kleppe9 Startet 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2017 Hei. Vurderer kjøp av kartplotter med touchskjerm, men usikker hvordan den vil virke med våte fingrer. Skal stå ombord i en liten sjark så blir egentlig kun brukt når våte fingrer og evt med hansker Noen som har erfaringer/tips Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Du får kartplottere med både knapp- og touch-betjening. I lett regn går det greit med touch, men har ikke forsøkt hvordan den virker i striregn. Hansker er ikke tingen. Redigert 26.Februar.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Jeg har hatt en Garmin 720 i en tidligere båt som fungerte veldig bra uansett vær, men hansker har jeg ikke prøvd. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
kleppe9 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 On. Takk for svar. Ja det beste hadde vert og har knapper i tillegg som alternativ. Er raymarine eg har sett etter da eg allerede har autopilot som eg vik koble sammen med i tillegg til mer utstyr senere. Er jo også den at ting fungerer med våte fingre, men her blir det jo fingre som har vert i kontakt me vann over flere timer så spørs om det fungerer da Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Du får kartplottere med både knapp- og touch-betjening. I lett regn går det greit med touch, men har ikke forsøkt hvordan den virker i striregn. Hansker er ikke tingen. Ja, begge deler er tingen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Berøringsskjermer har vel blitt mye bedre i løpet av få år. Ser det på telefonene jeg har tatt livet av etter hvert. Men begge deler er nok å foretrekke på utstyr som er montert utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Jeg har en Garmin 720 med touchskjerm i skjærgårdsjeep. Den fungerer helt fint i regn og med våte fingre. Skjermen er resistiv og ikke kapasitiv som er vanlig på smarttelefoner. Den reagerer dermed på trykk og påvirkes ikke på samme måte av fuktighet som en telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Jeg har en Lowrance HDS 12 som jeg bruker både i moderskipet og jolla. På høsten når jeg trekker hummerteiner er den god å ha. Min mening er at touch-skjerm ikke egner seg under mer krevende forhold. Når det øsregner eller grønn sjø slår over styrekonsollen lever skjermen sitt eget liv og slutter å lystre. Tørker man over med ei fille er det greit igjen, så problemet er når det blir for mye vann på skjermen. Hansker fungerer i begrenset omfang. Du klarer ikke peke nøyaktig nok til å markere et waypoint med hansker på, da må hanskene av. Til ditt bruk i en sjark blir det jo litt annerledes. Har du i tillegg et lite takutspring over går det jo greiere med regn også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nevermind Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Morsomt å se at her er 2 stk. som er fornøyd med Garmin 720. God plotter med mindre det regner. Jeg hadde en i seilbåten. Say no more... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Jeg seilte i en periode i en båt med to stk 720. Fungerte stort sett greit, men Ikke når det regnet. Med skjermen full av dråper er det fristende å prøve å tørke av skjermen med hånda, ikke sant? Joda, og samtidig så sveipet jeg kartutsnittet langt bort i gokk. Tørkingen ble tolket som at jeg sveipet, og så var det bare å finne tilbake igjen på kartet. Kjedelig de første 2-3 gangene, deretter var det bare teit. Og enkelttouch ble av og til tolket som multitouch (og motsatt) hvis skjermen var våt. Ikke så morsomt under regatta når man har mer enn nok med å gjøre det man må gjøre, og ikke vil bruke unødvendig tid på sånt. Redigert 26.Februar.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nevermind Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Mulig andre touchscreenplottere fungerer bedre i regnvær en Garminplotteren som er nevnt, men problemene Popeye70 nevner er de samme som jeg erfarte. Hadde plotteren stått et sted det var tørt hadde jeg beholdt den, men når jeg i tillegg har en iPad som skulle være backup (ble brukt som primær pga. større skjerm enn Garminplotteren) endte jeg ved et par anledninger å gå utaskjærs i dårlig vær fordi jeg ikke kunne navigere i regnværet. Andre båter gikk da innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Mener jeg har sett andre enn Garmin som fungerer utmerket i plaskregn (lurer på om det var Furono jeg så). Har selv Garmin plottere (4000-serien med trykknapper). Konklusjonen min er at de jeg har er gårsdagens teknologi til dobbelt pris med et vanvittig strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Det er vel ofte stor forskjell på regn og sjøsprut? Telefonen min fungerer i regnvær, men blir umulig å bruke når den er dekket av sjøsprut... Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Helt klart forskjell på regn og sjøsprøyt, men det er sjeldent jeg har sjø som sprøyter over cockpiten. Regn derimot kan det bli ganske mye av, særlig på kryss når jeg i tillegg får regn som samler seg i seilet og drypper/renner ned på kartplotteren. Når det gjelder trådstarteren så skulle vel han ha plotteren i en sjark, og da er kanskje kartplotter med touchscreen en god løsning hvis den står under tak. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Har hatt vanntette telefoner de siste årene og også opplevd at skjermene er ubrukelige med masse vann på... inntill jeg nå kjøpte en Motorola g4 pluss, ikke 100% vanntett (som tidligere sony telefoner var), men skjermen virker som ei kule uansett vannmengde på den. Så verden går videre. Det finnes nå skjermer som også fungerer rent praktisk med vann på. Her er hva som står om skjermen: Type IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors Size 5.5 inches (~71.2% screen-to-body ratio) Resolution 1080 x 1920 pixels (~401 ppi pixel density) Multitouch Yes Protection Corning Gorilla Glass 3 Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Hva med en plexiglass plate og to hengsler til og beskytte skjærmen i regn? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Hva med en plexiglass plate og to hengsler til og beskytte skjærmen i regn? Trur ikkje det hjelper mykje under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 HDS9 Gen2 her, rib. står skjult under vindskjermen og har verken problemer med vann eller sollys. Hansker får man som fungerer på touch. Knapper kan uansett ikke betjenes med tykke votter eller hansker, siden de som regel er ganske små av størrelse. Vanskelig å betjene nøyaktig i mye sjø og høy fart. Men under slike forhold skal man allikevel ikke ha snute eller fingre på plotteren. Fysisk zoom-knapp er fint. Om pris ikke var et tema, ville jeg hatt både knapp og touch. Knapper suger på det touch er best, og motsatt :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Vrod Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Det er jo enkelt og tørke av med henda og bare og vippe opp hvis man må endre parametere underveis? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Team Colibri Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Har hatt både HDS Gen 2 Touch (touch), Simrad NSS Evo2 (touch og knapper) og HDS Gen 3 (multitouch) på ripa bak, i dag har jeg en HDS 10 Gen 2 (knapper). Her HDS Gen 2 Touch i sånn passe deilig vær, snø og noen minus. Rett før var det underkjølt regn som frøs på HDSen men touchfunksjonen fungerte fortsatt. (Mer enn jeg kan si om GPS-antennen ved siden av, den likte ikke et solid islag på seg.) Rent teknisk har jeg ikke hatt problemer med noen av dem. Rent praktisk foretrekker jeg helt klart knapper eller en kombinasjon av knapper og touch men det gjør jeg inne i kabinen også så det har nok mest med smak & behag å gjøre. I grov sjø foretrekker jeg helt klart å bruke knapper siden man kan holde hånden rundt rammen på plotteren og legge fingeren på knappen før man trykker til, da er man sikker på å treffe. Med Touch blir det fort litt feiltrykking når båten kjører berg og dalbane. De fleste touchskjermer kan låses med et trykk eller to, slik at man slår av touch-funksjonen og tørker av skjermen før man slår på touch igjen hvis vannmengden skulle være ekstrem. Du får hansker som fungerer på touchskjermer. De jeg har prøvd har alle til felles at de er ganske kalde. :) Redigert 28.Februar.2017 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
aileenll Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Geiteskinnshansker fungerer på min Sony tablet z Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Danny Fisher Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Har satt ny båt i bestilling, Quicksilver 605 PH som leveres til våren, med installert Simrad NSS7 evo3. Har hørt at medfølgende kart i denne ikke er noe særlig? Erfaringer omkring det, eller hvor man evt kan få kjøpt bedre kart? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Finnes vel ikke plottere med medfølgende kart? Alle plottere må kjøpes kart i tillegg, det kjøpes der plotteren kjøpes. Det er mange som selger kart, men prisene er så og si likt over alt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Kanskje ikke så mye våte fingre men vår nye Raymarine-plotter er helt perfekt. Den kan også speiles direkte til nettbrett eller smarttelefon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.