Jump to content

innvendig ekkoloddsvinger på ekstremt tykt skrog

Pettern1972

Recommended Posts

Mener at Airmars innvendige svinger har maks 15 mm skrogtykkelse. Kommer jo også an på skrogvinkel siden mere vinkel gir større tykkelse.

Det er nok best å bore...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sandwichskrog krever en del jobb for innvendig svingermontering.

Gjennomgående svinger er generelt noe dyrere men uten tvil best på alle måter.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Selv om det velges å montere en utvendig svinger, kommer man ikke utenom å fase ned til enkeltlaminat. Kjernemateriale skal ikke komprimeres, og det skal alltid omsluttes av laminat. Det skal ikke på noe sted være åpent til omgivelsene.

Forøvrig tror jeg ikke Jupiter er bygget med kjernemateriale. Den er bare dønn solid.

Jeg har innvendig montert svinger fra nevnte merke og koblet til en Garmin 720s, kunne nok med fordel hatt en gjennomgående siden det tydeligvis enten er bobler i svingeren eller noe annet morsomt. Enkelte ganger begynner dybden å blinke og låser seg der til jeg blir så fornøyd at jeg slår av plotter og restarter den, da er alt ok til neste gang

Hei

Jeg har prøvd flere innvendige swinger på forskjellige båter, det som du må være 100% sikker på er om skroget har massiv gjennomgående glassfiber, er det ikke det så vil det ikke fungere. På den båten jeg har i dag så er det skum mellom to lag og det fungerer ikke. Mine erfaringer er at du taper ca 10-20% effekt på signalet, dvs du vil skjelden nå bunnen på dybder over 150 meter. At swingeren mister kontakt med bunnen som nevnt litt lengre opp i tråden er normalt med innvendig swinger, og da begynner dybdemåleren å blinke, med det resultatet at en restart må til.

Skal du montere en hekk swinger så anbefaler jeg å montere den litt anerledes en monteringsveiledningen sier, der står det at den skal stikke 2-3 cm under båten. Dersom du har en båt som er hurtiggående så vil det med denne monteringen bli to vannsøyler bak båten under fart, den ene søyla kan treffe motoren slik det gjorde hos meg. Derfor anbefaler jeg at den monteres helt flusk med bunnen på båten, kanskje en tanke over. En dybdemåler fungerer skjelden under stor fart uansett.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Skal du montere en hekk swinger så anbefaler jeg å montere den litt anerledes en monteringsveiledningen sier, der står det at den skal stikke 2-3 cm under båten. Dersom du har en båt som er hurtiggående så vil det med denne monteringen bli to vannsøyler bak båten under fart, den ene søyla kan treffe motoren slik det gjorde hos meg. Derfor anbefaler jeg at den monteres helt flusk med bunnen på båten, kanskje en tanke over. En dybdemåler fungerer skjelden under stor fart uansett.

Man må prøve seg frem med høyden på aktermontert giver. Gjøres det skikkelig får du minimal vannsprut OG dybde i hele båtens fartsregister. Men båten må opp og ned noen ganger for finjustering. Jeg har enda ikke opplevd at en hekkmontert 2D-giver ikke skal klare å gi dybde i plan. Unntaket er på store båter hvor gjennomgående giver med fairring er alternativet. Her Airmar P66 i plan på min nåværende båt.

bilde

Rettelse, Airmars TM150M mister jeg dybde på i plan over dypere vann enn ca 150 meter. Så det er en 2D-giver jeg ikke har lyktes med. :)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...