Jump to content

Trekk av yttervegger - alternativer?


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tenkt å trekke opp igjen ytterveggene i salongen. I dag er det limt på noe slags vegg-til-vegg teppe. I glorete farger. Litt for mye Amazon-preg for min smak. Jeg har derfor tenkt å trekke veggene med noe annet. I taket sitter det et materiale som jeg lurer på å bruke også på veggene. Jeg vet ikke hva det heter. Det er gummiaktig, hovedfargen er hvit, med innslag av tilfeldige sorte striper i uregelmessig mønster. Overflaten er ganske slett.

 

* Er det noen som vet hva dette materialet heter?

* Hvor får man tak i det?

* Er det å anbefale til kledning av yttervegger, eller er andre materialer å foretrekke?

 

Ved å bruke dette materialet regner jeg med at det blir adskillig lysere og mer trivelig. I tillegg er det lettere å gjøre rent ved at det er vaskbart.

 

Når det gjelder kledning av yttervegger, har jeg sett 2 varianter: Den ene er å lime noe direkte på ytterveggen. Den andre er å bruke plater på veggen, og deretter kle disse med noe.

 

Estetisk blir det kanskje penere med plater i mellom, - er det praktiske grunner også til å bruke plater imellom. Som f.eks. unngå fuktighet ved at det blir litt luft i mellom? Evt. kan man kanskje gjemme elektrikkerrør mellom yttervegg og plate og få et slags skjult opplegg, men jeg tenker mer på om med/uten plater har noen betydning for spesielt fuktighet.

 

* Hva slags plater bør man bruke i mellom, hvis plater er å foretrekke?

 

Akter er det forholdsvis stilmessig med teak og brunt skinn på setetrekk. Men også her kommer det et Amazon element inn (Volvo Amazon, hvis det er noen tvil om hva som menes...): Ytterveggene er kledd med noe som ser ut som det moren våres sydde bobleklær av i gamle dager. Et brunaktig boblestoff i tøy. Stedvis revet istykker pga lite motstandskraft mot skarpe gjenstander. Også her kunne jeg tenke meg noe annet.

 

* Ideer om hva som er bra å bruke? Brun skai? Annet?

 

Planene for vinteren begynner nå i grove trekk å bli klare, men jeg er usikker på dette med kledning av vegger. Hardware til pentry begynner nå å falle på plass. Fredag ankom et stk Origo 3000 apparat som jeg kjøpte rimelig via Markedet på baatplassen.no.

 

Forøvrig skal salongen få seg en omgang med nye puter. Dagens puter er ikke altfor tykke, og fargevalget later til å være foretatt en sen natt av noen på LSD-rus med anslagsavis 15 ankerdrammer metanol innabords i tillegg. Nye puter med trekk som matcher de maritime gardinene står derfor høyt på lista. Kanskje med et tykkere lag skumgummi for mer nattlig komfort. Kanskje med avtagbart trekk slik at det enkelt kan vaskes nå og da.

 

* Noen tips ifbm tilvirking av nye puter? Er skumgummi kurrant å bruke inne i putene, eller finnes bedre alternativer? Noen som vet om noe stoff som er å foretrekke som trekk? Sterkt, maritimt, lett å holde rent.

 

Håper noen har synspunkter og tips til noe av dette. Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Trekket tror jeg bare kalles polstring og fåes kjøpt "overalt". Det dekker ujevnheter godt og kan limes rett på skrogveggene med kontaktlim.

Før i tiden var det vanlig å bruke skai med skumgummibakside, et mareritt å lime siden man måtte bruke såkalt hefte-lim (ensidig kontaktlim).

 

Men også den moderne varianten kan være ganske vrien å få pent rundt kurvede områder, regn med litt banning underveis.. :smiley:

Plater er vanlig å bruke i taket, 4mm vannfast finer er ok. Dette trekkes med samme stoff, alt skai.

 

Bare her i kristiansand finnes en rekke firmaer som syr puter.

