Jump to content

Ny båt på gang - Riviera 925 vs Saga 315 - hvem/hvorfor. + og -


Benji

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

God morgen.

En liten oppdatering. Kona og jeg var i går ombord i en Riviera 925 for første gang, og ja, det ga mersmak. Såpass at kona har bestemt seg for Riviera.

 

Ingen ting stygt å si om Saga 315, men det var mer som tiltalte oss i 925`n. Saganda skrev at den føltes trang (han er lang) kona og jeg kom aldri lengre over bakken enn 172 cm, men skjønner hva Saganda sier, for den er litt lavere innvendig, og den er nok mørkere innvendig enn 315.

Vi sitter godt rundt bordet i begge to, og det samme på uteplassen - de er veldig like der.

Derimot så likte vi løsningen på badet. Stort sett like langt som i 315, men bredere i front, og der står dusjen montert, så virker større. Hovedcabinen med en køye fremfor V køya i 315 tiltaler oss også mer enn V køyeløsningen.

Gjestecabinen var jo enorm, og at det er luket inn til den ser vi som en stor fordel. Adkomsten til det meste av det tekniske ser ut å være bra på de begge, men 925 har jo ett "hav" av plass rundt motoren i forhold til 315.

Att man i begge cabiner kunne lukke opp ventiler i skrogsiden for å få luft var også veldig bra, og de står slik at det ikke gjør noe om det regner litt ute.

Begge båtene hadde vi helt sikkert kunne blitt fornøyd med, men valget falt altså på 925, og gjett om vi gleder oss. Har ett lite håp om ha en på plass i løpet av høsten, så kanskje vi rekker en overnatting eller to.

 

Takker for alle innspill.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

God morgen.

En liten oppdatering. Kona og jeg var i går ombord i en Riviera 925 for første gang, og ja, det ga mersmak. Såpass at kona har bestemt seg for Riviera.

 

Ingen ting stygt å si om Saga 315, men det var mer som tiltalte oss i 925`n. Saganda skrev at den føltes trang (han er lang) kona og jeg kom aldri lengre over bakken enn 172 cm, men skjønner hva Saganda sier, for den er litt lavere innvendig, og den er nok mørkere innvendig enn 315.

 

Tror ikke du kommer til å angre på dette valget. Nå vet jeg ikke om HT versjonen er aktuell for dere, men den har en helt annen takhøyde i salongen enn FB versjonen og en svær takluke. Dog finnes det færre av de.

 

Grei artikkel i båtmagasinet, men jeg savner bla. grundigere beskrivelse og vurdering av tekniske løsninger. For eksempel montering av batterier. I Rivieraen er disse montert i en trekasse med lufting til det fri. På min tidligere båt (NorDan) var de montert i en utett plastkasse i motorrom, i en Bavaria jeg så på sto de plassert åpent i motorrommet. Slike løsninger syntes jeg kommer alt for dårlig frem, men det er mulig jeg forventer for mye av de testene.

 

I artikkelen ble vel adkomst til motoren beskrevet som trang.. i forhold til hva? Princess 50 eller Saga 315?

Redigert av Ally (see edit history)
Link to post

Tror ikke du kommer til å angre på dette valget. Nå vet jeg ikke om HT versjonen er aktuell for dere, men den har en helt annen takhøyde i salongen enn FB versjonen og en svær takluke. Dog finnes det færre av de.

 

Grei artikkel i båtmagasinet, men jeg savner bla. grundigere beskrivelse og vurdering av tekniske løsninger. For eksempel montering av batterier. I Rivieraen er disse montert i en trekasse med lufting til det fri. På min tidligere båt (NorDan) var de montert i en utett plastkasse i motorrom, i en Bavaria jeg så på sto de plassert åpent i motorrommet. Slike løsninger syntes jeg kommer alt for dårlig frem, men det er mulig jeg forventer for mye av de testene.

 

I artikkelen ble vel adkomst til motoren beskrevet som trang.. i forhold til hva? Princess 50 eller Saga 315?

