Pettern1972 Startet 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2017 Har en garmin gpsmap1000, vurderer å montere innvendig ekkoloddsvinger til denne, men har skrogtykkelse 22 mm. Synspunkter??? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Teerex Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Mener at Airmars innvendige svinger har maks 15 mm skrogtykkelse. Kommer jo også an på skrogvinkel siden mere vinkel gir større tykkelse. Det er nok best å bore... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Team Colibri Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Det er bare å prøve før montering, så finner du ut av det. Fisk kommer du ikke til å se noe særlig av men bunnlinje kan det hende du får se. Skal du ha god prestanda trenger du sannsynligvis en gjennomgående giver. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Marida Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Monterte innvendig svinger i Viking 28 med omtrent samme tykkelse i bunn, det går bra så lenge det ikke er luftbobler i støp eller lim Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Innvendig transducer er aldri noen god løsning. Uteffekten blir (minst) halvert, loben blir diffus og du vet ikke riktig hvor den peker. I tillegg kan målseparasjonen bli dårlig og du risikerer å ikke kunne se korte avstander. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Når jeg tenker meg om er det vel ratt sandwichkonstruksjon her også. Blir nok gjennomgående eller hekksvinger istedenfor Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 (redigert) Sandwichskrog krever en del jobb for innvendig svingermontering. Gjennomgående svinger er generelt noe dyrere men uten tvil best på alle måter. Redigert 3.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Selv om det velges å montere en utvendig svinger, kommer man ikke utenom å fase ned til enkeltlaminat. Kjernemateriale skal ikke komprimeres, og det skal alltid omsluttes av laminat. Det skal ikke på noe sted være åpent til omgivelsene. Forøvrig tror jeg ikke Jupiter er bygget med kjernemateriale. Den er bare dønn solid. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Jeg har innvendig montert svinger fra nevnte merke og koblet til en Garmin 720s, kunne nok med fordel hatt en gjennomgående siden det tydeligvis enten er bobler i svingeren eller noe annet morsomt. Enkelte ganger begynner dybden å blinke og låser seg der til jeg blir så fornøyd at jeg slår av plotter og restarter den, da er alt ok til neste gang Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Et tykt skrog gir ikke nødvendigvis mer demping enn et tynt. Det er forholdet mellom bølgelengden på signalet og tykkelsen på skroget som bestemmer demningen hvis skroget er massivt. Her er informasjon om demping av 200kHz signal gjerning forskjellige skrogtykkelser fra Airmar Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hei Jeg har prøvd flere innvendige swinger på forskjellige båter, det som du må være 100% sikker på er om skroget har massiv gjennomgående glassfiber, er det ikke det så vil det ikke fungere. På den båten jeg har i dag så er det skum mellom to lag og det fungerer ikke. Mine erfaringer er at du taper ca 10-20% effekt på signalet, dvs du vil skjelden nå bunnen på dybder over 150 meter. At swingeren mister kontakt med bunnen som nevnt litt lengre opp i tråden er normalt med innvendig swinger, og da begynner dybdemåleren å blinke, med det resultatet at en restart må til. Skal du montere en hekk swinger så anbefaler jeg å montere den litt anerledes en monteringsveiledningen sier, der står det at den skal stikke 2-3 cm under båten. Dersom du har en båt som er hurtiggående så vil det med denne monteringen bli to vannsøyler bak båten under fart, den ene søyla kan treffe motoren slik det gjorde hos meg. Derfor anbefaler jeg at den monteres helt flusk med bunnen på båten, kanskje en tanke over. En dybdemåler fungerer skjelden under stor fart uansett. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 100% sikker på er om skroget har massiv gjennomgående glassfiber, Det er bare det at skroget består av to komponenter, glass og polyester. Glass har lydhastighet 3950 m/s. Tallet for polyester 2290 m/s. Det vil oppstå en bråte reflektorer. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Skal du montere en hekk swinger så anbefaler jeg å montere den litt anerledes en monteringsveiledningen sier, der står det at den skal stikke 2-3 cm under båten. Dersom du har en båt som er hurtiggående så vil det med denne monteringen bli to vannsøyler bak båten under fart, den ene søyla kan treffe motoren slik det gjorde hos meg. Derfor anbefaler jeg at den monteres helt flusk med bunnen på båten, kanskje en tanke over. En dybdemåler fungerer skjelden under stor fart uansett. Man må prøve seg frem med høyden på aktermontert giver. Gjøres det skikkelig får du minimal vannsprut OG dybde i hele båtens fartsregister. Men båten må opp og ned noen ganger for finjustering. Jeg har enda ikke opplevd at en hekkmontert 2D-giver ikke skal klare å gi dybde i plan. Unntaket er på store båter hvor gjennomgående giver med fairring er alternativet. Her Airmar P66 i plan på min nåværende båt. Rettelse, Airmars TM150M mister jeg dybde på i plan over dypere vann enn ca 150 meter. Så det er en 2D-giver jeg ikke har lyktes med. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
John_Kr Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Flott... Min ble justert opp en god del ift tegninger, min er montert noen mm over bunnen av båten og fungerer greit i fart. Jeg har en Garmin 721XS, men jeg husker ikke helt navnet på selve swingerenr, men den er lang 10-15 cm kanskje. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fiat Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Prøver å montere en Airmar B45 svinger innvendig, men får det ikke til å funke. har festet 6" rør I bunnen av båten med Tec7, fyller det med vann og plasserer svingeren der. Er det likegyldig om det brukes vann,frostvæske eller olje?? Viser 0.9 mtr Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 For funksjonens del så skal det vær det samme, men ikke for frost og frostspreng, anbefaler glykol/ frostvæske. Hva som ikke virker med svingeren? Har du kontakt med den? Virker den dersom du stikker den nedi vannet? Hvilket båtskrog har du, gjennomgående glassfiber? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fiat Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Har kontakt med svingeren ja, stikker den på utsiden, og da er den ok, Er "nesten" helt sikker på at det er gjennomgående glassfiber. Rana 17, har sett hekksvinger limt på same plass og funker ok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.