Jump to content

Bo i båt uten båtplass (Sogndal), Er det mulig ?

SimonT

Recommended Posts

Hei, 
Jeg er ny her på forumet og har noen spørsmål ang. å bo i seilbåt.

Jeg er student i Sogndal, og kunne gjerne tenke meg å flytte ombord på en seilbåt nå i studietiden, for å seile ut i solnedgangen når studietiden er over.

Her i Sogndal er det ikke en havn, eller båtplasser som jeg har mulighet til å bruke. Og ikke tilgjengelig landstrøm og vann til min disposisjon.
Så spørsmålet mitt er altså:
Er det mulig å bo i seilbåt uten å ha fast båtplass? 

Jeg har ikke anskaffet meg seilbåt enda, og har ikke spesielt mye seilerfaring. 
Etter endt studietid er planen å ta en jordomseiling, og båten vil derfor bli utstyrt med solcellepaneler for strøm, watermaker for vannproduksjon, og generelt utstyr for å kunne være ombord i lengre perioder. Men er dette nok for å kunne bo i en seilbåt i en vanlig hverdag ? 

Det største spørsmålet er:
Hvor kan man bo ombord i en seilbåt innerst i en fjord uten båtplass?

Jeg har gjort en del research her i området og ikke funnet en plass å kunne ha båten. Jeg har ikke bil, og trenger derfor å ligge ganske nærme Sogndal sentrum. 
Noen som har vært i området med seilbåt tidligere eller noen som har erfaring med et slikt problem? 
Som nevnt tidligere så har jeg ikke allverdens med erfaring når det gjelder seiling, og enda mindre når det gjelder ankring.
Det er vel ikke bare å ankre opp hvor som helst og ha en gummibåt man suser inn og ut til båten med? 
Kan man ligge inntil svaberg over en lengre tid ? 
Med tanke på at det er ganske dypt stort sett over alt her i fjorden, så kan man vel ikke ligge på svai (?)

Tusen takk for all hjelp som kommer :)

Guest Avmønstret#

Kikket litt på kart innerst inne mot Sogndal sentrum. Ser ikke ut til å være noen svaiplasser der nei. Men det er to flytebrygger med småbåter nord og sør for elva, og også 3-4 brygger nordover som ser private ut. Er også flere blåser med tau mot land nordover. 

For å holde varmen uten strøm må du ha en pottebrenner av noe slag som går uten strøm. Watermaker drar en del strøm og jeg tror det er urealistisk å drifte det på solceller i Sogndal. Særlig fordi de ikke har godt av å stå ubrukt. Ville nok heller satset på å gå og fylle vanntankene av og til, evt gå med kanner i jolle. 

Med solceller vil du antagelig klare deg med strøm til lys. Matlaging får du gjort på gass eller parafin. Så ja, teoretisk vil det jo kunne gå helt greit. Meeen... jeg ville strukket meg langt for å finne en kaiplass/flytebrygge. 

--------

Om du går inn på det kommunale kartverket så finner du eierne på eiendommene. Ville begynt med å finne ut hvem som drifter de to kollektive flytebryggene. Om det ikke fører frem så ville jeg kontaktet de med private flytebrygger nordover for elva. Og går ikke det så hadde jeg hørt med de som har moringer mot land nordover. 

Guest Avmønstret#

hva med varme om vinteren/ varmt vannsbereder blir fort dyrt å kjøre agregat hele døgnet synes det høres urealistisk ut . å ligge langs fjell er ikke bra i all slags vær og med flo og fjære,bedre å høre med komunen om de har en plass du kan leie med vann og strøm

Trenger vel forsåvidt ikke varmtvann.. kan varme opp vann på bluss ved behov. Tipper han vil dusje på skolen. Og aggregat hele døgnet er vel ikke noe en trenger nær sagt uansett. 

En pottebrenner for varme. Led lys eller parafinlampe for lys, gass/parafinbluss for matlaging

Men det forutsetter en seilbåt med håndpumpe på dassen, fotpumpe på vannet osv. En "moderne" seilbåt sluker en del strøm. En ikke fullt så moderne trenger ikke å bruke særlig med strøm. 

Hvor kan man bo ombord i en seilbåt innerst i en fjord uten båtplass?

Det er vel ikke bare å ankre opp hvor som helst og ha en gummibåt man suser inn og ut til båten med? 

Kan man ligge inntil svaberg over en lengre tid ? 

Med tanke på at det er ganske dypt stort sett over alt her i fjorden, så kan man vel ikke ligge på svai (?)

Hei.

