Tropic1 Startet 24.Februar.2017 Del på Facebook Startet 24.Februar.2017 Vurderer å kjøpe meg denne:Standard Horizon HX870E håndholdt VHF med GPS og DSC. Primært for sikkerheten der det ikke er mobildekning. Færdes mest i ytre oslofjord, Hvaler og utenfor Hvaler, Nedover sveriges vestkyst, og kanskje en tur langs vestfold og sørlandet. Vil denne være tilstrekkelig, eller må man over på fastmontert for å få noe skikkelig ?Har en gammel håndholdt fra før, den er helt ubrukelig.Tar inn utrolig lite Antagelig noe galt med den. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 (redigert) Har selv icom m91d og byttet til lang antenne https://www.nautiskfritid.no/products/lang-skogsantenne-til-m91d Har du prøvd det? Får merkbart bedre dekning og rekkekvidde Men fastmontert er jo overlegent på sendestyrke og gjerne mottak hvis antenne er riktig satt opp Redigert 24.Februar.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Benji Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Vurderer å kjøpe meg denne:Standard Horizon HX870E håndholdt VHF med GPS og DSC. Primært for sikkerheten der det ikke er mobildekning. Færdes mest i ytre oslofjord, Hvaler og utenfor Hvaler, Nedover sveriges vestkyst, og kanskje en tur langs vestfold og sørlandet. Vil denne være tilstrekkelig, eller må man over på fastmontert for å få noe skikkelig ?Har en gammel håndholdt fra før, den er helt ubrukelig.Tar inn utrolig lite Antagelig noe galt med den. Det er en bra radio, og i det området du nevner er den tilstrekkelig - MEN har du mulighet til å sette inn en stasjonær - så gjør det. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth82 Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Jeg har nevnte radio - fornøyd med den. Et tips, er å sjekke (og evnt oppdatere) firmware i den. Gammel firmware hadde problemer med DSC-oppkall. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Februar.2017 Del på Facebook Svart 24.Februar.2017 Sjelden har vel vår felles venn Ole Brum hatt så rett: "Ja takk, begge deler"! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Klart fastmontert er overlegen.... Men håndholdt er mer fleksibelt i en nødsituasjon der fartøy må forlates... Jeg har fulgt Ole Brum regelen, har begge deler.. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Februar.2017 Del på Facebook Svart 25.Februar.2017 Sjelden har vel vår felles venn Ole Brum hatt så rett: "Ja takk, begge deler"!Må forsvare Ole Brumm. Han er ikke så frekk at han svarer "ja takk, begge deler". På spørsmålet om han vil ha melk eller honning svarer han kort og godt "ja takk".Bortsett fra feilsiteringen er jeg enig med Poseidon ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Så om en hendelse oppstår med en bærbar er det slettes ikke sikkert at denne DSC fungerer/ eller at alarmen ikke blir registrert noe sted ? I såtilfelle er det jo bare falsk sikkerhet med en sånn bærbar da ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Så om en hendelse oppstår med en bærbar er det slettes ikke sikkert at denne DSC fungerer/ eller at alarmen ikke blir registrert noe sted ? I såtilfelle er det jo bare falsk sikkerhet med en sånn bærbar da ? Med minder alle ble stumme som et resultat av hendelsen kan man jo bruke stemmen og kalle opp etter vanlig prosedyre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kenneth82 Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Så om en hendelse oppstår med en bærbar er det slettes ikke sikkert at denne DSC fungerer/ eller at alarmen ikke blir registrert noe sted ? I såtilfelle er det jo bare falsk sikkerhet med en sånn bærbar da ? Min kommentar gikk kun på en bug i tidlig firmware (programvare) på denne enheten. Jeg fikset dette for ett års tid siden, og bruker alltid DSC når jeg kaller opp Rogaland Radio. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Ok, skjønte det :) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 "Buggen" som var i de er borte på dagens modeller - det ble jobbet godt fra importøren for å fikse det. Ett DSC kall fra en håndholdt vil nå langt - betraktelig lenger enn VOICE fra samme sted/posisjon. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 "Buggen" er fortsatt der i de enheter som ble solgt med denne. Produsenten har dessverre ikke gjort noe aktivt for å komme i kontakt med kundene for å utbedre disse enhetene. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Astor Svart 26.Februar.2017 Del på Facebook Svart 26.Februar.2017 Nå kommer Cobra med en håndholdt VHF med Distressknapp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Stola Svart 27.Februar.2017 Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Jeg gikk til anskaffelse av handholdt VHF (Cobra), men kommer til å montere stasjonær vhf. Det er stor forskjell på rekkevidde/mottak på handholdt og stasjonær VHF, kommer selfølgelig an på hvor nær man er stasjonen. Jeg sliter ihvertfall med mottak på min handholdte. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 27.Februar.2017 Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Jeg frekventerer i det området du sikter til. Stasjonær er helt overlegen. Ofte er vi flere båter som kjører fra Halden med feks 15 minutters mellomrom. De håndholdte blir da for dårlig fra skip til skip. VHF heter også Short Range radio, og er best i "fri" sikt. Om du er mye på sjøen er det ikke noe å lure på, kjøp begge deler. Kommer til å ha mye mere glede av en stasjonær radio. Noe som er fint i Hvalerskjærgården er at det stort sett er fri sikt til Høyåsmasta hvor Tjøme Radio har sender/mottaker. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Tropic1 Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2017 Takk for mange bra tilbakemeldinger ! Har en eldre håndholdt fra før, som forøvrig fungerer helt elendig. Så etter hva jeg skjønner er det liten vits og kjøpe enn sånn nesten ubrukelig dings til. Blir det utskifting får jeg gå for en stasjonær. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.