Ballard Startet 3.Mars.2017 Del på Facebook Startet 3.Mars.2017 Som tittelen antyder lurer jeg på om noen her har meninger om kikkert med gyrostabilisert bilde. Det høres jo besnærende ut å ha en kikkert hvor bildet alltid er rolig, og det er jo ikke alltid så enkelt i båt....... Sitér dette innlegget Link to post
pernod Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 har to stk fujinon techno-stabi ts 14x40,en hjemme og en i båten.helt fantastisk....... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Jeg har ingen erfaring med dette, men ser at Seatronic har sesongstarttilbud på en gyrostabilisert Fujion 12×32 kikkert nå, satt ned fra 9895,- til 6499,- Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ballard Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Pernod, er 14 x 40 den størrelsen du vil anbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) Jeg har ingen erfaring med dette, men ser at Seatronic har sesongstarttilbud på en gyrostabilisert Fujion 12×32 kikkert nå, satt ned fra 9895,- til 6499,- Så det. Tror dere det et godt kjøp? Redigert 3.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Det er før og etter , fikk tak i en 14/40 , tror du setter pris på stor lysåpning og selvsagt 14 x Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Det er før og etter , fikk tak i en 14/40 , tror du setter pris på stor lysåpning og selvsagt 14 x Var det jeg tenkte på. Noen andre som har erfaring med 12x og 14x kikkertene? Var litt usikker på denne 12x... Sitér dette innlegget Link to post
pernod Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Pernod, er 14 x 40 den størrelsen du vil anbefale ?anbefale? veit ikkje,men denne type som jeg har finnes vel bare i den str.,tror jeg.den er ihvertfall fantastisk å bruke Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Fujinon Tecno Stabi finnes også i 12x32. Se innlegg #3 av Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 (redigert) Tipp topp med en sånn i motorbåt. Jeg har en Fujion 14x40. Kjøpte vel den en gang i 2008-2009 da vi hadde NordWes 420en Ikke sikker på om den trengs i seilbåten. Så det kan godt hende den selges. Jeg ville ikke kjøpt 12x32. For liten lysåpning Redigert 4.Mars.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Som tittelen antyder lurer jeg på om noen her har meninger om kikkert med gyrostabilisert bilde. Det høres jo besnærende ut å ha en kikkert hvor bildet alltid er rolig, og det er jo ikke alltid så enkelt i båt....... En kikkert med bilde-stabilisering reduserer rystelser, den fjerner de ikke... Er du som et eksempel en god skytter og behersker puste-teknikker om dermed i utgangspunktet kan utnytte høy forstørrelse, så vil man fortsatt kunne se med større oppløsning enn en gjennomsnitts bruker... Vil anbefale deg å prøve 2-3 av de mest aktuelle før du bestemmer deg Det er mye eierglede i en god kikkert så skjønner så godt at du har lyst på en god en Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Hei Lurer på om dieselfan har en slik?. Jeg har en fujinon 14x40 fra 2009. Den desidert beste jeg har prøvd gjennom 40 år. Det føles litt som å se bildet i sakte film. Målet er ikke å ta opp vibrasjoner, men bølger og andre bevegelser blir eliminert. Om jeg står hjemme på terrassen og speider utover 2-3000. Med en god 7x50 kan jeg se at det er en gruppe mennesker. Med denne ser du hver enkelt, og ikke minst hvilken farge de har på jakken. Sitér dette innlegget Link to post
vikeren Svart 5.Mars.2017 Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Vi har en 15x50 Stabilizer ombord og det er helt utrolig forskjell, men "gode gamle" 7x50 er og skal fremdeles være med. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Ser det er mange her som har gode erfaringer med Fujinon 14 x 40, lurer også på hvordan den er å bruke når man er brillebruker. Jeg har en meget god vanntett marine-kikkert ; Bausch&Lomb 7 x 50. Kjøpt i Seattle for 27 år siden. Men når man er i båt i litt ruskever, hadde det vert kjekt med mer stabilt kikkerbilde. Er lys-styrken bra på Fujinon 14 x 40 ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Mars.2017 Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Hvor stor glede du har av lysåpningen avhenger av hvor gammel du er. Når man blir eldre åpner ikke pupillen fullt og du får ikke glede av alt lyset. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Ja jeg vet det, og det er jo derfor jeg spør om lys-styrken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mars.2017 Del på Facebook Svart 5.Mars.2017 Hvor stor glede du har av lysåpningen avhenger av hvor gammel du er. Når man blir eldre åpner ikke pupillen fullt og du får ikke glede av alt lyset. Godt og viktig poeng Kaskazi ! Klipper fra en annen tråd om temaet. "Et voksent menneskes nattsyn avtar i takt med økende alder. Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg, avtar. I tabellen under ser du hvor stor pupillen kan bli i nattemørket. Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt i å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill. Reduksjonen i øyets maksimale pupilldiameter med alderen: 30 år: 7,0 mm (7x50/8x56) 40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56) 50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50) 60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42) 70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32) Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm diameter. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette. En 8x40 vil oppleves like lys som en 8x56, også i mørke. Men det finnes noen grunner til at 8x56 likevel kan være et bedre valg enn 8x40 – selv om fordelene med førstnevnte ofte vil være marginale. I de neste avsnittene vil vi redegjøre for disse grunnene" Denne tråden inneholder mye relvant: https://baatplassen.no/i/topic/131995-er-det-noen-som-har-prøvd-gyrostabilisert-kikkert-i-båt/ Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 6.Mars.2017 Del på Facebook Svart 6.Mars.2017 Ser det er mange her som har gode erfaringer med Fujinon 14 x 40, lurer også på hvordan den er å bruke når man er brillebruker. Jeg har en meget god vanntett marine-kikkert ; Bausch&Lomb 7 x 50. Kjøpt i Seattle for 27 år siden. Men når man er i båt i litt ruskever, hadde det vert kjekt med mer stabilt kikkerbilde. Er lys-styrken bra på Fujinon 14 x 40 ? Den har "brillemodus", dvs hurtigjustering av linsene for brillebruk. Lysstyrken er meget bra og kikkerten anbefales virkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2017 Del på Facebook Svart 6.Mars.2017 litt om kikkert Nitrogen fylte og gummierte JA. Prøv å tenke ut bruksmønsteret. så er det lommeboka som bestemmer. Steiner er bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2017 Del på Facebook Svart 6.Mars.2017 (redigert) Har lekt meg litt med tall og utvidet tabellen jeg presenterte i innlegg #17 og som roger-jo også linker til materiale fra. Legg merke til at det for enkelhets skyld er gjort det jeg vil kalle mindre avrundinger for å kunne sammenlikne svært forskjellige kikkerter i en enkel tabell. "Skumringsverdi" er et teoretisk tall, men gir et godt grunnlag for å sammenlikne. Dyre kikkerter vil ofte ha bedre faktisk lysstyrke enn rimelige kikkerter som følge av bedre glass, bedre slipning, bedre coating, brytningskorrigering +++ Verdt å merke seg at 7x50 har 50 i skumringsverdi og 14x40 til sammenlikning har ca 8. En 15x50 vil ha ca 10, det er et godt stykke opp til 50...... Redigert 6.Mars.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Mars.2017 Del på Facebook Svart 7.Mars.2017 Tipp topp med en sånn i motorbåt. Jeg har en Fujion 14x40. Kjøpte vel den en gang i 2008-2009 da vi hadde NordWes 420en Jeg ville ikke kjøpt 12x32. For liten lysåpning En 14x40 og 12x32 har til sammenlikning tilnærmet "lik" utgangspupill og skumrings-verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 7.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2017 Ifølge tabellen til Dieselfan er det usikkert om folk over70 bør bruke kikkert...... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Ballard - tabellen er på ingen måte mitt verk, det eneste jeg har gjort er å legge til noen av de kikkertene som er mest aktuelle for denne tråden og for temaet generelt.... Får egen del så har jeg rundet noen "milestones" og får stadig nye påminnelser om at synet ikke er like bra som før... dermed må jeg bare innrømme at jeg ikke kan nyte godt av de glimrende egenskapene som flere av kikkertene mine har.... Det oppleves kanskje som "maring" men ønsker bare at alle på Forumet vet om dette fenomenet og forstår at om de er på min alder så er det ikke hensiktsmessig å kjøpe en kikkert med bedre skumringsverdi enn det ens øyne kan utnytte. Har for egen del stor glede av å ha en god kikkert og forstår selvfølgelig andre som også nyter eierglede ved å ha en knall kikkert Bare så det er klokkeklart Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 (redigert) Det var en lang tråd her for mange år siden hvor kikkerter med stabilisator ble diskutert opp og ned. Bla lurte mange på hva som var best av hhv Fujinon og Nikons versjoner, og det endte med at medlemmet Roaldbj og undertegnede møttes for å sammenligne disse to. Min opplevelse etter å ha prøvd begge om hverandre var at Fujinon trolig er mye bedre under forhold der kraftig stabilisering er påkrevet. På den annen side var den mindre lyssterk en Canon-kikkerten. Så hvis stabilisering er viktigere enn bilde/lysstyrke er den et godt valg. Min Canon brukes mye og jeg er kjempeglad i den, det er lite som slår et helt stabilt bilde "om naboen kler seg naken". Redigert 8.Mars.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dieselfan Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Framtia - hvilken Nikon og Canon modell testa dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.