Dette her er intet stort problem, slik jeg ser det. Du må bare sørge for at du har en solid dregg, og en slepejolle for turene inn til land.

Hvorfor ta til takke med samme plass hver dag? Du kan jo innimellom flytte litt på båten etterhvert som vær og vind endrer seg. Et annet alternativ er å snakke med en av de som har en hytte med fortøyningsmoring og høre om de vil bytte tjenester med deg, hvilket er at du ser etter hytten mot at du kan knyte fast båten din på deres brygge/blåse om slikt forefinnes. Jeg ser også på google maps at det er litt småindustri med egen brygge, så du kan evt også høre med de.

Mens jeg studerte i Stavanger, så var det vistnok en som hadde en seilbåt som valgte å bo slik du har tenkt. Alt går! :thumbsup:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Dette her er intet stort problem, slik jeg ser det. Du må bare sørge for at du har en solid dregg, og en slepejolle for turene inn til land.

helt uenig med forrige taler. Er det noe som stresser en båteier så er det vel å ligge på svai når man ikke er ombord. Og på et sted med så dårlige ankringsforhold så ville ikke jeg satset på dette. Nei, se om de kan finne deg en kaiplass og tilgang til strøm, så kan du begynne å vurdere om dette er det du ønsker mhp bosted.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

1.helt uenig med forrige taler. 2.Er det noe som stresser en båteier så er det vel å ligge på svai når man ikke er ombord. 3.Og på et sted med så dårlige ankringsforhold så ville ikke jeg satset på dette.

1. Uenighet er lov :thumbsup:

3-Nå var jeg ikke helt klar over at det var kjempedypt i dette området.

2.Hva? Har du aldri forlatt båten din på svai for å ta jolla inn til land ???

Ja, folk er forskjellig skjønner jeg, da jeg ikke har nevneverdig problemer med det, om det da ikke er ruskevær. Og jeg er også båteier ;-)

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Hilsen Arne.

2.Hva? Har du aldri forlatt båten din på svai for å ta jolla inn til land ???

Ja, folk er forskjellig skjønner jeg, da jeg ikke har nevneverdig problemer med det, om det da ikke er ruskevær. Og jeg er også båteier ;-)

Har overnattet en del hundre netter i båten på svai. Ingen problemer å gå i land. Men jeg har aldri forlatt båten mer enn 16 timer. Som student vil en kunne dra på hyttetur, hjem noen helger. Kanskje til og med forlate båten i juleferien... Jeg etterlater ikke båten på ett dårlig ankringssted i uvær. Da er jeg eller noen andre ombord. Aldri vært i Sogndal med båt, så usikker hvor lett det er å ankre der. Men for ett år eller flere ville jeg hatt en helt trygg moring. Ligger heller på en betongklump som veier 1000 kg enn ett anker som veier 20.

Her kommer det sikkert flere innspill etterhvert. I teorien er det helt sikkert mulig. Du vil møte mange utfordringer og økonomisk vs studenthybel vil det være en katastrofe. Vannproduksjon er krevende og en watermaker bør/må være tilkoblet mekanisk til en motor. Dvs du må kjøre motoren for å drifte den. Fordelen er at da kan du lade batteriene samtidig. Å få nok strøm fra solcelle/vindturbin er vel ikke helt realistisk - spesielt ikke om du skal overvintre. Du er avhengig av en pottebrenner som ikke drar strøm og propan til å lage mat. Vaskemaskin? Transport fra og til båten? Stormsikring? Tilgang til marina hvis du må få båten på land for eventuell vedlikehold. Kan du skru? Ta deg av mekaniske utfordringer? 

(Trodde jeg postet denne i stad) Som Framtia sier så kan oppankring / ligge på svai fort bli et alvorlig problem. Kan du stole på fortøyning under en storm? Hvor utsatt for bølger er området? Moloer/bølgebrytere er noe du setter pris på hvis du sover i båten over en lengre tid (jeg gjør i alle fall det). 

Bo i båt er fint. Noe som gjør det enda finere er en avfukter som gjerne går døgnet rundt (i alle fall i kaldere perioder). Du reduserer fuktproblemer betraktelig og eliminerer "båtlukt" osv. 

Hva slags båt ser du etter?

Jeg vil nok anbefale deg å ha tilgang til en brygge med strøm som et minimumskrav. Du skal jo fokusere på skole, ikke gjøre båtlivet til en heltidsjobb. 

Lykke til!

