Jump to content

De verste klodrikkene burde la være å ha (eldre) båt

is_620

Recommended Posts

Åpning av malingspann er ikke pensum for å få båtførerbeviset, så jeg ser ingen grunn til at folk skal forbys å ha båt bare fordi de ikke kan åpne et malingspann.

Der kom det et godt tips. Kanskje det bør legges inn noen praktiske oppgaver i båtførerprøven. Hvordan slå ned en kile i svaberget, knyte en knute eller åpne en malingspøs i metall ?

Der kom det et godt tips. Kanskje det bør legges inn noen praktiske oppgaver i båtførerprøven. Hvordan slå ned en kile i svaberget, knyte en knute eller åpne en malingspøs i metall ?

Da ville min båtførerprøve kommet til kort, jeg tok den i 9ende klasse som valgfag, koster ca 200kr for prøven og det var sannsynligvis "bestått garanti" mtp. lærer som var av det gode slaget.

Hva med dem som ikke har behov for prøve, født før meg (1979?) Skal vi pålegge dem å åpne et malingsspann hver gang de legger til en gjestebrygge, eller hvordan skal vi få testet deres praktiske kunnskaper?

Jeg har hatt båt lengre enn de fleste her på forumet. Likevel har jeg aldri hatt behov for et forum for å klare å holde båten i driftsikker stand. På våren starter den på første forsøk og slik går nå dagan frem til opptak.

Er det klodrikene som ligger på hue nedi motor rommet og skrur hele vinteren? Hvorfor setter man ikke bort dette arbeidet til profesjonelle når man ikke har kompetanse ?

Mye mer fornuftig å bruke tiden på noe mer givende...dra på hytta....sydenturer. ...spise god mat på utesteder....

gå på kino....osv det er nok å finne på

Nå skuffer du Ugla.

Med din lange fartstid på sjøen og her på forumet, forventet jeg mer.

Det å sette bort alt til andre, gjør jo at du forblir en såkalt klodrik. Uten kunnskap om helt elementær feilsøking.

Og hva er så sjarmerende med å sitte på et sydenfly, med fulle folk og unger som griner?

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Nå skuffer du Ugla.

Med din lange fartstid på sjøen og her på forumet, forventet jeg mer.

Det å sette bort alt til andre, gjør jo at du forblir en såkalt klodrik. Uten kunnskap om helt elementær feilsøking.

Og hva er så sjarmerende med å sitte på et sydenfly, med fulle folk og unger som griner?

Temaet er klodriker og ikke Uglesett. Når man ikke vet hvor man får kjøpt olje, anoder, malerkoster osv mener jeg oppriktig at man ikke bør gå for større oppgaver innen vedlikehold på båt. Sett bort jobben og finn på noe mer fornuftig. Man skal ikke bruke mer tid enn helt nødvendig på oppussing og vedlikehold. Derimot skal man bruke mye tid ute i båten på sommeren. Vi har altfor ofte sett klodriker som har gått lei 1 sesongen og kjøper campingvogn.

Temaet er klodriker og ikke Uglesett. Når man ikke vet hvor man får kjøpt olje, anoder, malerkoster osv mener jeg oppriktig at man ikke bør gå for større oppgaver innen vedlikehold på båt. Sett bort jobben og finn på noe mer fornuftig. Man skal ikke bruke mer tid enn helt nødvendig på oppussing og vedlikehold. Derimot skal man bruke mye tid ute i båten på sommeren. Vi har altfor ofte sett klodriker som har gått lei 1 sesongen og kjøper campingvogn.

Jeg er rett og slett helt uenig.

Båt er for de fleste her inne en hobby, med noen unntak selvfølgelig. Man må da vitterlig selv få bestemme hvordan man utfører hobbyen sin. Jeg er absolutt en av de som ikke er like begavet som Hulda når det kommer til en del praktiske ting. Det betyr ikke at jeg ikke nyter tiden jeg driver med slikt, selv om noen står og irriterer seg over meg og tenker at jeg burde betalt noen for å gjøre det.

Nei, la hobby være hobby. Senk skuldrene og la folk kose seg på sine egne premisser og med de tingene de koser seg med.

Vel, gjelder dette for moderne biler med avanserte bi-xenon lysutstyr? Jeg har skrudd på det meste inklusive reparert gearkasse, men gruer meg til lampeskift på bilen jeg har nå.

Haha, det tror jeg så gjerne. Skulle hjelpe en kompis å bytte xenon pære, men når jeg oppdaget at hele fronten måtte ned sa ga jeg opp. ;)

Jeg er ikke håndtverker. Jeg har svært lite verktøy fordi jeg får låne av min far. Jeg nøler ikke med å stille selv de merkeligste spørsmål for å få klarhet i ting. Jeg har lite peiling på motor, men prøver å lære så mye jeg kan. Jeg kan absolutt ingenting om strøm. Jeg er heldig og får hjelp på disse områdene fordi feil her kan være fatalt. Allikevel har jeg klart å pusse opp en båt og har gått løs på neste. Er jeg fortsatt en klodrian? En udugelig tosk som ikke bør ha båt? 

baattolf.blogg.no

Hjemhavn: Indre Bunnefjord

"klodrian in training"   :thumbsup:   :smiley:   

Jeg tror kanskje trådstartes frustrasjon er litt mer over de som ikke vil ta inn over seg at man av og til må regne med å plages og bli møkkete på henda når man holder på med båt - ting går i stykker og ikke akkurat når det passer best. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det har vel litt med hvordan man ordlegger seg å gjøre også. Jeg kan tildels forstå frustrasjonen til trådstarter, men om man leser innlegget med litt feil briller kan man jo tolke det som støtende for mange.

Hvis jeg siterer deler av innlegget kan kanskje flere forstå TS litt? 

.... har ikke gjort en tøddel av egeninnsats,for å sette seg inn i ting, ...

- de mener at alt skal være enkelt  og idiot  sikkert

- alt skal være omtrent gratis og andre skal stå klar til å hjelpe

- de har ikke verktøy til stort mer enn å henge opp et bilde

- de leser ikke bruksanvisninger

Jeg er vel av typen som gjør det meste selv både i båten og hjemme, og har også litt allsidige kunnskaper innen mekanisk, strøm, rør osv. Det blir derfor ofte til at jeg hjeler andre som står fast og ikke får sveiset seg en brakett, dreiet seg en foring eller aksel, boret hull i skroget, bytte gjennomføringer, legge opp kabler, dimensjonere osv. Men jeg synes det er moro å hjelpe folk, og gleden man ser i øynene gjør det verd det!

Men så er det heller ikke til å stikke under en stol at det er en del mennesker som ikke er av "gi og ta" typen. De mangler kanskje den første delen.... Etter hvert blir man lei av å stille opp for de som aldri stiller opp tilbake. Jeg leser innlegget til TS litt dit, særlig mtp. strekpunkt nr. 2 i sitatet.

Janne Fredriksen: Ut fra hva du skriver er jo du en type som virkelig spytter i henda og går til! Jeg tror vel ikke frustrasjonen til trådstarter var myntet på deg?

Vel, det var nå et forsøk på å nyansere elendigheta da :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...