Roger og Olina Startet 20.Februar.2017 Del på Facebook Startet 20.Februar.2017 Holder på med en del service på vår Ford Sabre 212hk. Har tatt av bunnpannen og ser at det har gått av ett lite stykke av stempelet i bunnen. Jeg ser vel ikke på dette som noe problem, men vil alikevel rådføre meg med ekspertisen her om hva dere mener? Du ser det på høyre side på bilde, den biten som har gått av. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Kommer nok gode motorkyndige folk på banen straks, så jeg skal ikke prøve å anslå farene ved dette. Men ut fra bilde ser det ut som mer av skjørtekanten er delvis løs...? På hitsiden av biten som er borte. Og den manglende biten har herjet litt med skinka på veiva (om jeg tolker bildet riktig). Rett over biten som er borte på bildet. Har du funnet de manglende bitene? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Kommer nok gode motorkyndige folk på banen straks, så jeg skal ikke prøve å anslå farene ved dette. Men ut fra bilde ser det ut som mer av skjørtekanten er delvis løs...? På hitsiden av biten som er borte. Og den manglende biten har herjet litt med skinka på veiva (om jeg tolker bildet riktig). Rett over biten som er borte på bildet. Har du funnet de manglende bitene? Ja, jeg fant litt rester i bunnpanna. Tenkte jeg skulle sile oljen også for å se hva som kommer frem.. Skjørtekanten er nok ikke løs, det har "bare" gått en del av den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Hei, vet ikke hvor mye denne motoren har gått....men hvis nedre del av stemplet slås av tyder dette ofte på "skjørtbank", dvs for stor klaring mellom stempel og cylinder, alle stempel slites mest nederst på skjørtet, derfor skal stempel alltid kontrollmåles nederst på stemplet. Det er helt klare toletanser på stempel klaring...oftest mindre på 4takt enn 2takt. Om du har hørt "klapring/banking" i motor ville jeg absolutt målt klaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Er det skjørtet på stemplet ? Synes det ser ut som det er cylinderforingen som det er slått løs en bit av... Hadde det vært min motor hadde den blitt tatt opp for stempel/cylinder sjekk !! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Kan det vere eit stykke av foringen som er knekt av,det ser ut som forskjellig farge på stempel og stykke som er av. Om dette er ein Ford på 5.59l så er det ein 6.2l som er borra ut og pressa i tørre foringer.Dette er vist nok gjort for å forsterke motorene når dei blei turboladda.Mulig jeg tolker bildet feil Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 (redigert) På bilde ser det ut som skinka på veivakselen har rappet til sylinderforingen/stemplet.Det ser mest ut som du har en løs sylinderforingDette må du finne ut av før du setter motoren i sammen og ikke bare avfeie det med at bare er en liten del av stemplet mangler.Med det hakket det ser ut som det er på veivakselskinka har du ett seriøst problem Redigert 20.Februar.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Ta ut motor og få den sjekket! hvis du ikke gjør det har du ganske umiddelbart ett totalt motorhavari. Når du nå oppdaget dette nå så kan du se på dette som hell i uhellet, noen runder til å du måtte ha kjøpt en ny motor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg trodde først at det var foringen som hadde fått en skade. Men etter å ha dreid litt, så var det tydelig at dette var stempelet. Tror dette kan ha skjedd i fjor sommer. Da fikk vi turbo havari og selvantenning av oljen i turboen. Da ruste motoren seg til maks (full ventilflyt) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Hei, vet ikke hvor mye denne motoren har gått....men hvis nedre del av stemplet slås av tyder dette ofte på "skjørtbank", dvs for stor klaring mellom stempel og cylinder, alle stempel slites mest nederst på skjørtet, derfor skal stempel alltid kontrollmåles nederst på stemplet. Det er helt klare toletanser på stempel klaring...oftest mindre på 4takt enn 2takt. Om du har hørt "klapring/banking" i motor ville jeg absolutt målt klaringer. Har ikke hørt noe banking eller klapring. Motoren har gått 1950 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Når jeg ser på bildet i den andre tråden din om veivtetning, så ser det for meg ut som om veivlagret rett ut for oljepumpen også har fått seg en smekk. Tror du bør plukke av topp, ta ut stempler og ut med veiven. Om du ikke har kompetanse så bør du levere motoren til et kompetent verksted. Og stuket på veivskinken der du har fått slått av en bit av stempelet er i seg selv nok til å plukke motoren fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg finner ingen skade på veiva. Er nok lyset og noe annet slik at det så slik ut på bilde. Her kommer tre bilder til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Du gjør naturligvis som du vil. Men om det er veivskinka som har klappet til stempelet, så har saker strukket seg voldsom i motoren. Motoren bør plukkes opp og sjekkes. Og stempelet bør uansett byttes. Og det bør utføres av kompetent personell. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Jeg hadde ikke sovet godt om natten hvis jeg ikke hadde demontert motoren for en grundig sjekk. Du er som sagt heldig som har oppdaget dette nå, du har godt tid og anledning til å få gitt denne motoren en overhaling før sesongen tar til. