Jernklumpen Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Huff, der formulerte jeg meg dårlig. Mente batterier av god kvalitet. Hihi. Måtte bare erte litt. Men hva synes du er de beste merkene på batterier? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Da er det bare til å glede seg til å lære om utfordringene det medfører å få fire batterier i en bank til å vare over tid. Hva mener du? Er det vanskelig og få de til og vare? Hva kan gjøres for og forhindre at de ikke holder? Har bestilt de i samme ordre fra produsent, så håper de er helt like og det ikke blir krig mellom batteriene. Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
pipe Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Du må koble dynamo og annen lading inn på pluss på batteri nr 1 og jord på batteri 4,I tilegg er det en fordel å rotere på batteriene i banken slik at batteri nr1 blir batteri nr 4.Dette kan du gjøre 1 gang i året feks ved vinterlagring.Topplad batteriene før vinterlagring og fjærn både pluss og minus klemmene på batteriene.Det er mange båter som har noe utstyr koblet uten om hovedstrøm bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hva mener du? Er det vanskelig og få de til og vare? Hva kan gjøres for og forhindre at de ikke holder? Har bestilt de i samme ordre fra produsent, så håper de er helt like og det ikke blir krig mellom batteriene. Tips mottas med takk 1. Monter ett batterimeter om du ikke alt har. Med det kan du passe på at du ikke lader ut mer enn 50% av kapasiteten. 2. Hold deg innenfor de ladespenningene som er oppgitt fra leverandør. 3. Koble sammen batteriene riktig. 4. Når batteriene går over i float så er de ikke 100% fulle, men ca. 98-99% fulle. Batterier må lades opp 100% for å ikke sulfatere. Den siste lille ladingen må utføres i float med påstemplet floatspenning. Ikke dropp denne lille toppingen, selv om det tar en dag eller to ekstra. Å ligge uten lading passer best for dem som slår av hovedbryter. Ulempen er noe mer sulfatering, men det kan være en grei løsning for mange likevel. 5. Om du er av dem som liker å ha batteriene stående med vedlikeholdslading/float. Da kan det være ett tips å ta en 100% utladning med skikkelig opplading etterpå for å jevne cellene hver 3. måned. Denne metoden er det nok mange som er skeptiske til her inne på bp, men ett batteri lever ikke lenger enn den svakeste cella. Ettersom float lading fører til ujevne celler, vil man ved å styrke den svakeste forlenge batteriets levetid. 6. Ikke kjøp 4x100Ah om du skal ha 400Ah. 2x200Ah vil være en bedre løsning om du henter ut + på det ene batteriet, og - på det andre. Grunnen er at det er enklere å gi to like batterier i paralell ett likt liv enn 4 batterier. Du har sikkert hørt før at mange med flere batterier i paralell opplever at ett og ett batteri havarerer, med ganske ujevnt mellomrom. Samme årsaken gjør at man ikke bør koble sammen batterier av ulik alder og fabrikat. Når det første batteriet i en slik sammenkobling er fullt, vil det overlades mens det venter på att de andre "gamle" eller "ulike" batteriene skal lades. Man kan derfor ikke forvente at nye batterier forblir nye sammen med gamle....Når strøm skal leveres, oppfører de seg da også tilsvarende ulikt. Slitasjen blir rett og slett ikke lik. Ellers er det jo bare til å søke seg rundt på bp om man ønsker seg info om batterier. Det ikke forhandleren din kan finnes det kanskje info om på bp. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Takk for bra info. Jeg liker også store batterier. Men denne gangen ble det 142ah fra sønnak. Pga kampanje Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 ...fra sønnak. Pga kampanje Da er det kanskje ikke dum å ta vare på kvitteringen. Nøye. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hva mener du joerg? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Joltus Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Gamle dårlige batterier på tilbud? Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Joerg, jeg har en slik i nyanskaffet båt som ikke er koblet til. Burde jeg finne ut av hvordan jeg kobler den? Har skjønt at den forbedrer lading fra dynamo? Eventuelt hvor mange prosent og kan den kobles til den nye banken min på 4x142ah sønnak dual batterier? