Jump to content

OK for KAD43 i sjøvann som er 'forurenset' av leire?

Zach

Recommended Posts

Det graves i havna for å få plass til kanskje 70 nye båtplasser. Sjøen er meget grå og kraftig 'forurenset' av leira. Jeg har lurt litt på om det er OK å kjøre motoren noen minutter på tomgang, noe jeg har brukt å gjøre et par ganger pr mnd vinterstid for smøring og få litt temperatur på motoren.

Og det kan ta et par mndr til gravingen avsluttes og sjøen klarner og blir som før.

1488655808.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Uten å ta stilling til om vannet er for mye forurenset, tror jeg en motor har bedre og gå på tomgang noen ganger i løpet av vinteren enn å stå stille i 7-8mnd som svært mange marine motorer gjør.  

Du kan jo ta en vannprøve av vannet? På en flaske eller bøtte og se hvor mye bunnfall det blir etter det har stått et døgn, er ikke sikkert det er så ille som det ser ut. Saltvann siden tåler jo endel partikler, grovfiler på motor gir en indikasjon på hva motor vil tåle.

Takk for svarene. Har brukt å kjøre tomgang 15 minutter til motoren ble litt varm, 1 eller 2 x pr mnd nå på vinteren. Men lurte nå på om sjøvannssiden hadde godt av at kanalene får avleiret noe grums.

Om tomgangskjøring: Snakket med en motormann som mente maks 3 minutter hvis motoren ikke fikk belastning for å bli sikkelig varm (som også TerjeFjern er inne på ovenfor). Så nå blir rutinen endret.

Ingen problem å starte og kjøre motorene på tomgang av og til. Du kan nå også la motoren få gå på 1200-1400 rpm slik at den også får ihvertfall litt belastning. Men på en annen side, eg ser ingen grunn til å starte motoren ett par ganger i måneden hvis du uansett ikkje skal bruke båten. Det gjør ingen skade at motoren står ett par måneder mellom hver oppstart. Er det en grunn til at du ikkje tar deg en liten båttur og bruker båten normalt igjennom vinteren? Og så til ditt egentlige spørsmål. Det skader ikkje å kjøre motoren i grumsete vann, vannet blir flushet igjennom systemet og nærmest ingenting vil sette seg fast. Impeller og impellerhus vil nok få en økt slitasje, men dette er så lite at det ikkje er merkbart og helt neglisjerbart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...