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Scand29bal Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Om jag tolkar dig rätt när du säger fullt ventil flyt. menar du då att ventilerna har övervarvat och på så sätt fått ventilflyt? isådanna fall så måste du kontrollera alla avgasventiler så att inte kolven har slagit till dom. även om du inte tror det är jätte allvarligt så kan det vara smart att vakumsuga dom för att se så att dom tätar ordentligt imot ventilsätet. nu är det svårt att se ordentligt men cylindrarna ser väldigt blanka ut (så hade nog inte gjort något om man gav dom nya kolvringar och hona upp cylindrarna lite.) Jag hade heller aldrig kunna skruva ihop en motor om jag hadde hittat "bitar" i oljetråget. skall ju inte mycket till för att ett lager skär sig och på havet är man jävligt utsatt för moder natur. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Ingen av disse bildene, heller ikke det første bildet, viser vel skade på stempelskjørt? Kan du evt. sette på en pil som viser hvor biten kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Nå er det vel ingen bobweight (skinke) på veiva under den siden av stempelet hvor skjørtet er skadet så da lurer jeg på hvor høyt turtall motoren fikk på rus..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Nå er det vel ingen bobweight (skinke) på veiva under den siden av stempelet hvor skjørtet er skadet så da lurer jeg på hvor høyt turtall motoren fikk på rus..... Turtelleren går vel til 5000 og den bånna. Hvor høyt turtallet var over, aner jeg ikke. Jeg jobbet frebrilsk med å få stanset motoren Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Ingen av disse bildene, heller ikke det første bildet, viser vel skade på stempelskjørt? Kan du evt. sette på en pil som viser hvor biten kommer fra? Som du ser på bilde, så mangler det en halvmåne her. De andre stemplene har ikke denne halvmånen. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 (redigert) Som jeg forstår deg finner du ingen andre skader eller merker, hverken på veivskinke eller sylinderforing? Det er altså ikke mulig å slå fast rotårsaken? Det er vel heller ikke sikkert at biten som mangler har blitt slått av mens motoren har vert i din besittelse... Motoren går fint uten ulyder. Det er sannsynlig at den vil fortsette med det. Du kan naturligvis plukke mer, overhale motoren rett og slett. Det blir lett sånn.. Tar du den, så tar du den.. Spørs litt om kjenner for å eliminere alle potensielle feil du nå ser.. Hvis du ikke hadde tatt av bunnpanna og kikket hadde du sovet godt om natta... Kunnskap øker smerten... På den annen side, nå har du verdens beste tilkomst. Av med veiven, måle klaringer. Bytte skadet stempel. Hvis slitasjen står i stil med det lave timetallet skulle vel det holde. Det er uansett du som skal leve med risikoen, enten det er risikoen ved å la ting være som de er. Eller risikoen for å introdusere feil ved å skru på noe som fungerer OK. Redigert 21.Februar.2017 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Som jeg forstår deg finner du ingen andre skader eller merker, hverken på veivskinke eller sylinderforing? Det er altså ikke mulig å slå fast rotårsaken? Det er vel heller ikke sikkert at biten som mangler har blitt slått av mens motoren har vert i din besittelse... Motoren går fint uten ulyder. Det er sannsynlig at den vil fortsette med det. Du kan naturligvis plukke mer, overhale motoren rett og slett. Det blir lett sånn.. Tar du den, så tar du den.. Spørs litt om kjenner for å eliminere alle potensielle feil du nå ser.. Hvis du ikke hadde tatt av bunnpanna og kikket hadde du sovet godt om natta... Kunnskap øker smerten... På den annen side, nå har du verdens beste tilkomst. Av med veiven, måle klaringer. Bytte skadet stempel. Hvis slitasjen står i stil med det lave timetallet skulle vel det holde. Det er uansett du som skal leve med risikoen, enten det er risikoen ved å la ting være som de er. Eller risikoen for å introdusere feil ved å skru på noe som fungerer OK. Og akkurat der forsvant nattesøvnen for i natt også Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hvis det faktisk er veiva som har nådd i foring så har påkjenninger på motor vært ekstrem, her er det snakk om korte lengder bevegelige deler og kort vei til opplagring så det er begrenset hvor mye veiva kan strekke seg, det er uansett snakk om maks 10dels mm. Synes det er en merkelig skade, ser det ut som den aktuelle sylinderforingen sitter like høyt i blokka som de andre ? Er det mulig det finnes ett annet løst fremedlegeme fra motoren som har kommet i mellom veiv og foring ? Se etter andre skader med lys og lykt, sprett gjerne opp oljefilter å vask ut innholdet i en balje bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Det er vel nokså åpenbart at skaden er på stempelet og ikkje på foringen... treng ikkje gnaga meir på det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 (redigert) .. Redigert 21.Februar.2017 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Beklager ! fikk ikke med meg det...skal ikke "gnaga" mere her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.