Popeye70 Startet 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2017 Hallo. Det kan se ut som om vi kan ende opp med targabøyle på vår Dufour 385 seilbåt. Planen er å montere solcellepanel oppå bøylen, og ellers ha mulighet for noen antenner osv. Ettersom jeg er helt fersk når det gjelder targabøyler lurer jeg på om det er mulig å høste litt av andres erfaringer med bruk av targabøyle. Jeg ser for meg to 32mm rør som går opp og over båten, og 25mm tverrstykker mellom de to litt tykkere bøylene. På hver side kanskje 3 av de nevnte 25mm rørene på hver side og 3-4 på toppen. Designen er inspirert av disse løsningene: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1435/targa1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1435/targa2.jpg http://www.bluewatersailing.no/wordpress/wp-content/gallery/armatura-borealis/img_0048.jpg Men hva med sideveis stabilitet? Noen skrå rør eller et par ekstra "indre bøyler" i de to øvre hjørnene/bøyene, eller er det nok med det som er skissert i avsnittet ovenfor? Tverr-rørene på 25mm er valgt for å kunne bruke standard fester for antenner og alskens annet utstyr, mens 32mm i de to hovedrørene er valgt for mer styrke og stabilitet. Men bør vi legge inn noen stykker med flatt stål også, så vi kan bruke fester beregnet for å skru inn på flatt underlag? Men hva har vi glemt? Hvor har vi tenkt feil? Hvordan kan jeg f.eks. bruke bøylen for å heve/senke en påhenger fra/til jolla? Et trinsesystem er det ikke noe problem å feste i bøylen, men om jeg må litt lenger ut fra bøylen må jeg vel ha en eller annen form for arm ut fra bøylen i bakkant...? Hva annet bør vi tenke på? Hvilke feller bør vi ikke falle i? Det er ikke noe poeng å si "velg to antennemaster i stedet for targabøyle" - jeg vil ikke ha solcellepaneler festet i mast i tilfelle det blir mye vind og vær. Jeg er mer enn villig til å høste og lære av alle deres samlede erfaring med targabøyler, så pøs på med det dere måtte ha av innspill! Alt av konstruktive innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 25.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Der fikk jeg et par ideer fra Hulda i en annen tråd: - Arbeidslys/flomlys for cockpiten - Belysning av badeplattform/adkomst bakfra Men hva med akterlanterne? Hvor høyt kan den monteres? Nå står den sånn at lyset delvis blokkeres av annet utstyr bak på båten. Kan den heves helt opp på targabøylen, eller evt settes halvhøyt ut på siden, på en av de vertikale rørene i targabøylen? Her må det sjekkes litt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Noen ganger er det umulig å skrive etter at jeg har lastet opp bilde. Men fra venstre mot høyre: GPS, talje, xenon, under radar LED akterover, akterlanterne, talje. Kompasset er skjult på dette bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Supert! Takk for beskrivende bilde og tekst, Hulda. Jeg ser at du har stivet av med to små avstivere oppe i hver bøy. Jeg ser for meg at vi ender med det samme. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Hos meg er pushpit sveiset fast til dekket. Det er også sveiset avstivere fra targa og til pushpit. Dette gjør at pushpit og targa er hel ved. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Hei Popeye70 du tenker likt meg....jeg har 38mm i targan og 25mm i tverr-røren jeg har valgt en litt buet form for att doghouset og targan i bakkant doghouset (der løygangen sitter) har denne formen. med 38mm trenger jeg ikke diagonaler, tilstrekkelig sterkt som det er ! Aktre røret går ned på akterspeilet, med bolt tvers gjennom, her går også alle kabler inn i en cableport, en på hver side. Jeg kan losse 4 bolt i resp fremre targaben, og felle hele targan akterover og nedover, dersom vi får behov for landtransport eller vi skall inn i noen lokal med båten, uten att losse kabler (targan har også ett par klemfesten som må losses i pushpit.) radarn har jeg montert balanseopphengt og på styrbord side, så att radomen har fri sikt forover jeg har også en liten kranarm på barbords siden som går att vinkle ut. i det aktre targarøret går alle kabler ned og inn i akterspeilet. I underkant av det aktre 38mm røret der 25mm røren kommer inn, der er det forboret hull og forberedt for kabeltrekking Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) "jeg har valgt en litt buet form for att doghouset og targan i bakkant doghouset (der løygangen sitter) har denne formen." Rett tenkt. Ja, dette passa mykje betre enn om tverrliggaren var vassrett i overkant. Det skal ofte ikkje meir til. Men når det er sagt, det er penast utan! Men sjølvsagt er den praktisk. (Najad er foresten min favorittbåt!) Redigert 26.Februar.