Jump to content

Manglende kunnskap hos batteriforhandlere


Kjellg

Recommended Posts

Ikke spørsmål, men bare for å få ut frastasjon over hvor lite kunnskap enkelte forhandlere har. Jeg har en NB820 og holder på å se over mine batteri/strøm forbruk. I den forbindelse tenkte jeg kjøpe nye batteri. I dag har jeg 2x115A. 1 forbruk og 1 start, i tillegg til en Hitachi 80A dynamo. Begge batteri er dual purpose lukkete syrebatteri. Den ene forhandleren skulle selge meg lukket batteri til start og hva han tenkte på forbruk vet jeg ikke, da jeg hang meg opp i startbatteriet. Det viste seg å vare sønnak agm startbatteri. Jeg spurte han om ladespenning. Var bare å hive inn sa han. Jeg prøvde å fortelle han at jeg hadde 14,6 volt ladeslutt spenning og spurte da om kanskje det ble for høyt? Så høyt som 14,6 hadde de aldri vært borti verken på båt eller bil. Agm var bare å sette rett inn. Jeg ble allerede da skeptisk og mente at kanskje 14,6 ble noe høyt. Han undersøkte saken og ringte meg opp igjen. 14,8 var maks sa han og poengterte at dette var ved 20'C. Som jeg da sa til han så er jo 14,8 maks men hva er anbefalt? Han mente jeg pratet tøv og det var bare å sette inn. De hadde solgt flere av dem og aldri hatt problem. Dette er en bårforhandler! Den andre var en forhandler som selger til verksteder i hele Nord-Norge og forhandler både optima og varta. Her kom vi inn på forbruksbatteri. Lukkede syrebatteri anbefalte han. Greit nok, men hva er anbefalt ladespenning? 14V sa han. Ja, 14 komma hva da spurte jeg? Neida 14Volt. Jeg spurte han da om ikke batteriene da fikk for lav spenning og ville sulfatisere? Da begynte han å lete på nettet uten å finne noe svar. Jeg prøvde å forklare han at forskjellige typer batteri krever forskjellige lademetoder og nevnte tilfeldigvis at noen skjeldnere emerikanske agm batteri krevde lavere ladespenning en europeiske. Åja sa han, du mener Optima? Jeg ble så frustrert at jeg bare gikk. Synes det er forferdelig at ikke forhandlere er mere oppdatert på hva de selger..

Link to post

Agm er forbruksvare slik som andre batterier, og går over disk til mange kunder og monterast i mange båter utan tilpassing av lading. Og heldt i mange år. Ingen grunn til at ein utstyrsforhandler skulle ha dyptgåande kunnskap om alle produkt.

Vil du ha utdjupande svar på hvilke duppeditter du må oppgradere med så oppsøker du firma som har proffesjon i emnet. Feks http://www.tbbecker.no/

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

 Synes det er forferdelig at ikke forhandlere er mere oppdatert på hva de selger..

Neida, du har jo kommet ut for to av de bedre på området :lol:  Har gjort samme erfaringer som deg, og konklusjonen er vel egentlig at det bare er oss fanatiske detaljonanister her på forumet som interesserer oss for slike detaljer :smiley:  Senest i fjor når jeg kjøpte en haug gel batterier på utsalg hos en velrenomert båtutstyrsbutikk her i distriktet opplevde jeg at det egentlig er helt umulig å få et presist svar på hvordan de (leverandør eller produsent) foreskriver at batterine skal lades for at de skal leve et mest mulig lykkelig liv. Ligger en tråd her om det også, dette var Haze 110.

Link to post

Agm er forbruksvare slik som andre batterier, og går over disk til mange kunder og monterast i mange båter utan tilpassing av lading. Og heldt i mange år. Ingen grunn til at ein utstyrsforhandler skulle ha dyptgåande kunnskap om alle produkt.

Vil du ha utdjupande svar på hvilke duppeditter du må oppgradere med så oppsøker du firma som har proffesjon i emnet. Feks http://www.tbbecker.no/

I know. Er i dialog med Jørg, men tenkte det enkleste var å kjøpe batterier lokalt.

Link to post

...men tenkte det enkleste var å kjøpe batterier lokalt.

Alltid det beste for sluttforbrukere, etter min oppfatning.

Enklere å håndtere, enklere å reklamere,

og hvis butikken selger flere enn bare noen få batterier per år pleier forhandlere jo også å være litt fleksible ang. prisen.

Så, hvorfor å frakte dem gjennom halve landet, hvis ikke butikken rund hjørnet viser seg som helt udugelig i dette faget.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Enig, det er ikke SÅ nøye. Det meste går greit. Noen får ladet 80%, andre 94%, du merker ikke så mye forskjell.

Men det er EN ting som er viktigere enn noe annet med AGM batterier. Hvis de står med konstant vedlikeholdslading, så må ikke spenningen være for høy. Da tørker de fortere ut. Jeg har funnet at det er nok å hindre at det forbrukes strøm fra batteriene, så gjerne nedover mot 13 volt hvis spenningen kan justeres. Jeg bruker 13,2 volt for vedlikeholdslading (float) og batteriene er like spreke etter over 8 år. 