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Ikke gamle dårlige batterier. Det er sønnak som kjører vårkampanje på marinebatterier ut til forhandlere. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hva mener du joerg? Bare et uttrykk på min egen erfaring med forskjellige Sønnak de siste årene. Mange av dem var "Dual", som er et resultat av betegnelsen. Gikk kunder til innkjøp av 4 stykke forbruksbatterier da viste seg at minst 1 viste tegn for svikt etter allerede 1 - 2 år. Derfor: Ta vare på kvitteringen (2,5 år) og sjekk batteriene jevnlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 (redigert) Joerg, jeg har en slik i nyanskaffet båt som ikke er koblet til. Burde jeg finne ut av hvordan jeg kobler den? Har skjønt at den forbedrer lading fra dynamo? Eventuelt hvor mange prosent og kan den kobles til den nye banken min på 4x142ah sønnak dual batterier? En eldre versjon av PDAR. Men jo, det pleier å lønne seg absolutt å bruke PDAR, og helt sikker på bly. Vi regner vanligvis med 2 - 5 ganger rasker ladeforløp med den, kontra standard-w-regulator som sitter original i dynamoene. Men sjekk om den er ok, og spesielt hvorfor at den ikke er tilkoblet allerede. Folk som bruker PDAR pleier absolutt ikke å frakoble den uten massive grunn. Jørg Redigert 3.Mars.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Takk for info joerg. Trur pdar er koblet til i en ende. For det lyser i dioder når motor går. Hvor finner jeg koblingsskjema? Og hvor måler jeg om den er ok? Må den kobles til for og måle amp den lader med? Har tangamp meter. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Kjellg Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 (redigert) Hihi. Måtte bare erte litt. Men hva synes du er de beste merkene på batterier? Å, nei du, den begir jeg meg ikke ut på ;) Hahaha Redigert 3.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Sjeldenutpå skrev On 27.2.2017 at 21.11: Ingen grunn til at ein utstyrsforhandler skulle ha dyptgåande kunnskap om alle produkt. Synes ikke anbefalt ladespenning er "dyptgående kunnskap". Jeg mener dette er grunnleggende kunnskap som burde være obligatorisk for en batteri pusher å kjenne til. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Jernklumpen skrev On 3.3.2017 at 13.42: Takk for info joerg. Trur pdar er koblet til i en ende. For det lyser i dioder når motor går. Hvor finner jeg koblingsskjema? Og hvor måler jeg om den er ok? Må den kobles til for og måle amp den lader med? Har tangamp meter. ...tredje mars, ja vel.... Fikk ikke varsel, jeg. Jeg ville teste PDAR på benken. Originalinstrukser (manual) fra Sterling finner du på dens nettside, www.sterling-power.com For test nå kan du også tilkoble noe normal bil-glødepære til felt (F) av PDAR (som erstatning for rotoren, husk POS eller NEG), for så å starte motoren / dynamoen. PDAR skal så starte opp, pæren skal begynne å lyse (= felt "on"). Om den styrer kan du også teste ved å bruke en lader som leverer mer spenning en PDAR er innstilt på. Står PDAR på f.eks. 14,4V (lokkete bly) eller 14,1V (US-AGM) mens laderen leverer høyere spenning da må pæren slukne. Med A-tang kan du teste dette enklest ved å måle strøm mens dynamoen leverer ca. 14V Kutter og tilkobler du felt ved denne spenningen da ser du dette på Amperemeter ganske tydelig, også hvis PDAR er tilkoblet parallell med originalregulatoren. For noen er det for vanskelig eller tar for lang tid, derfor gjør man det best på benken og med kalibrert utstyr. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
crazymm Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Dette er noe som går igjen på det meste her til lands. Selge skal dem men å sette seg inn i hva dem selger det gidder dem ikke. Når da en som meg kommer og skal kjøpe batteri(jeg har minimalt med kunnskap om batteri) Så forventer jeg jo att jeg får korrekt info om hvilke batteri jeg trenger til hva og hvordan man skal ta vare på di. Men nei slik er det ikke den dag i dag :( Jeg har derfor etter noen år funnet meg forhandlere/verksted som jeg vet har peiling på hva dem selger og da bruker jeg dem såfremt dem klarer å skaffe det jeg skal ha. Ellers så er det bare å lære/lese seg selv opp på ting. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.