Jump to content

Ford Sabre 212 hk, knekt en del av stemplet i bunnen. (bilde)

Roger og Olina

Recommended Posts

Støttar innspela om at stempelet bør ut for inspeksjon. Er vel uansett liten grunn for å la vera å skifta det, så lenge det er deformert.

Eg ville løyst av toppen og inspisert meire når motoren fyrst er ute.

Nye / eit nytt stempel, nye fjører, honing av sylinderforingar, sliping av ventilar, planing av topp, ny toppakning...

Vurdera bytte av rådelager... ( Johannes hadde eit godt ressonement )

- Har du rekna over kostnaden?

Hvordan ser ventilene ut? Det er ikke sikkert at det har noen praktisk betydning at en liten bit av stemplet er bortte, men det kan være mikroskopiske sprekker på bruddflaten som kan utarte seg til materialutmattelse og havari..    Om man har løse stålbiter inni motoren bør man nok ihvertfal kontrolere alt av støtstenger råder og ventiler, samt lagre. Påse at alle metallbiter er ute før man skrur sammen ihvertfall!

Det som er helt sikkert er at stempelet har blitt skada av en konsekvens! Jeg ville prøvd å funnet ut hva som har forårsaket dette!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

finns sällan genvägar att ta när det gäller motorer. speciellt inte om du ändå har öppnat den så pass för att göra förbättningar.Blir väldigt tråkigt om du får en torr motor från olje söl men som packar ihop 2 veckor senare pga någon gammal skada.

Jag har själv haft 2x 2704ET motorer. dom är tunga att jobba med men lättmekade. Mycket av demonteringen kan du göra själv. bara se till att märka allt ordentligt.

:smiley:

Redigert av Scand29bal (see edit history)

Takker for alle gode råd folkens. Det var i Juni vi fikk turbohavari og at motoren ruste seg. Vi har brukt båten mange timer etter dette. Tok den ikke opp før i midten av november. Har ikke hørt noe banking eller andre ulyder. Ja, stemple burde nok byttes. Det er cromforinger i denne motoren. Jeg finner ingen skader i foringen. Så om stemplet ble skadet pga denne motorrusingen eller om dette er en tidligere skade, er jo uvisst. Veiv blir tatt av, målt og innspisert. Stempel byttes og en grundig rengjøring før alt blir montert. Har pratet med flere som kjenner disse motorene godt. De mener at jeg ville ha hørt ulyder i motor etter kort tid etter turbohavariet om det hadde vært andre skader. Så jeg ser jo mer når jeg får av veiva neste uke og tatt ut stempel.

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...