Jump to content

Ny 150hk utenbords, forslag? Yamaha 150F eller Mercury Seapro?


AxelHG

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger hjelp til å velge ny utenbordsmotor for vår dykkerbåt. Båten er en åpen polarcircle på 20 fot og blir brukt året rundt, ofte av folk som ikke har så mye erfaring fra påhengsmotorer.

 

Vi har en 150 hester fra før av, og ser derfor på nye 150 hestere. Den trenger å være driftsikker og enkel å vedlikeholde. Det er snakk om kun nye motorer, ikke brukte. 

 

Har selv sett på Yamaha F150 eller Mercury Seapro 150 4S. Noen som har erfaringer med disse? Er også interessert i nye forslag.

 

Mvh.

Axel

Link to post

Alle nye motorer er vel rimelig bra. Den Seapro 150 er jo klin lik vanlig 150 Fourstroke? Finner ingen forskjeller, bare oppgitt litt annerledes? Hvis det er prisforskjell på disse, ville jeg valgt den rimeligste.. 

Jeg har kun erfaring med en motor i denne klassen, det er Mercury's 150 Fourstroke, og jeg er meget godt fornøyd. Eneste jeg kunne tenkt meg er elektronisk gir/gass kontroller, og servostyring. (På vegne av kona..). 

Link to post

lavere maks rpm på seaproen, men det kan jo være kun programmeringen for alt man vet... 

Tror ikke jeg hadde vært redd for å hatt den på en slik båt. 

 

https://www.mercurymarine.com/en-gb/no/engines/outboard/compare/?e[]=2052&e[]=3601

 

Ingen motorolje å bytte på etecen.  Men det er jo ikke store arbeidet å bytte på en 4T heller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mercury F150 Seapro er det klart enkleste førstevalget vil jeg påstå.

Desidert enklest vedlikehold av 4-takterne, samt mulighet for oljeskift på girhuset uten å ta opp båten, såvidt jeg har lest (80-115 Seapro har det men litt vanskelig å finne alle detaljene på 150 Seapro).

Vedlikeholdsfritt register og ventilsystem er kjekt. 

Størst sylindervolum og lavet vekt i klassen samt at den ble testvinner ganske tidlig da den kom i 2012 i standard utgave.

Seapro-utgaven har fått senket turtallsområdet til 4800-5300 som da naturlig nok gir bl.a. lavere støynivå.

Og den har et annet og stivere motorfeste en standardutgaven.

 

Her fra en tråd om 150 Seapro og bl.a. litt om forskjellen til standardutgaven (klikk i OK-boksen for å fortsette inn på siden hvis du får opp spørsmål om det)

 

"Here is some information straight from Mercury's SeaPro information Service Bulletin:

• Full throttle RPM range: 4800–5300
• Owner's manual supplement packaged with SeaPro models
• 150 FourStroke SeaPro top cowl decals
• Commercial maintenance schedule decal
• Gear lube drain and fill at the front of the torpedo
• Water‑separating fuel filter included
• SC1000 tachometer gauge included (dash mount)
• Fish line cutter seal (rear propeller shaft seal)
• Heavy‑duty upper mounts
• Throttle body restrictor and bell mouth"

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/685570-what-differences-standard-mercury-150-four-stoke-vs-commercial-seapro-model.html

 

 

Den nye Evinrude E-tec G2 finnes jo nå i 150 hk utgave.

Den er tyngre og dyrere enn vanlig E-tec 150 og de fleste andre 150-hestere, men har en rekke egenskaper som gjør den ganske unik så det kan være verd å ta en titt på den.

Større dreiemoment (V6 2-takt), integrert servostyring og hele 5 års serviceintervall er noen av fordelene.

 

 

1488392411.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Trenger hjelp til å velge ny utenbordsmotor for vår dykkerbåt. Den trenger å være driftsikker og enkel å vedlikeholde.

Alle motorer på markedet er nok driftssikre og enkle å vedlikeholde.  :giggle:

 

Synes du bør vektlegge momenter som:

Nærmeste forhandlers beliggenhet, og dennes service og garanti holdning.

Hensynet til produsentens holdning til HMS og arbeidsmiljø.

Motorens miljøbelastning.

Personlige preferanser som gir god nattesøvn. He-he,  :thumbsup: .

Link to post

Hvordan iallverden skal man skaffe seg greie på alle produsenters holdning til HMS og arbeidsmiljø?  :giggle:

Og motorens miljøbelastning....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...