Jump to content

Kuldens innvirkning på blybatteriet. Og 50% regel


TB22

Recommended Posts

Ny batteritråd, kunne ikke finne lignende tema.

 

Iflg denne tabellen så reduseres kapasitet til 65% ved 0grader. 
http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

 

Spørsmålet mitt blir da, hvis batteriet er fulladet 100% men temp er 0 grader så skulle teoretisk ytelse bli 65%. Ok ?

Så viss man følger 50% regelen og ikke tapper mer ned enn 50%, så ender man opp på 32,5% tilgjengelig. riktig?

Eller følger man ikke 50% regelen ved dette tilfelle? evt hvilke forholdstall bruker man da?

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

Nå er jeg litt usikker på hva Hellanor og andre leverandører mener med yteevne. At evnen til å levere mye strøm i et kort øyeblikk til f.eks. start reduseres drastisk ved mange minusgrader, er helt korrekt. Men hvordan dette forholder seg ang. kapasitet i Ah som en kan trekke ut av det når det er kalt, er jeg mer usikker på. Om en lader batteriet opp til 100% ved 25oC, mister det ikke energien som er lagret om det kjøles ned til ÷20oC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Antar kapasiteten (Ah) er der men ikke kan tappes like fort/mye når det er kaldt.

Min erfaring er at spenningen faller raskere ved kaldt batteri enn varmt med samme belastning.

Menne så var det dette med den 50% regelen, er den like gjeldende da med 0 og 20 minus?

Skulle egentlig ikke tro det men Eg e sannelig ikke sikker

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

Jeg tror Lars H. er inne på et viktig poeng her.  Energien blir ikke borte når batteriet blir kaldt, det er bare å bringe batteriet tilbake i varmen så er kapasiteten tilbake.  Nå måles jo kapasitet i antall Ah før batteriet når en viss spenning (ofte 10.5V).  Når batteriet er kaldt så får man færre Ah ut av det før batteriet når den spenningen, og sånn sett har man pr. definisjon fått lavere kapasitet. 

 

Den indre motstanden i batteriet øker når det er kaldt, de elektrokjemiske prossessene går tregere, og derfor går noe mer av energien tapt under bruk når batteriet er kaldt.  Noe av den tapte energien tilfører batteriet varme, og slår sånn sett positivt ut. Hvordan dette i sum slår ut i praksis er sannsynligvis vanskelig å anslå generelt (og variabelt med batteri/type).  Jeg ville ikke vært bekymret for å hente ut 40-45% av batteriets oppgitte kapasitet, men tror ikke det fins noen klar tommelfingerregel her.

 

edit: må legge til at jeg tenkte ved 0 grader, og når det blir virkelig kaldt så må man tenke på at et nedtappet batteri kan fryse istykker.  Men nå er vel temperaturer særlig under null, ikke så vanlig i båt.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Et fulladet batteri fryser ikke i stykker før langt under ÷50oC.

 

Jeg har forresten en artig selvopplevet historie. Jeg hadde en gang en gammel bil med et elendig batteri. Det var vinter og ÷25oC og jeg skulle kjøre hjem etter kveldsvakt i NRK. Jeg vred om nøkkelen i bilen, og det eneste som skjedde var at jeg hørte et sørgelig "oink". Det dårlige batteriet var alt for kalt til å gi nok startstrøm.

 

Da fikk jeg en vanvittig ide. Når en tapper en del strøm fra et batteri, øker temperaturen inne i selve batteriet. Så hva var den sprø ideen? Jo, - jeg satte på fullt lys og lot det stå på i et halvt minutt. Så slo jeg det av og ventet et halvt minutt til før jeg vred om nøkkelen. Og hva skjedde? Bilen startet på første forsøket, selv om ikke starteren gikk rundt på full guffe!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En annen ting er overlast bryteren på forskjellige enheter, den slår ut. Eks på omformer, regulator, diverse apparater osv 

Når er ståa slik på hytten hos oss, der er det gjerne 0 og noen minusgrader og blir ikke lunk før noen timer atter ankomst. 

Så dette er er litt nyere og irriterende problem når spenning detter ved kaldt batteri.

Spesielt solcelleregulatoren som er stilt inn til å slå ut på rundt 50%..

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...