bergetun Startet 3.Mars.2017 Del på Facebook Startet 3.Mars.2017 Jeg har en Mastervolt 24/50 lader som jeg ikke forstår meg helt på. Plutselig så oppdaget jeg at den har sluttet å vedlikeholdslade - den rett og slett kobler ut etter å ha toppladet batteriene mine. Laderen slår seg ikke helt av, men man hører at viftene slutter og gå og den indikatoren viser "bulk charge" Voltmeteret viser da 26v, men etter et døgn så faller volten ned mot 24v. (jeg tør ikke la de gå videre ned) Slår jeg av og på laderen starter viftene opp og den lader batteriene på ca 29-30v et par timer før den igjen går i "dvale" og tilbake til "on-bulk charge" .. Burde den ikke stått på "float"? Jeg har målt batteriene mine og alle 4 viser 12.5v med høyt forbruk (2 dieselvarmere, 3 kjøleskap og en haug (20+ led spotter) etc Som dere ser av forklaringen min, har jeg veldig lite peiling på dette med lading. Jeg beklager dårlig forklaring av problemet. På forhånd takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Princess ladepanel Her er bildet av panelet på laderen. Dårlig bilde, men bulk charge lyser Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Sitter ikke med inngående kunnskap om akkurat løsningen ombord hos deg, men vet hva jeg ville gjort for å kanskje bli litt klokere: Tolker det som at du har forbruksbank bestående av fire like batterier, de har du målt på polene hvor alle viser 12,5V under belastning. Jeg ville ladet, koblet fra alle poler og sjekket hvilespenning etter en stund. Får du forskjellige målinger da og i tilfelle hvor fort synker hvilespenningen? Bakgrunn er lignende historie hvor det er programmert i laderen ønsket bulk-spenning, tid osv. Dersom ett eller flere batterier enten har "dårlig" oppførsel med lavere spenning hurtigere enn et annet kan det være tegn på dårlig batteri. Enten det er sulfatering eller ikke kan endret egenskap i batteri forklare laderens oppførsel tenker jeg. Den kan være programmert til å oppnå noe den ikke klarer lenger pga dårlige batterier. Skulle du mistenke laderen ville jeg forsøkt en annen lader rett på polene og måle igjen. Du bør finne synderen da tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Batteriene kan ikkje vise 12.5v som skulle bli 25v, og laderen ned mot 24v. Da har du kanskje noko galt med kabling/ kontakt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.