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 her er en annen bilde Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Slik ser det ut hos meg, for noen minutter siden. Med referanse til Gunga, så er dimensjoneringen på min targa 38 mm- og 25 mm rør. Om jeg ikke husker feil. Kan måle det, men det har vel ingen betydning, rørene er minst så grove. Det er størrelsen på båt og targa som er dimensjonerende. Hos oss var det nødvendig med avstiving, prøvde først uten. På dette bildet ser du hvordan kompasset er festet på venstre side av radaren. Kompasset her opp er ingen höjdare. På en jernbåt har man visse hensyn å ta når det gjelder magnetiske dubeditter. Radaren er hos oss parkert midt på. Vi oppfatter ingen radarskygge av mast og rigg, antennen er nok for stor og 'ser rundt'. Sjekket dette opp den gangen vi konfigurerte radaren mot staker og landemerker. Når vi seiler, som vi som oftest gjør, vil seilene uansett skape radarskygge, noe man må være klar over. Legg merke til at det er en plate under targaen. Denne kan skrus av, og oppi himlingen der ligger en del kabler som går ned i frontbena på targaen og inn i båten. Sidebena på targaen skulle skrådd mer innover i toppen. Her kom vi i konflikt med de doble akterstagene. Så det ble en vurdering om toppen på targaen skulle smalne til 'nesten ingenting', eller være som den er nå. Den vanlige 'inngangen' når vi ligger i hjemmehavnen er over akterdekket. En av grunnene til at enkelt akterstag er uaktuelt på Hulda. Redigert 26.Februar.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Men hva med akterlanterne? På den forrige båten min hadde jeg akterlanterna oppe på bøylen, midt på, og med avskjerming nedover. Mange fordeler med det. Bedre synlighet og den står bedre beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Pass på at du ikke bruker for tynne rør i targaen, da ser den pinglete ut i forhold til båten. Hva som er passe blir et visuelt inntrykk. Godt mulig 32mm er ok, men ikke 25. Prøv å legg merke til diameter på bøylene du linker til i innlegg 1. Vær også obs på at godstykkelse i rør avviker, dette har også mye å si for stivheten i bøylen. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1435/targa1.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/1/1435/targa2.jpghttp://www.bluewatersailing.no/wordpress/wp-content/gallery/armatura-borealis/img_0048.jpgMen hva med sideveis stabilitet? Noen skrå rør eller et par ekstra "indre bøyler" i de to øvre hjørnene/bøyene, eller er det nok med det som er skissert i avsnittet ovenfor? Av de tre bildene du linkent til her synes jeg den første ser klart best ut. Begge de to første har en svak radius på toppen, det er viktig for å gi et pent og elegant inntrykk. Jeg har laget meg badeplattform av rør på tilsvarende måte, og erfaringen var at en slik radius må valses i en rørvalser for å få jevn og pen radius. Hvis ikke får du veldig lett en ujevn radius med for mye knekk på midten. Valser du for mye, altså at radiusen blir for liten, blir det heller ikke pent. Det skal stå i stil til resten av båten. Bøyla på bilde nr. 2 synes jeg luter for mye bakover. Det passer kanskje på en speedbåt som har de linjene, men blir helt feil på en seilbåt synes jeg. Bøylen på bilde nr. 3 synes jeg ikke var fin. Den er helt flat på toppen, og sidene ned er parallelle. Den ser veldig "påskrudd" og uorginal ut. Festebraketten er også alt for stor og skjemmende på det hvite skroget. Tilsvarende platebiter som er sveist inn mellom rørene kan du med fordel ha på toppen, det underletter montasje av utstyr. 2mm er passe tykkelse. Når det gjelder avstivning kan du sette inn stag på skrå som Hulda har gjort, eller du kan sette inn to "følgebøyer" i hvert hjørne. Det blir vesentlig sprekere. En kompis som har en stor skjærgårdsjeep har denne løsningen, ser veldig proft ut. Jeg kan lage en skisse og legge inn så skjønner du hva jeg mener. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Ser nå at bildet kom inn feil vei... Er vel for at jeg lastet opp fra mobil. Men dette var altså hvordan jeg mente hjørnet kan avstives. Her er et eksempel på hvordan du kan lage brakett for å montere. På denne måten slipper du utvendige skruer på braketten, og plata trenger heller ikke være så stor (som jeg har tegnet inn her). Redigert 26.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Takk for alle innspill så langt. Her er det mange kloke hoder. Svak bue på "tverrliggerne" er notert. Det samme er å legge inn noen plater mellom "bærebøylene" - disse platene bør vel ligge så vannrett som mulig så evt ting som festes her (typisk antenner eller lamper/floodlights) blir så loddrett eller i vater som mulig. På samme måte som bilde 1 og 2 så må aktre bein stå litt nede på det skrånende akterspeilet. Det er rett og slett ikke plass lenger fram pga doble akterstag som er festet ganske langt nede på akterspeilet. Målet er at toppen på targaen skal gå like langt bak som fenderlista på akterspeilet. Da er tverrliggeren bak alt av ståflate for mennesker, dvs steder noen kan stå og skalle i targabøylen. Det er forresten et godt poeng å øke til 38mm i "bærebøylene", det øker stivheten. Ellers så vurderer jeg om jeg skal legge inn noen små øyne eller lignende noen steder på hver av "bærebøylene". Det gjør det enklere å få festepunkterfor mer eller mindre permanent montert utstyr, eller som ad hoc fester ved behov. Bilde 1 vise slike. Nå håper jeg bare det sveiseverkstedet jeg har fått anbefalt kan se på jobben og kan gi et fornuftig tilbud. Når en pensjonert sveiser anbefaler noen så får jeg håpe de er så gode som man kan få inntrykk av. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Tok litt feil, rørene mine er 38- og 30 millimeter. Godstykkelsen er 2 millimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 , og sidene ned er parallelle. Den bør absolutt vinkles litt innover. Ellers er det veldig lett å slå den skjev i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Det har du selvsagt rett i, men da skjønner jeg at jeg ordla meg litt dårlig. Jeg mente at fremre og bakre rør var parallellle. Lagt til: Nå håper jeg bare det sveiseverkstedet jeg har fått anbefalt kan se på jobben og kan gi et fornuftig tilbud. Når en pensjonert sveiser anbefaler noen så får jeg håpe de er så gode som man kan få inntrykk av. Nå vet jeg ingenting om det sveiseverkstedet du skal bruke, men et lite generelt varsko uansett: Det er stor forskjell på folk som jobber på et vanlig plateverksted eller industrirørleggere som sveiser mye rustfritt, kontra et verksted som er vant til å produsere høyglanspolerte produkter til båter etc. For en industrirørlegger eller sveiser er fokus på materialkvalitet, sveiseprosedyrer og metoder, mens de som lager "pynteting" til båter osv. i høyglanspolerte dekorrør har mer fokus på materialhåndtering, sveisens utseende, og poleringsmetoder. Det er normalt ikke fokus for en industrirørlegger, uansett hvor mange års fartstid, antall sertifikater, eller hvor vant han er til å jobbe etter WPQ og WPS (prosedyrer). Weberg i Fredrikstad var et eksempel på sveiseverksted for produkter til båt, men de er dessvere konk. En eller to av karene der startet opp for seg selv, han hadde en tråd på forumet her for et par år siden, tror han gjorde en jobb for Bitteliten med å rette opp ei rekke eller noe. Dette skulle brukes til å lage en reklamefilm. Redigert 26.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Hvordan den anbefalte sveiseren er, aner jeg ikke. Han jeg tok kontakt med (og som nå er pensjonert) har drevet eget sveiseverksted og har utformet endel kunst på oppdrag fra kunstneren. Han har blant annet laget "Papirflykasteren" (https://no.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g1096313-d610982-i129224277-Thon_Hotel_Gardermoen-Jessheim_Ullensaker_Municipality_Akershus_Eastern_.html) som stod foran avgangshallen på Fornebu, og som nå står foran avgangen på Gardermoen. Han har en veldig god sveisehånd og har fokus på kvalitet. Jeg kjenner han fra ca 25 år tilbake - han kunne blitt svigerfaren min. Når han anbefaler en annen så regner jeg med at den anbefalte er dyktig og også kan lage pene produkter, ikke bare industriprodukter. Men det gjenstår å se hva som skjer. Kanskje koker det hele bort fordi jeg ikke får noen til å hjelpe meg, men det er jo lov å være optimist enn så lenge. