Raymond Romsdal Startet 1.Mars.2017 Del på Facebook Startet 1.Mars.2017 http://no.yachtworld.com/baater/1996/Fairline-Squadron-65-2139900/country.spania#.WLb3QPnhDIU Har sett på noe slikt, stort og flott.. noe driftsutgifter er det selvfølgelig.. og må ha en plass å ha båten fast mtp. guttungen på 8år og skole.. 65høres stort og råflott ut.. slipping o.l. blir vell dyrere jo større båten er.. hvor ofte må noe sånt opp? vært 2/3år? fyringskostnader er og noe jeg sitter å tenker på.. må jo være dieselvarme, dette med do og septik er noe.. er litt mye båt å bare legge ut for å tømme septik tanken.. men, nå er det meg å guttungen på 8år en så lenge.. så tipper tanken holder en stund før man må ut og tømme. dette er uansett ikke de værste tankene.. Har funnet et skjema som viser forbruk på skroget, sikkert litt til og fra mtp motorisering.. men, 10knop og 38L/t høres jo ikke veldig galt ut mtp størrelsen.. hadde tippa på 70-100l/t.. gir man full gass så går jo drifstoffet fortere en lommboka fylles opp.. men, 65for i 30knop... klarer jeg ikke helt å se for meg... da går det vell på tonnasje i timen.. :) Er det noe krav til båter i denne størrelsen? annet en d5? Mvh Raymond Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Noe mindre, men flott båt; https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90034547 . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Fyringskostnader; Jeg bor i båten et døgn i uka året gjennom (sitter i båten nå, båtdag idag ). Har ikke stor båt, så det holder med en Eber D5 i Ronja. Vil tro du trenger flere varmere i en 65 foter, men dette kan andre som bor fast i store båter forklare. Jeg bruker rundt 1/4 av totalt 960 liter i tankene fra september til april (1 døgn pr uke) på Eberen, dvs omtrent 250 liter i min Fairline. Sommerstid bruker jeg ikke varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 kjapt regnestykke da blir 8mnd x 4 = 32døgn x 24t = 772t.. 250 / 770 = 0,32 dl i timen.. har du det godt og varmt.. eller ligger den på 18grader? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 om jeg regner 0,5l/t i snitt på varme døgnet rundt i 8mnd.. så blir det med 30dagers mnd.. 2880liter diesel.. x det med 10 så er det 29 000,- for oppvarming de mnd? syns det høres mye ut.. men, er kanshe reelt.. kommer vell litt ann på hvor og hva man vinterisolerer med.. har du matter over vinduer i front osv? blir båten din iskald når du er borte og du må fyre opp hele skuta når du kommer? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Hei, Raymond. Må du ha den så stor, da ? Hva med Princess P50 ? En mere lettomsettelig båt i det norske markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Kan vel ligge på landstrøm i lengre perioder. For å unngå slipp så kan man vel benytte dykkerutstyr for å holde rent og drive ettersyn. (Ps jeg bor ikke i båt så bare gjetter litt) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Må ikke ha så stor nei.. men, tenker at om det er litt romslig så er kanshe trivselen høyere..? er mye båt til meg og pjokken.. Er sant.. om det ikke passer å man vurderer å selge så er det kanshe litt værre å selge en 65fot.. kontra 50fot.. sant det.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 .. er litt mye båt å bare legge ut for å tømme septik tanken.. men, nå er det meg å guttungen på 8år en så lenge.. så tipper tanken holder en stund før man må ut og tømme. dette er uansett ikke de værste tankene.. Uansett om du velger over eller under 50fot så er det vel best å ha en noe mer seriøs plan for å bli "kvitt" kloakken... Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Joda, tenkte litt at man kunne bygd om det ene toalettet til et slikt tørrtoalet/kompost toalett.. det er en mulighet.. men, så det problemet er litt langt fram i tid for meg enda.. nå driver jeg for det meste å se for meg faste kostnader osv.. samt. kontakte kommune for og sjekke hvordan muligheter for båtplass og slikt er.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 Det er nok en stor fordel med gode sanitære forhold på land i hjemmehavna, ja. Do, dusj, vaskemaskin og tørketrommel. Når det er minus masse grader ute, er dette kjekt. Avfukter og varme trekker sitt for ok inneklima i lengden. Fukt er noe dritt. Og, det er klart... Det kommer en dag en gang når båten må selges. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Mars.2017 Del på Facebook Svart 1.Mars.2017 (redigert) Selge huset?Huset blir mere verdt for vært år som går mens en gamel båt blir mindre verdt og er vesentlig dyrere å drifte.Er du klar for å tape noen hundre tusen i året og bo mindre bekvemt er det bare å kjøre på.Dog ville jeg styrt unna 90 talls båter og heller godt ned noen fot om nødvendig for å få en fra 2000 tallet.De nyere er som regel en del trivligere innvendig og skal man bo der teller jo det endel. Redigert 1.Mars.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Man sparer jo mye på å ikke eie et hus, såfremt man ikke har leieboere og gode leieinntekter da. Men et hus kan jo leies ut, hvis man finner pålitelige leietakere da. Alternativt en bobil til en drøy mill og en litt rimeligere båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Det er jo ikke heeeelt kostnadsfritt å vedlikeholde er hus heller. Hus blir ikke bare mer og mer verdt uten at det oppgraderes heller. Et nytt bad koster 150-400tusen. Det gjør et kjøkken også. Nytt tak hvert 25 år. Ytterkledningen... Båt gir null i kommunale utgifter, null eiendomsskatt men krone for krone i formueskatt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Nytt tak hvert 25. år? Bor i et hus med tak fra 1954 og ytterkledning fra samme år. Funker fint fortsatt Redigert 11.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Ja det er jo bare tull. Har nytt decra tak på huset. Det varer nok over 50år? har nytt kjøkken å to bad og bordkledning og elektrisk og ellers Alt. Alt dette varer leeeeeeeenge. Så lenge en vedlikeholder det litt.har gjort alt selv da. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Hvis du vurderer å flytte i båt, så burde du absolutt gjøre det, anbefales! Ser ut som om du bor i Sandefjord, stikk ned og hør med Havnefogden, mener de holder på å oppgradere helårsplassene nede ved Gaiahuset. Mht huset så kan det være lurt å leie ut, hvertfall til å begynne med til du finner ut at du helt sikkert vil bo ombord. Mht båtstørrelse, masse flotte båter rundt 49 fot og rett under til salgs, mye lettere/billigere å varme opp, billigere å leie plass, du trenger ikke D5L så da blir også båten mye lettere å evt selge. Om du liker trebåter så er det mye flott som selges til en hyggelig pris fordi det er mange som ennå tror på myten om masse arbeid, dårlig lukt osv. Mht slipping; meld deg inn i Kysten så kan du slippsette for en billig penge på f.ex slippen til Loggen Kystlag i Tønsberg. Skuta bør nok slippes hvert 3.-4. år, går an å dykke/leie dykker for å vaske/skrape bunnen og sjekke sink. Meld deg inn i gruppa "Vi som bor i båt" på Facebook, så rår du masse gode tips og råd. Uansett: Lykke til og velkommen på Havet ⚓️ Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 (redigert) Mtp utleie og senere salg, -har man er hus man har eid lenge, og vært med på en stor prisoppgang, så kan det være klokt å ha i bakhodet at om man ikke oppfyller botiden ved salgstidspunktet, så må det skattes på fortjenesten. -men dette må jo selvfølgelig vurderes opp mot leieinntekter og eventuell videre prisstigning. Dersom huset man har ikke nødvendigvis er drømmeboligen for all fremtid, mtp barn som flytter ut, alderdom etc, samt at huset er i et område som har hatt kunstig stor prisstigning og utsatt for faren smell av boligboble, så kan det jo være strategisk å selge huset ved innflytting i båt, ta med seg skattefri fortjeneste, bo i båten til boligbobla smeller og eventuelt kjøpe ny bolig om båtboerlivet ikke var tingen. -og da kjøpe en bolig som passer situasjonen. -men nå er jeg langt inni krystallkula? Utleie av bolig kan jo fort dekke inn lån og avdrag på både hus og båt. Er boligen ok, som en selv eller oppvoksende barn kan ha nytte av, så er det jo like greit å sitte på den. -og alt handler ikke om penger ? En katamaran seilbåt må være en god bobåt. Ang fyringsutgifter, betaler man 1 krone for 1kwt strøm, så blir det definitivt billigere med strøm enn dieselvarmer. En avfukter holder det tørt og hjelper på luftsirkulasjonen. Vet ikke hvordan det er å sette inn luft luft varmepumpe i en større båt ? Er det et alternativ med væske-væske varmepumpe? Redigert 12.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Vann-vann varmepumpe med sjøvannsinntak burde jo være genialt for vinterbåten. Alltid plussgrader i havet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.