Kjellg Startet 4.Mars.2017 Del på Facebook Startet 4.Mars.2017 Mulig jeg har lite å gjøre :) men jeg fikk lyst til å åpne et blybatteri som har sulfatisert eller er defekt, for å se inni det hvordan det ser visuelt ut inne i det. Hvordan går man fram? Er selvsagt klar over hansker, kondomdrakt og briller. Man bør vel få ut syra først før man går til verks. Noen som har gjort dette? Noe jeg absolutt ikke bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Svovelsyre er ikke å spøke med!!! Så vær ytterst forsiktig. Jeg underviser blant annet i naturfag, elevene blir alltid sjokkert over hvor fort konsentrert svovelsyre etser kjøtt og bein på grisefoten jeg stapper nedi Verneutstyr på. Ville så ha åpnet lokkene til påfyllingshullene og lagt batteriet på siden slik at syra kan få renne ut, for så å legge batteriet opp ned for at resten renner ut. Ville så lagt oppi en vannslange (ikke se oppi batteriet når du holder på, selv restene etter tømmingen kan reagere med vann, husk; syre i vann det går an, vann i syre hvilket uhyre), tømt batteriet og fylt opp igjen, gjenta dette flere ganger. Når du er sikker på at all syre er vekke/utvannet; da er det trygt å åpne batteriet (men likevel greit å bruke hansker). Mulig jeg virker overivrig, men etter å ha sett hva svovelsyre i rett konsentrasjon gjør med kjøtt (tidligere nevnte grisefot for ikke å glemme en kamerat med syreskader i ansiktet etter en luring heiv vann oppi konsentrert svovelsyre, det sprutet godt) tenker jeg det er bedre med et tiltak for mye enn å risikere helsa Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Aha, fine opplysninger. Hadde vært moro å legge et kjøttstykke oppi bare for å se. Men denne filmen, de benytter vel ikke standard hansker? Var heller ikke klar over at bakepulver nøytraliserer syra som er i batteriene. Utrolig hvor mye man lærer her på baatplassen :) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 "Baking soda" er ikke bakepulver, men natron. Bakepulver heter Baking Powder på engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Kikket på batterier på biltema, og dagen etter var det ene kneet på dongeribuksa skjørere enn dopapir. -Og jeg som ikke kan fordra å kjøpe klær! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2017 Del på Facebook Svart 4.Mars.2017 Aha, fine opplysninger. Hadde vært moro å legge et kjøttstykke oppi bare for å se. Men denne filmen, de benytter vel ikke standard hansker? Var heller ikke klar over at bakepulver nøytraliserer syra som er i batteriene. Utrolig hvor mye man lærer her på baatplassen :) Kaustikk soda, salmiakk osv er sterkt basiske og fæle nok på sin måte. Men nøytraliserer syre ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.