Jump to content

Pusse/slipe propell?

MegaTrondy

Recommended Posts

Skal ordne propellen på båten min. I dag brukte jeg ca. 10 min på å pusse noen av bladene (10 min på hvert blad). Ble ganske bra etter kort tid egentlig. Brukte en skru maskin med grov rengjører og en nylon rondell og slipemiddel/polerings middel for metall. Her er før og etter bilde. Noe tips? Er det bra nok på end bladet? Har som sagt bare grov slipt og grov pusset med maskin.

bilde

Edited by MegaTrondy (see edit history)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-Polering-2000031424/

Kommer i 2 størrelser så kommer an på vinkelsliperen.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Polerpasta-2000031343/

Her bruker jeg først brun og det er den som gjør det meste av jobben. Viktig med nok polerpaste hele veien.

Blå er for fin polering og tar kort tid.

Har også gått over med autosol til slutt noen ganger men ser ikke mye forskjell.

Greit å få bort rester av rur og skjell først så sliter det ikke så mye på flapdisken.

Går med en flapdisk og en brun polerpasta hvert år. Den blå varer 2-3 år.

Bruker flapdisc til vinkelsliper fra Biltema med polerpasta grov og fin også fra BT. Tar ikke så lang tid og blir speilblank. Fungerer bra mot groe. Propellen er mange år gammel.

Den propellen er jo et smykke. Kan vel neppe gro noe på den?

Ser at Biltema anbefaler ca 4500 o/min.

En liten vinkelsliper ligger vel på rundt 11000 o/min. Bruker du vanlig liten vinkelsliper?

Kanskje det går an å bruke en poleringsmaskin i stedet for vinkelsliper ?

Jeg bruker vanlig vinkelsliper og har ikke noe problem med det. Kan sikkert bruke poleringsmaskin også.

Flapdisken slites ut hvert år og koster ikke mye.

Men dekk til hode og kropp for noe polish forsvinner ut i luften. Viktig med briller.

Bruker flapdisc til vinkelsliper fra Biltema med polerpasta grov og fin også fra BT. Tar ikke så lang tid og blir speilblank. Fungerer bra mot groe. Propellen er mange år gammel.

bilde

bilde

Denne propellen kan du ikke gjemme under vann! Kjøp en gammel en og sett på, så henger du denne på veggen!

• 1 year later...