og levetiden for en slik motor, ville jeg ikke bekymret meg for.

 

Om du ser på bruktverdi av motor eller båt med motor, med 4-takt kontra 2-takt, er markedssignalene tydelige. En kurant båt med 4-takter slites bort for første prisantydning, mens maken båt med 2-takter gjerne må redusere prisen 2 ganger før salget går i boks.

 

Snakk med folk i flere havner. Båtfolk er trivelige, og vil gjerne dele sine erfaringer. Se bare på dette forumet. En enkelt havn kan være merkepatriotisk grunnet grei lokal forhandler, og dette trenger ikke være relevant på andre kanter av landet. Er du på kjøretur og får en ledig time, stikk nedom nærmeste havn og slå av en prat. Det øker sjansene for å lære noe nytt den dagen også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket denne siden om du kan finne noen tester som er relevante?

 

Takk for den linken.

 

 

Mulig jeg misforsto, men jeg trodde du så på pris som et viktig kriterie. Angående Tohatsus kvalitet, har jeg til gode å treffe noen som omtaler den som "billig". Etter mine erfaringer overgår Tohatsus levetid det meste som kan sammenlignes, og også dyrere produkter.

 

Pris er i grunnen litt viktig, då eg har "tusen" andre prosjekt som krever sin andel av feriepengene. :lol: Men som sagt er ikkje magafølelsen heilt god for meir "ukjente" merker. Ikkje det at tohatsu er eit ukjent merke, men allikavel...

 

Kermit :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...