Jump to content

Forsterke dybdegiver(skrog gjennomføring)

Lars Ole

Recommended Posts

Skal montere ny dybde giver og må lage en forsterkning/ dings for at den skal stå loddrett, se bilde. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56713/1488616406.jpg

Skroget er av stål. usikker på materialet. Kan jeg bruke teak(maaange lag lakk) eller burde jeg skaffe feks teflon plate som er tykk nok. Ja, jeg skal lage den båtformet slik at den vil lage minst mulig motstand.

Jeg regner med at du ikke lager større hull i skroget enn at du får tredd gjengedelen gjennom fra undersiden (??), og ikke et stort hull som du har antydet på bildet. Da trenger du en skråskive på hver side. De kan du i prinsippet lage av teak, men jeg ville foretrukket plast. Da jeg monterte gjennomgående svinger lagde jeg skiver av glassfiber og epoxy som jeg limte til skroget med epoxy. Skroget mitt er GRP.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har laget en slik sak som du har tegnet til SideScan giveren på båten vår. Ekkoloddgiveren taklet ganske stor skrogvinkel uten problem, men sonargiveren måtte stå vannrett.

Jeg lagde den i teak og limte den på. Det var egentlig ment som en midlertidig løsning der og da. Planen var å sparkle opp en forhøyning og støpe over med to-tre lag duk året etter, men det har blitt med tanken.

Støtter uansett NilsPils i materialvalg, gå for plast. Ulempen med treverk er at det suger vann og sveller. Litt redd for hvordan det kan gå med plastgiveren din da, siden du har tegnet inn en ganske tykk kloss (pga. krapp vinkel). Du må jo også ha tilsvarende kloss på innsiden.

Men ikke bruk teflon. Det er et suverent materiale til sitt bruk, men ikke limbart! Gå heller for en limbar plastkvalitet. Nylon (PA) er limbar, men heller ikke å anbefale. Til termoplast å være har den et meget stort vannopptak.

En mulighet er å lage en enkel forskaling av konturen og lage en blanding av epoxy og glassballonger eller annet fyllstoff (sagspon eller hva som helst) som du heller opp i forma. Da har du en holdbar løsning som ikke trekker vann. Epoxy og glassballonger får du på Biltema.

Ps: Hvis du skal ha liten motstand i vannet er dråpeform best.

.....................

En mulighet er å lage en enkel forskaling av konturen og lage en blanding av epoxy og glassballonger eller annet fyllstoff (sagspon eller hva som helst) som du heller opp i forma. Da har du en holdbar løsning som ikke trekker vann. Epoxy og glassballonger får du på Biltema.

...............

Det var sånn jeg gjorde det. I stedet for glassballonger brukte jeg rester av vanlig glassfiberduk som jeg klippet og rev i småbiter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...