dobbaen Startet 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2017 Jeg har en en Volvo d6 370. Jeg mangler noen cm på å få den rundt dynamoen. Hva er det jeg glemmer å gjøre her. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Mulig du må bruke skrelle i det firkanta hullet,ta vekk bolten presse hjulet så du får reima på så montere bolten tilbake.Er ikkje sikker,kansje andre har bedre forslag Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Er det ikke som Jakob sier et strammehjul med firkanthull i? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
sap_2000 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 (redigert) Ser ut som strammehjulet allerede er slakket, og ikke er av den fjærbelsatede typen. Skal i så fall strammes med momentnøkkel til slutt når ny reim er på plass. Ang å få på reima, har du prøvd å tre den rundt alle "innvendige hjul" med spor først (altså der reima skal rundt), og så ta den inn på strammehulet (utvendig hjul) som er glatt/ sporløst til slutt? Kan se ut som du må løsne braketten til strammeren med den andre bolten for å få det til, men det er bare én bolt så fort gjort. Mulig dårlig forklart, men det kan gi deg den lille lille ekstra lengden du trenger. Gitt at reima er lik.... Redigert 1.Mars.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Jeg er ganske sikker nå faktisk, at du løsner de to boltene du har løsnet. den ene tar du nok helt ut, så putter du en skralle i firkanthullet og løfter opp siste biten. Hold den oppe med skralla, på med reima, slipp skralla og skru fast. (tror jeg hehe) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
dobbaen Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Tror det lille firkant hullet kan være til stor hjelp ja. Prøver igjen i morgen. Takk for gode forslag! Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Ser ut som strammehjulet allerede er slakket, og ikke er av den fjærbelsatede typen. Skal i så fall strammes med momentnøkkel til slutt når ny reim er på plass. Ang å få på reima, har du prøvd å tre den rundt alle "innvendige hjul" med spor først (altså der reima skal rundt), og så ta den inn på strammehulet (utvendig hjul) som er glatt/ sporløst til slutt? Kan se ut som du må løsne braketten til strammeren med den andre bolten for å få det til, men det er bare én bolt så fort gjort. Mulig dårlig forklart, men det kan gi deg den lille lille ekstra lengden du trenger. Gitt at reima er lik.... Reimene er like. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 (redigert) Firkanthullet i strammeren er for å stramme reima til rett moment. Herr brukes momentnøkkel og strammes til 70Nm. (strammes ccw) For stram reim kan føre til at den ryker. Er du sikker på at reima ligger riktig i spora i reimhjula? Ligger den oppå kanten på det ene hjulet, virker den kortere. Redigert 2.Mars.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dobbaen Svart 2.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Fant feilen. Feil stramme hjul. Ingen båttur i helgen :-( Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Feilen var ikke strammehjulet. Har hat besøk av Volvo penta mekaniker på fredag å han fant heller ikke feilen hvorfor ikke reimen ville på å er for stram. Han har kontaktet Volvo så for vi vente på hva de har til svar. Jeg var nede i båten i dag å ser at løpehjulene er ca 3 mm større en de to gamle i plastikk. Dette blir ca 5-6 cm. Og med mindre spor i hjulstrammer er det ikke løye at reima ikke vil på. Men tror jeg kan klare dette hvis jeg tar av hjule på den gammle hjulstrammeren å setter på det nye hjulet i stål. Blir spennende å høre hva Volvo sin løsning er. Er det noen andre som har opplevde dette på en Volvo D6 370 05 mod. Redigert 5.Mars.2017 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Legg gjerne sånne tips inn i folder som har med vp motor vedlikehold og gjøre, jeg ville ikke tenkt på det hvis det hadde skjedd min motor. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Brigg Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Har byttet til metall stramme og løpehjul på vår D6-370 fra 2005. Dvs. at dette ble gjort av verksted i forbindelse med service. Har ingen informasjon om at dette medførte trøbbel ved montering av reima. Har ikke byttet reim etter dette, men dette står på vedlikeholdsplanen for i år. Merkelig at de nye hjulene skulle være større enn de gamle. Sikker på at du har fått riktige deler? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SoBo Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Dersom man ser på første bildet i innlegg #10 ( strammehjul og fester ved siden av hverandre), Ser man at det ovale sporet er mye "kortere" på det nye festet. Derfor får du ikke på reima. Ingen problem å bruke gammelt feste. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dobbaen Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Delene er blitt sjekket to ganger for være sikker på at de er rette. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Dersom man ser på første bildet i innlegg #10 ( strammehjul og fester ved siden av hverandre), Ser man at det ovale sporet er mye "kortere" på det nye festet. Derfor får du ikke på reima. Ingen problem å bruke gammelt feste. Tenkte at jeg setter over nytt hjul på den gamle strammeren ja. Men jeg tror jeg venter å ser hva Volvo kommer med som løsning. Dette burde Ikke vært nødvendig :-) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Nå tror Volvo at kanskje sirkulasjons hjulet er for stort . Blir spenndene å høre i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Har du målt forskjellen på de to ovale spora som jeg viser til over. Kan jo sees med det blotte øyet at sporet er mindre på det nye festet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Havlengt Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 To spørsmål: - Har du prøvd å legga reima på plass over alle reimhjula uten strammehjulet, for deretter å montera strammehjul og brakett? - Har du skifta fleire delar enn reim og strammehjul / brakett? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Ja som jeg skriver lengre oppe så er jeg klar over at sporet er lengre på det gamle. Men dette skal ikke ha noe å bety Sier Volvo. De hadde testet dette på lik maskin som jeg har i dag å de hadde fått dette til å passe. Ja Havlengt jeg har byttet løpehjulene også. Jeg har fått beskjed om å sende over bilde av sirkulasjonspumpe hjulet så får vi se hva svare blir. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Venter fortsatt på avklaring fra Volvo. Er det noen som skal ned i båten til helgen som har mulighet å ta noen bilder av reim området på motoren. Helst D6 370. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ja som jeg skriver lengre oppe så er jeg klar over at sporet er lengre på det gamle. Men dette skal ikke ha noe å bety Sier Volvo. De hadde testet dette på lik maskin som jeg har i dag å de hadde fått dette til å passe. Ja Havlengt jeg har byttet løpehjulene også. Jeg har fått beskjed om å sende over bilde av sirkulasjonspumpe hjulet så får vi se hva svare blir. Har Volvo brukt din nye brakett når de testet? Jeg har misstanke om produksjonsfeil på braketten du har motatt så sporet er for kort. På mine D4-300 må jeg helt i enden av sporet for å få på reim. Likevel må jeg "ta i" litt for å få den over løpehjulene når reima er helt ny. (Jeg har gamle løpehjul i plast foreløpig) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Venter fortsatt på avklaring fra Volvo. Er det noen som skal ned i båten til helgen som har mulighet å ta noen bilder av reim området på motoren. Helst D6 370. Planlegger tur i båten på lørdag. Har D6-370 fra 2005. Noe spesielt du ønsker bilde av? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Planlegger tur i båten på lørdag. Har D6-370 fra 2005. Noe spesielt du ønsker bilde av? Fint om du kan ta bilde av reimstrammer og løpehjul hvis du har byttet til ny type. Ikke lett å komme til. Hvis du klarer å måle størrelse på dynamohjulet hadde det vært fint og målt hjule på vannpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Har Volvo brukt din nye brakett når de testet? Jeg har misstanke om produksjonsfeil på braketten du har motatt så sporet er for kort. På mine D4-300 må jeg helt i enden av sporet for å få på reim. Likevel må jeg "ta i" litt for å få den over løpehjulene når reima er helt ny. (Jeg har gamle løpehjul i plast foreløpig) Fikk beskjed i dag om å ta en del nye bilder og ta en del mål av alle deler som reima har forbindelse med. Volvo penta i Sverige tar over saken. Dette blir spennende! Jeg tror og feilen ligger i de nye delene som er for store, altså produsert feil. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Litt trangt foran motoren, men jeg skal gjøre et forsøk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.