Trønderbygger Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Om det er stemplet som har knekt av en bit må du ta ut stemplet da det kan hende det har slått av biter opp stempelsidene sånn som her Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Støttar innspela om at stempelet bør ut for inspeksjon. Er vel uansett liten grunn for å la vera å skifta det, så lenge det er deformert. Eg ville løyst av toppen og inspisert meire når motoren fyrst er ute. Nye / eit nytt stempel, nye fjører, honing av sylinderforingar, sliping av ventilar, planing av topp, ny toppakning... Vurdera bytte av rådelager... ( Johannes hadde eit godt ressonement ) - Har du rekna over kostnaden? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Er det bare mig, som synes en BÅDmotor, som har haft et omdrejningstal på langt over det dobbelte af normalen, skal undersøges grundigt? Hvis den motor havde siddet i min bil havde jeg kørt lystigt videre, men på vandet ... nej. Jeg ser ingen fornuft i at tage chancen derude. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 De motorene som har ruset ut og som jeg har inspisert i etterkant, har uten unntak hatt følgeskader. Skadeomfanget har variert, men bøyde ventilløftere og bøyde råder i tillegg til skader på rådelagrene har vært en gjenganger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Amen :-) Og særlig når det har løsnet biter er det ingen grunn til ikke å sprette opp motoren og kontrollmåle. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 (redigert) Hvordan ser ventilene ut? Det er ikke sikkert at det har noen praktisk betydning at en liten bit av stemplet er bortte, men det kan være mikroskopiske sprekker på bruddflaten som kan utarte seg til materialutmattelse og havari.. Om man har løse stålbiter inni motoren bør man nok ihvertfal kontrolere alt av støtstenger råder og ventiler, samt lagre. Påse at alle metallbiter er ute før man skrur sammen ihvertfall! Det som er helt sikkert er at stempelet har blitt skada av en konsekvens! Jeg ville prøvd å funnet ut hva som har forårsaket dette! Redigert 22.Februar.2017 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Scand29bal Svart 22.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 (redigert) finns sällan genvägar att ta när det gäller motorer. speciellt inte om du ändå har öppnat den så pass för att göra förbättningar.Blir väldigt tråkigt om du får en torr motor från olje söl men som packar ihop 2 veckor senare pga någon gammal skada. Jag har själv haft 2x 2704ET motorer. dom är tunga att jobba med men lättmekade. Mycket av demonteringen kan du göra själv. bara se till att märka allt ordentligt. Redigert 22.Februar.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2017 Takker for alle gode råd folkens. Det var i Juni vi fikk turbohavari og at motoren ruste seg. Vi har brukt båten mange timer etter dette. Tok den ikke opp før i midten av november. Har ikke hørt noe banking eller andre ulyder. Ja, stemple burde nok byttes. Det er cromforinger i denne motoren. Jeg finner ingen skader i foringen. Så om stemplet ble skadet pga denne motorrusingen eller om dette er en tidligere skade, er jo uvisst. Veiv blir tatt av, målt og innspisert. Stempel byttes og en grundig rengjøring før alt blir montert. Har pratet med flere som kjenner disse motorene godt. De mener at jeg ville ha hørt ulyder i motor etter kort tid etter turbohavariet om det hadde vært andre skader. Så jeg ser jo mer når jeg får av veiva neste uke og tatt ut stempel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.