Men det er arbeidskrevende og derfor koster det selvsagt endel. Kanskje den bedre halvdel kan overtales.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig renovert takplatene i min båt. Jeg brukte de gamle 6 mm. X-finerplatene som mal, skar ut nye i 6 mm meranti. Kjøpte noen lengder med skrogtrekk (hvit skai med en slags gummi-bakside, ca. 3 mm tykk. Først grunnet jeg platene med oljebasert grunning for å unngå fuktinntrengning. Deretter påførte jeg platene (selvfølgelig etter noen dager da malingen var tørket...) golvlim for våtrum, fikk dette anbefalte av leverandøren av trekket. Påførte limet med rulle, lot det tørke noen dager. Hadde klippet til stoffet slik at det var en kant på ca. 5 cm. på hver side av platen, som jeg bretter over og festet på baksiden med kontaktlim.

Mine erfaring og oppfatning er at golvlim er det beste på større flater med mindre belastning, kontaktlim er best på små og "krøkkete" flater som krever bedre festeevne. Golvlimet gir lang arbeidstid, kontaktlimet henger som alle vet rimelig bra med en gang.  Platene ble så skrudd fast i taket....og det ble meget bra. Brukte helt hvitt trekk.

Skal nå begynne på innsiden av skroget, og vil bruke samme materiell og teknikk.....golvlim på store flater, kontaktlim på mindre (hjørner etc.)

 

NB: Jeg hadde også høy Amazon og boblejakkefaktor....

Link to post
Share on other sites

Agun; Interessant. Jeg lurer på å kanskje bruke noe slik:

 

Perstorp Cabin

Bilde

Detaljer: http://www.boat.de/clown/komfo8.htm

 

Jeg tror materialet på bildet kanskje er mer robust mot f.eks. skarpe gjenstander og fukt. Men skai er kanskje mer pent å se på. Da ble jeg i tvil igjen...

 

Heter det du brukte skrogtrekk, eller har det et annet navn i katalogene?

 

Hvor kjøpte du det?

 

Kommer du til å legge skai rett på skroget, eller kommer du til å bruke plater imellom? Jeg er usikker på dette med plater/ikke plater når det gjelder kledning av skroget.

 

Så du synes Amazon faktoren ble for høy du også? Jeg mangler igrunnen bare Wünderbaum og et par strategisk plassert potteblomster i plast, så er det komplett...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Baatdilla!

1. Jeg skal matte ned glassfiberen med sandpapir for å fjerne gamle limrester og annet rusk og rask.

2. Limer først de store flatene med golvlim

3. Etter herding av golvlim, tar jeg "finlimingen" med kontaktlim.

 

I stedet for plater i ditt tilfelle, ville jeg brukt isolasjonsmatter, sorte av samme materiale som de gamle liggeunderlagene.......Disse mattene fåes kjøpt på rull, og finnes i forskjellige tykkelser. De skjuler ujevnheter og har en isoloerende effekt.

 

Jeg kjøptet "stoffet" hos Siddis Plast i Stavanger, husker ikke navn eller betegnelse.

 

For mer info om skrogtrekk se www.maritim.no, velg interiørdeler, deretter polstring.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Så at agun nevnte skai med skumgummibakside. Det er vel den typen jeg refererte til, trodde ikke det var i salg lenger.

Produktet er ok, fordelen er at det dekker ujevnheter bedre enn de nye, kompakte typene.

Problemet er som jeg nevnte å lime det.

Gulvlim høres smart ut, men det fungerer vel bare på rette flater?

Skal man feste trekk på buete konkave flater må man ha et kontaktlim som sitter veldig godt.

Problemet er at hvis man smører kontaktlim på skummet blir det masse fordypninger når man klemmer det fast (skumgummien komprimeres).

Vanskelig å beskrive, men ut fra min erfaring er det umulig å få et bra resultat med vanlig kontaktlim.

Man må bruke et ensidig lim (påføres bare på veggen, ikke på skummet). Mener å huske at det heter Tivo.

Noe forferdelig kliss, innholder bensin og lukter  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...