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Jeg ble litt lang i maska når jeg fikk beskjed om å plukke ned akterstag og targabøyle, med solceller og hele sjiten, når båten skulle opp i høst. Traverskrana kom seg ikke "over" uten. Gikk kjapt og greit men mista selvsagt et par splinter osv i sjøen... som må ordnes til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Kanskje koker det hele bort fordi jeg ikke får noen til å hjelpe meg, BTDT. Ikke stol på noen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Når han anbefaler en annen så regner jeg med at den anbefalte er dyktig og også kan lage pene produkter, ikke bare industriprodukter. Jeg tviler ikke et sekund på at karen er dyktig! Det jeg forsøkte å få fram er at det er flere måter å være dyktig på. En industrirørlegger som er vant til å jobbe etter prosedyrer og tilfredstille akseptkriterier i europastandarder må være dyktig for å kunne levere et produkt som holder mål. En sveiser som jobber med båtrekker, bøyler og beslag som skal være blanke er vant til å jobbe etter andre kvalitetskrav. Det blir litt som å sammenligne en storhusholdningskokk med en gourmedkokk. Begge er vel ubrukelige på bortebane. Det er jo litt vanskelig det der med kvalitet. Hvordan man formider den kvaliteten man forventer, og hvordan det blir oppfattet hos mottakeren. Jeg vil bare unngå at du bestiller et produkt og ender opp med noe som er bra, men ikke har den finnishen du ønsker å ha på båten din. I slike tilfeller må man jo gjerne betale for varen uansett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Jeg tviler ikke et sekund på at karen er dyktig! Det jeg forsøkte å få fram er at det er flere måter å være dyktig på. En industrirørlegger som er vant til å jobbe etter prosedyrer og tilfredstille akseptkriterier i europastandarder må være dyktig for å kunne levere et produkt som holder mål. En sveiser som jobber med båtrekker, bøyler og beslag som skal være blanke er vant til å jobbe etter andre kvalitetskrav. Det blir litt som å sammenligne en storhusholdningskokk med en gourmedkokk. Begge er vel ubrukelige på bortebane. Det er jo litt vanskelig det der med kvalitet. Hvordan man formider den kvaliteten man forventer, og hvordan det blir oppfattet hos mottakeren. Jeg vil bare unngå at du bestiller et produkt og ender opp med noe som er bra, men ikke har den finnishen du ønsker å ha på båten din. I slike tilfeller må man jo gjerne betale for varen uansett. Joda, jeg ser den. Jeg får bare være påpasselig og beskrive i detalj hva jeg vil ha, både i funksjoner og finish. Apropos det - hva kaller man det materialet og den finishen man har på standard pull-/pushpit? Det finnes vel industrikoder for materialet, og finish kan vel kalles "polert" eller "høyglanspolert"? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 De kalles høyglanspolerte dekorrør. Du finner litt om det i den ene linken i signaturen min, der jeg beskriver hjemmelaget badeplattform. Det er ikke like lett å få tak i de rørene over alt, ikke alle stålgrossister som fører disse. Jeg har handlet fra et firma her i Fredrikstad som heter Rustfri Industri. Sett i forhold til hva slike prosjekter koster er materialkostnaden et piss i havet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 28.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Takk for svar, Komodo. Og det må jeg si - du legger ned imponerende arbeid i båtene dine! Et kjapt spørsmål til dere med targa: Targabøylen må kunne fraktes til båten på en fornuftig måte, og det betyr vel at den må kunne demonteres i tre hoveddeler (topp og sider). Jeg ser for meg at skjøtepunktene blir "rør-i-rør", med bolter for å holde det sammen, men bør man ha delepunktene øverst på sidene (dvs lodddrett) eller ute i siden på toppen (=vannrett)? Hodet mitt sier at vertikale skjøtepunkter er best, da toppen vil hvile på de (mer eller mindre) vertikale stengene. Problemet her blir at det kan være vanskelig å få til dette hvis de vertikale stengene ikke er helt permanente. Er skjøtepunktene på toppen (dvs horisontale) så er vel bøylene parallelle på toppen, og dermed burde det bare være å skyve sammen og bolte fast. Eller er jeg på villspor? Skjøtepunkter vil jo gjøre det vanskeligere å tre kabler inne i rørene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Kan'ke hjelpe deg der. Hulda ble fraktet til targabøylen, ikke omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.