 

Jeg ser den, men synes det var overraskende god plass til  å komme til motoren om man krøp inn fra akterneden.

Det med batterikassa har jeg merket meg, og er en veldig god løsning - således preger vel begge disse to at det er båtfolk som har laget de.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Før var lukka batterikasse ein fordel. Idag ville eg knapt ha brydd meg om den detaljen. I alle fall ikkje i val av båt. Når lukka batterier er heilt vanleg, sikkert betre, og det og til liten meirkostnad, kan ein med godt samvit gløyme den detaljen.

 

Elles er dette to båtar eg har svært stor sans for. Kjempebåtar begge, men ein får ikkje i pose og sekk her heller. Vart ikkje Rivieraen og kåra til norges penaste båt for eindel år tilbake?

Link to post

Før var lukka batterikasse ein fordel. Idag ville eg knapt ha brydd meg om den detaljen. I alle fall ikkje i val av båt. Når lukka batterier er heilt vanleg, sikkert betre, og det og til liten meirkostnad, kan ein med godt samvit gløyme den detaljen.

 

Elles er dette to båtar eg har svært stor sans for. Kjempebåtar begge, men ein får ikkje i pose og sekk her heller. Vart ikkje Rivieraen og kåra til norges penaste båt for eindel år tilbake?

 

Hyggelig om den ble kåret til peneste båt.

Joda - batterier i dag og den gangen de ble tegnet/bygd har selvsagt forandret seg - men det det viser er jo at noen den gangen tenkte seg godt om før de bygde.

Vi falt pladask for den. Kanskje en liten 30 foter - som det vel egentlig er, men allikevel full av gode løsninger - og litt typisk Norsk, og traust - passer oss perfekt, vi skal ha den i mange mange år.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Hei,

 

Har hatt Saga 315 og har nå Viksund 340. Kjenner også litt til Riviera'en. Alle tre båttyper har gjennomgående god kvalitet. Saga og Riviera er tilnærmet like store.

 

Rivieraen fremstår som en mer sportslig båt. den har høyere fartspotensiale og ligger med sin lave høyde (til å være FB) veldig fint I sjøen. 

 

Fordeler med Saga'en;

Dolbord hele veien til badeplattform

Ved grovere sjø (15 sekundmeter vind) er Sagaen å foretrekke.

Litt høyere innvendig

Større treghetsmoment for rull.

Adskilt lasterom bak I forhold til motor.

 

Fordeler med Riviera'en:

Bedre sittekomfort I salong.

Tror denne har 2 dieseltanker.

 

Fordeler Viksund:

Større båt (alle rom),

Sitter høyere I salong med bedre utsikt

Helt separat dusjrom

Godkjent for 5 på FB

To dieseltanker

Design innvendig er laget slik at solen ikke ødelegger teak'en

Alt av teknisk utstyr plasser mer servicvennlig I motorrom

 

Ulemper Viksund:

Kort akterdek

Ikke dolbord helt rundt

Fanger opp mer vind I uthavn. Mer avhengig av spring mot vinden

Link to post

Hei,

 

Har hatt Saga 315 og har nå Viksund 340. Kjenner også litt til Riviera'en. Alle tre båttyper har gjennomgående god kvalitet. Saga og Riviera er tilnærmet like store.

 

Stemmer de er veldig like i størrelse, og kvaliteten er jeg ikke redd for på neon av de.

 

Rivieraen fremstår som en mer sportslig båt. den har høyere fartspotensiale og ligger med sin lave høyde (til å være FB) veldig fint I sjøen. 

 

Det er jo øyet som ser, men ikke uenig der.

 

Fordeler med Saga'en;

Dolbord hele veien til badeplattform - Ja stemmer, men da er Rivieraen litt bredere på uteplassen, og det er gode håndtak å ta i på vei opp på dolbordet - men ja saga har en unik løsning der.

