Jump to content

17 fot med VP 4.3GS og SX-drev, hvilken propell?

Morten90

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt meg en 17 foter med volvo penta 4.3 gs motor og volvo penta sx drev. Pr dags dato har jeg ikke propell til denne båten.

Er det noen som kan komme med noen anbefalinger av propell og str og stigning? Båten veier ca 700-750 kg.

Takk på forhånd

Klart du kan få en anbefaling om du kommer med litt data så vi slipper å leke detektiv på nett for å finne ut de nødvendige data som skal til for å foreslå et greit startpunkt. Hva er anbefalt maks turtallsområde, hvilken utveksling har du på drevet og hva er en realistisk toppfart på ekvipasjen er ting som nesten må komme frem 

Hei.

Og takk for svarene som er kommet.

Jeg vet rett og slett ikke hva utvekslingen på dette drevet er, har prøvd og se etter noe serie nummer osv på drevet uten hell. Maks turtall på motor er 4800rpm. Tidligere eier opplyste at båten gjorde 45knop.

Utveksling 1.66.1 eller 1.79.1

propell du kan prøve 14x21 som en start

gs 4 port forgasser.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Propeller er dyrt...

Hva vist anbefalingen du får her er helt feil  ???

Snakk med de som selger/server propeller, de må du snakke med før eller siden uansett...

Nei propell til en slik er ikkje dyrt. rundt 1500 for en aluprop. Man kan også være heldig og finne en brukt.

Ja hva hvis anbefalingen ikkje er spot on hva da? Kan ikkje sjå noe sted på dette forum kor eksakt informasjon med garanti forekommer. Om en tar som utgangspunkt at alle råd på nett er stort sett verd like mykje som de koster så har en et bra utgangspunkt. Det er uansett ikkje såå mange alternativ til sx da diameter er gitt og det kun handler og pitch. Etter min erfaring med volvo bensin og drev på mindre båter så ender en som regel opp med 19 eller 21. Og dette er en liten båt så er 21 et godt startpunkt. 

Å spørre de som selger propeller om råd til slikt blir som å spørre de pølseselgende chicksa på en bensinstasjon på kveldstid om råd om noe som helst anna enn menyen. 

Nei propell til en slik er ikkje dyrt. rundt 1500 for en aluprop. Man kan også være heldig og finne en brukt.

Ja hva hvis anbefalingen ikkje er spot on hva da? Kan ikkje sjå noe sted på dette forum kor eksakt informasjon med garanti forekommer. Om en tar som utgangspunkt at alle råd på nett er stort sett verd like mykje som de koster så har en et bra utgangspunkt. Det er uansett ikkje såå mange alternativ til sx da diameter er gitt og det kun handler og pitch. Etter min erfaring med volvo bensin og drev på mindre båter så ender en som regel opp med 19 eller 21. Og dette er en liten båt så er 21 et godt startpunkt. 

Å spørre de som selger propeller om råd til slikt blir som å spørre de pølseselgende chicksa på en bensinstasjon på kveldstid om råd om noe som helst anna enn menyen. 

Man får gjerne en bytte/prøve avtale når en forhandler anbefaler propell til deg...

Det regner jeg ikke med han får av deg....