Link to post

Enig, det er ikke SÅ nøye. Det meste går greit. Noen får ladet 80%, andre 94%, du merker ikke så mye forskjell.

Men det er EN ting som er viktigere enn noe annet med AGM batterier. Hvis de står med konstant vedlikeholdslading, så må ikke spenningen være for høy. Da tørker de fortere ut. Jeg har funnet at det er nok å hindre at det forbrukes strøm fra batteriene, så gjerne nedover mot 13 volt hvis spenningen kan justeres. Jeg bruker 13,2 volt for vedlikeholdslading (float) og batteriene er like spreke etter over 8 år.

 

Helt enig. Men ingen av forhandlerne kunne noe om dette. Bly og Gel går forsåvidt greit, men etter det jeg skjønner så skal man ha tunga rett i munnen når det gjelder agm. Vet da f.. om jeg er forundret eller frustrert nå når jeg har sovet på det. Men det er på det rene at faghandlere burde kunne litt mere om emnet en de viste overfor meg.

Link to post

Ja, jeg reagerte også litt.

Men det med 80 og 94% burde man kanskje ikke slenge inn på den måten, det kan gjøre folk sløve. :smiley:

 

Det er også riktig at mange ikke skjønner (eller si heller, "kjenner") forskjellen,
men dette vanligvis bare siden de fleste ikke vet hva en burde forvente.

(Batterimonitor + jevnlig kontroll med utlading er bra for både statistikk og batterienes indre)

 

Bly (Gel, AGM, åpne & lukkete batterier) bør holdes konstant topp-ladet.
Som ikke betyr konstant på høy spenning, men full (tidligere målt på syrevekt).

 

Står et blybatteri med f.eks. SOC 85% og mindre da sulfaterer den dypt, og dypere.
 

Og det er også alminnelig det samme problem.

Når bly lades regelmessig for lav da lader man i hele tida mot "et tak" (tenk deg en vannrett linje), men ikke videre,

og så blir denne kjemikassen ikke satt på "Null" igjen.

 

Taket (tenkte linjen) blir tykkere og tykkere i retning bunnen, sulfateringen blir verre og verre,

kapasiteten blir så mindre og mindre, hvilespenningen synker gradvis,

en naturlig prosess, frem til døden.

 

Den eneste muligheten som finnes imot dette er å lade, både regelmessig og komplett.

 

Komplett betyr at man ikke bare lader til "full", mht. strømmengden man kan presse inn i henhold til en formel,

men at man også tar hensyn til batteriets kjemi som er avhengig av spenningen.

 

Ladespenning (Volt) i forhold til temperatur, og ladetid (som pleier å bli litt lengre med hvert år som går)

er avgjørende for både "Nullstilling" og hvordan/om sulfatering kan knekkes i det hele tatt.

 

Så, jeg ville glede meg hvis vi ikke glider tilbake til gamle tradisjoner med "formeler" og å være sløve,

men husker at batterier er kjemiske energilagre, som har faktiske behov for å kunne fungere greit.

 

Og, passer bra i samme slengen:

Var kritisk mot batteriprodusenter og forhandlere.

Man kan akseptere skrot, men man må ikke.

Jo mere du signaliserer oppmerksomhet desto bedre blir kvaliteten du får

ikke minst siden da også forhandlere oppgraderer kunnskapen de har.

 

...gjelder forresten også alt annet.

Hele verdens industri (fra plastikk til matvarer) bare sparer på din bekostning,

men forbedrer sjelden produkter ved å legge til noe til det samme pris eller billigere. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Skal bytte forbruksbatterier nå. Og vurderer sønnak gel spesielle for solcellelading. Men disse er dobbelt så dyre som vanlige start batterier. Er det noe poeng og kjøpe råflotte og dyre batterier når du får dobbelt så stor kapasitet for mindre penge? Vekt og plass er ikke problem.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Har du erfaring med dual som forbruksbatteri? Jeg vil helst ha så store batterier som mulig. Gjerne 230ah og koble 2stk sammen. Da har jeg strøm nok.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Har sjekket  returbatterier i  et par båtforeninger  og av batteriene som var 2-3 år er  90% i  V1  og E1-2 gruppen (død celle)

Har disse hvert ombord i en hurtig båt og med mye donk/dunk er  det sansynlig årsaken til tilig død.

  

Har siden 1987 kjørt  V3 og E4 uten å vite om det før for 5 år siden da jeg begynte å spørre prodesentene om hva som er brukbare batterier til mitt bruk.

Når åpene syerbatterier holder i 10-12år  er jeg ikke moden for å prøve noe annet.

Mener også at om en holdr seg over 50% reglen varer battriene.

 

Nå sier Sønnak dette.

http://sonnak.com/faq-sporsmal-og-svar/

Hva er vibrasjonsmotstand?

Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av

bruksområde, og de utformes derfor i henhold til tre ulike

nivåkrav:

V1,V2 og V3

.

-

V1

tilsvarer normal bruk i personbil.

-

V2

tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng.

-

V3

betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i

terreng med anleggsmaskiner, skogsmaskiner osv.

 

Etter hva som jeg har blitt fortalt så starter ikke  syklingen før er har tappet batteriet til 50%

 

Hva er syklingskapasitet/dyputladingsegenskaper?

Ettersom mengden strømforbrukende enheter øker i

moderne biler stilles det større krav til batteriets evne til å

tåle gjentatt sykling, dvs. ut- og oppladinger. Forskjellen

er betydelig mellom ulike applikasjoner. Alt fra at batteriet

i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som

har få strømforbrukende enheter, til at det er en viktig del av

strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr

som gjør at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For

at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i

henhold til fire nivåer:

E1, E2,E3 og E4

 

 

Hva er vibrasjonsmotstand?

Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av

bruksområde, og de utformes derfor i henhold til tre ulike

nivåkrav:

V1,V2 og V3

.

-

V1

tilsvarer normal bruk i personbil.

-

V2

tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng.

-

V3

betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i

terreng med anleggsmaskiner, skogsmaskiner osv.

 

Etter hva som jeg har blitt fortalt så starter ikke  syklingen før er har tappet batteriet til 50%

 

Hva er syklingskapasitet/dyputladingsegenskaper?

Ettersom mengden strømforbrukende enheter øker i

moderne biler stilles det større krav til batteriets evne til å

tåle gjentatt sykling, dvs. ut- og oppladinger. Forskjellen

er betydelig mellom ulike applikasjoner. Alt fra at batteriet

i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som

har få strømforbrukende enheter, til at det er en viktig del av

strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr

som gjør at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For

at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i

henhold til fire nivåer:

E1, E2,E3 og E4

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har du erfaring med dual som forbruksbatteri? Jeg vil helst ha så store batterier som mulig. Gjerne 230ah og koble 2stk sammen. Da har jeg strøm nok.

Ja,jeg bruker Dual batterier i båtene mine etter å ha ødelagt noen Dual AGM batterier.

Du bør ikke la batteri valget styres av min skepsisk fordi jeg har nok ett bruker mønster som aviker i fra normalen for å kalle det det.

Det største Dual batteriet er på 142AH.

Kanskje Sønnak Euipiment 225AH er batteriet du trenger?

Euipiment er bly syre batterier som tåler langt flere syklinger enn et vanlig start batteri.

Det finnes få forbruksbatterier der ute i lastebil størrelse men dette batteriet er ett av få som er et forbruksbatteri.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Fine opplysninger her. Det jeg har lært om batteri har jeg lært her på baatplassen og spesielt Jørg. Emnet interesserer meg veldig og jeg holder nå på å bygge om batteri/dynamo i båten min. Kapasitet er en ting men holdbarhet på batteribanker er minst like viktig. Når man da har et spørsmål om lading og ladeprofiler av feks sønnak elelr varta batteriene og man går til en faghandler, så skal man kunne forvente å få et klart svar på dette. Dette mener jeg de skal kunne og ikke komme med en masse "vås" om hva de tror. Når de så begynner å lete etter disse opplysningene og ikke finner de, så er det noe galt. Hva f... skal da menigmann gjøre? Bare kjøpe og håpe det går bra? Noen ganger gjør det kanskje det, men ikke alltid. Som sagt så ønsker jeg holdbarhet og vite at jeg kan stole på batteriene i minst 10 år. For det kan man med riktig stell.

Link to post

Nå er det vel slik at de aller fleste batterier blir solgt til og brukt av folk som ikke har en anelse av hvilken ladespenning de har verken i bil, båt eller traktor. 

De fleste har jo heller ikke så store krav til batterier, ladere og utstyr. Jeg har selv vært sløv i mange år og med mange båter og biler men har ikke opplevd at batteriene har dårlig levetid av den grunn. 

Det blir selvfølgelig annerledes når man har en større og mer avansert batteribank, men da må man nok lese selv eller henvende seg til spesialforretninger.

Link to post

Dette er også en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor være sløv når det er så enkelt? Og da mener jeg enkelt. Når du sier du ikke har hatt dårlig levetid av den grunn - Tør jeg spørre om hvor lenge batterienene dine varer? Med riktig lading og stell så varer merkebatterier 10-12 år, i alle fall

Link to post

Det er vel forskjellige grunner til å være sløv, men siden jeg ikke har opplevd noen større ulemper har jeg ikke sett noen grunn til å være veldig opptatt av ladespenning. Nå har jeg i stort sett brukt vanlige blybatterier og kan ikke så mye om AGM-batteriermen jeg vil mene at jeg har hatt minst 10 års levetid på bly/syre ( i den mån jeg har hatt båten så lenge)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...