Ved grovere sjø (15 sekundmeter vind) er Sagaen å foretrekke. - Da har kona hoppet av for lenge siden, og jeg må selge :-)

Litt høyere innvendig - Stemmer, men vi er 172 "høye" så ingen probelm

Større treghetsmoment for rull.

Adskilt lasterom bak I forhold til motor.

 

Fordeler med Riviera'en:

Bedre sittekomfort I salong.

Tror denne har 2 dieseltanker. Stemmer, og de har en på hver side - Saga har også 2, men tror de er på samme side.

 

Fordeler Viksund:

Viksund er flott båt, men den har ikke det doble setet i fartsretningen som vi er ute etter. Hadde vi sett på Vikksund, så hadde det nok blitt på 320.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Ang Riviera. Hadde en slik som følgebåt fra Tananger til Måløy i sommer. De hadde D6 med drev. Etter samtale med de, fikk jeg inntrykk av at de hadde et betydelig høyere forbruk enn oss i en Grandezza31 med samme motor. Men jeg ser jo at den veier ett tonn mere. Men jeg synes å huske at dieseltanken var en del mindre? Grandezzaen har 550 liter.

Samtidig, jeg stusser over at en riviera på finn.no er oppgitt med 4.500 kg vekt, mens en annen er 5.500 kg?

 

Fikk et godt inntrykk av Rivieraen. De hang på som en klegg hele veien og gikk fint i sjøen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ang Riviera. Hadde en slik som følgebåt fra Tananger til Måløy i sommer. De hadde D6 med drev. Etter samtale med de, fikk jeg inntrykk av at de hadde et betydelig høyere forbruk enn oss i en Grandezza31 med samme motor. Men jeg ser jo at den veier ett tonn mere. Men jeg synes å huske at dieseltanken var en del mindre? Grandezzaen har 550 liter.

Samtidig, jeg stusser over at en riviera på finn.no er oppgitt med 4.500 kg vekt, mens en annen er 5.500 kg?

 

Fikk et godt inntrykk av Rivieraen.

 

Ja de har ikke de største tankene 2 x 190 l mener jeg det er, men det holder en bra bit det. snittforbruk på rundt 2 liter tenker jeg - i alt fra snekkefart til marsfart.

Vekten er vel re\riktig rundt 4500/4800, men finnes neon med dobbelinstallasjon, vet ikke om det dra opp mye

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Gratulerer med flott båt Benji! En av mine store favoritter i den størrelsen.

Er båten halvplaner eller med drev?

 

925 skroget ble også brukt av Nidelv på deres 320.

 

Jo takk Bitteliten. Vi har ikke kjøpt ennå, men vi har bestemt oss for en slik, og liker å finne ut så mye som mulig før jeg handler - er en del av gleden med det det også. Håper at vi har en på slutten av sesongen, og det blir en med aksel, og Yanmar  - så halvplaner ja.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

klokt valg det. halvplaneren marsjer vel omtrent 20-22 knop. og med flybridge er den flott.

 

Tror det er ledige plasser i Søly om du trenger å komme på andre siden av Kanalen.

Takker - kan være greit å ha på minne om vi finner en før jeg får større plass i Betongen.

Ligger en i Søly i dag, men litt dyr dessverre - men nydelig båt

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Men jeg synes å huske at dieseltanken var en del mindre? Grandezzaen har 550 liter.

 

 

Ja de har ikke de største tankene 2 x 190 l mener jeg det er,

 

Riviera med drev mener jeg har 2x260 liter og akselversjonen 2x240 liter. 2x190 som jeg så det stod i Båtmagasinet tror jeg er feil, men mulig det har vært forskjellige løsninger opp gjennom årene.

Link to post

Hei,

 

Hvorfor er det så viktig med 2 sitteplasser I føreretning? Selv om vi hadde muligheten i Saga'en så foretrakk ekskona og sitte I svingen I sofaen mot bakveggen. Jeg foretrekker heller en god fast salong. Men så er vi heller ikke ofte ute I ruskevær heller

 

Fordi kona ønsker det, og det teller mye for meg.

Happy kone - happy båtliv.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...