Jump to content

Lekkasje propellaksling FM S2?

tresnekken

Recommended Posts

Hei,

Har en tresekke som tar inn endel vann i aktern. Jeg tror at dette skyldes en lekkasje et eller annet sted runt eller i propellakslingen? Båten tar sikker inn endel vann andre steder også, men de meste gir seg etter trutnig.

Når jeg hatt båten på land har jeg fyllt den med litt vann for å finne lekkasje og det drypper ganske kraftig ur propellakslingen, se filmen: https://youtu.be/OKRQp-0mhK4

Noen som vet hvordan dette skal repareres? Holder det med å bytte pakning bak ved propellen? Er det talgpakning?

Motor er en FM S2 og jeg tipper at propell og aksling er original.

Vedlegger noe bilder av båten, som vi pusset opp i fjor.

bilde

bilde

Fin snekke og fint arbeid. Den har nøyaktig samme detaljene på skroget og de samme beslagene som på tresnekka mi, Tora, selv om båten din er litt mindre. Må være fra samme båtbygger. Tora sies å være en Grimstadsnekke fra 1967.

Det kan se ut som om du har en lekkasje i propellakseltetningen. Det er ikke helt unormalt. Sannsynligvis har du en tetning av pakkbokstypen med talgpakning som det er relativt enkelt å skifte. Først ville jeg prøvd å stramme pakningen litt for å se om lekkasjen avtar.

For å få bekreftet at jeg er på rett spor ville det vært fint om du viste et bilde av aseltetningen, fra innsiden av båten der akselen kommer gjennom.

Her er et bilde av akterdekket på Tora. Jeg la også nytt dekk i fjor. Rorkulten og veggen mot akterskottet er ikke originalt. Dette er detaljer jeg har laget selv.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Fin snekke og fint arbeid. Den har nøyaktig samme detaljene på skroget og de samme beslagene som på tresnekka mi, Tora, selv om båten din er litt mindre. Må være fra samme båtbygger. Tora sies å være en Grimstadsnekke fra 1967.

Det kan se ut som om du har en lekkasje i propellakseltetningen. Det er ikke helt unormalt. Sannsynligvis har du en tetning av pakkbokstypen med talgpakning som det er relativt enkelt å skifte. Først ville jeg prøvd å stramme pakningen litt for å se om lekkasjen avtar.

For å få bekreftet at jeg er på rett spor ville det vært fint om du viste et bilde av aseltetningen, fra innsiden av båten der akselen kommer gjennom.

Her er et bilde av akterdekket på Tora. Jeg la også nytt dekk i fjor. Rorkulten og veggen mot akterskottet er ikke originalt. Dette er detaljer jeg har laget selv.

bilde

Hei Nils, nydelig båt du har. Ser ut som samme skrog, då vår også er 24fot. Hørt at den skal vare bygget av Arendal båtbyggeri rundt 1960.

Var innom båten idag og tog noe bilder, på pakkboksen og hvor akslingen går igjennom skroget. Jeg tror kanskje at lekkasje er hvor propellakslingen går igjenom skroget, fordi jeg aldrig fyllt vann opptil/over pakkboksen. Men skjønner ikke då hvorfor vannet kommer ut av akslingen bak ved propellern?

bilde

bilde

bilde

bilde

Jeg synes det ser ut som du har vridbar propeller så hvis du ser den store kobberlignende toppen over akselen så er det en fett kopp som du må skru av og fylle med syrefritt fett og skru ned etterhvert som båten blir brukt, kan være lurt og skru den noen tørn på slutten av turen.

Hei Vidar, stemmer at det er vridbar propell, hvor mye fett går det åt? Har prøvd å stramme, men blir ikke hart som på de andre pallboksene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...