Jump to content

Håndholdt vs fastmontert VHF

Tropic1

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg denne:Standard Horizon HX870E håndholdt VHF med GPS og DSC.

Primært for sikkerheten der det ikke er mobildekning. Færdes mest i ytre oslofjord, Hvaler og utenfor Hvaler, Nedover sveriges vestkyst, og kanskje en tur langs vestfold og sørlandet.

Vil denne være tilstrekkelig, eller må man over på fastmontert for å få noe skikkelig ?Har en gammel håndholdt fra før, den er helt ubrukelig.Tar inn utrolig lite Antagelig noe galt med den.

Vurderer å kjøpe meg denne:Standard Horizon HX870E håndholdt VHF med GPS og DSC.

Primært for sikkerheten der det ikke er mobildekning. Færdes mest i ytre oslofjord, Hvaler og utenfor Hvaler, Nedover sveriges vestkyst, og kanskje en tur langs vestfold og sørlandet.

Vil denne være tilstrekkelig, eller må man over på fastmontert for å få noe skikkelig ?Har en gammel håndholdt fra før, den er helt ubrukelig.Tar inn utrolig lite Antagelig noe galt med den.

Det er en bra radio, og i det området du nevner er den tilstrekkelig - MEN har du mulighet til å sette inn en stasjonær - så gjør det.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Så om en hendelse oppstår med en bærbar er det slettes ikke sikkert at denne DSC fungerer/ eller at alarmen ikke blir registrert noe sted ?

I såtilfelle er det jo bare falsk sikkerhet med en sånn bærbar da ?

Med minder alle ble stumme som et resultat av hendelsen kan man jo bruke stemmen og kalle opp etter vanlig prosedyre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Så om en hendelse oppstår med en bærbar er det slettes ikke sikkert at denne DSC fungerer/ eller at alarmen ikke blir registrert noe sted ?

I såtilfelle er det jo bare falsk sikkerhet med en sånn bærbar da ?

Min kommentar gikk kun på en bug i tidlig firmware (programvare) på denne enheten. Jeg fikset dette for ett års tid siden, og bruker alltid DSC når jeg kaller opp Rogaland Radio.

Jeg frekventerer i det området du sikter til. Stasjonær er helt overlegen. Ofte er vi flere båter som kjører fra Halden med feks 15 minutters mellomrom. De håndholdte blir da for dårlig fra skip til skip. VHF heter også Short Range radio, og er best i "fri" sikt. Om du er mye på sjøen er det ikke noe å lure på, kjøp begge deler. Kommer til å ha mye mere glede av en stasjonær radio. Noe som er fint i Hvalerskjærgården er at det stort sett er fri sikt til Høyåsmasta hvor Tjøme Radio har sender/mottaker.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...