Redigert av Rocksolid (see edit history)

Sognefjorden er ikke akkurat kjent for gode ankringsplasser, men på kartet et det angitt et par steder for ankring litt lengre inne. Med dybder rundt 30-40 meter trenger man mye kjetting og iskalde nerver om man skal forlate båten over tid. 

Lovart Låring skrive "om det da ikke er ruskevær..." Tror nesten man må regne med at en eller annen dag man tilbringer på skolebenken vil bringe med seg forhold hvor man kan ha engstelse for om båten ligger godt nok. Dette handler ikke om å forlate båten noen timer på sommeren, men å finne en løsning for å bo også om vinteren. Så da bør man vel være litt forsiktig med å si til en nybegynner at dette går greit tenker nå jeg.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg får vel holde kjeft tenker jeg, såikke folk finner frem popcornet. ;-) Men jo, jeg mener da det, at dette går greit. Det er masse lokale kjentmenn som kan gi bedre lokale råd enn både du og jeg. Jeg manet også TS til å forsøke seg på noen andre lokale fortøyningsalternativ, så jeg tror dette går heeeelt fint om han lytter til de lokale :sailing:

Hilsen Arne.

Men for ett år eller flere ville jeg hatt en helt trygg moring. Ligger heller på en betongklump som veier 1000 kg enn ett anker som veier 20.

Har du ikke mulighet til å legge ut moring, evt leie en moring ?  Som flere har vært inne på, kan det bli i overkant spennende å ha båten liggende for anker på 30-40 m vanndyp mens vinterstormene herjer.

Guest Avmønstret#

Ikkje veit eg, men har opplevd fallvindar i fjordane før og då ville ikkje eg hatt båten på svai mens eg sat ein anna plass og gloma. 

Det bles noko inn i helv--e når det først bles. 

---

Meeen en kan jo lage en slags moring selv. Hva med to ankre som forkatting og så fire ned noen virkelig solide daumanner? Så tau opp i blåse så en ikke trenger å hale opp hele rukkelet hver gang. En slags "semi" permanent forankring uten å bli 100% moring :-)

---

Samtidig ville jeg personlig aldri gått glipp av det sosiale en får ved å bo på studenthybel, særlig på en plass som Sogndal. Sjekket fort og så at en fikk hybel med delt bad for 3150,- på Studentheimen. Det er billig det! 

Tror jeg hadde satset på billig hybel, ekstrajobb for å dekke husleia og resten til sosialt studentliv i stedet for å ligge på svai alene uti fjorden ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Veldig mye respons, det liker jeg! Mye å ta tak i, og mye nyttig info.
Kan komme med litt oppklaringer og tilbakemeldinger
Fant ikke ut hvordan man siterer innlegg, så må ta det manuelt ;)

"bedre å høre med komunen om de har en plass du kan leie med vann og strøm"
Jeg har allerede kontaktet kommunen, og de hadde ikke noe plass til leie. 

"
Men det er to flytebrygger med småbåter nord og sør for elva"
Har også vært i kontakt med de som driver de flytebryggene, og der var det heller ikke mulighet for meg å ha båt.

Når det gjelder varme ombord har jeg ikke tenkt så mye på enda. Men tenker det blir aktuelt med en ovn som går på diesel. Refleksovn eller liknende. 

Strøm fra solceller og vindmøller pluss en bra stor batteripark holder vel godt til å styre lys og diverse småduppeditter (?). Med mine enkle hodeberegninger skal det gå helt greit, vil jeg tro. Varmtvann er nok ikke nødvendig da jeg har mulighet til å dusje andre steder, men hadde jo vært greit å ha. Og dette gjør jo at vannforbruket ikke er så veldig høyt. 
Med en watermaker som går på 12V vil jeg tror jeg skal klare meg.
Her er en jeg har sett på: 

http://www.schenkerwatermakers.com/watermaker-smart30-basic.php 

Men kjøleskap/boks er noe jeg trenger.

Når det gjelder ankring så tror jeg ikke det er aktuelt i det hele tatt egentlig. Jeg må kunne dra fra båten uten å være alt for bekymret. Så en skikkelig moring hadde kanskje vært en mulighet. Er det noe regler på hvordan man kan sette ut sånne, og hvor ? Eller er det bare hvem som helst som har en betongklump og litt kjetting som klarer å hive den uti ?

Kaupanger er et alternativ ja, men som nevnt tidligere så har jeg ikke bil. Og da blir kaupanger for langt unna.

Guest Avmønstret#

. Så en skikkelig moring hadde kanskje vært en mulighet. Er det noe regler på hvordan man kan sette ut sånne, og hvor ?

Her vil jeg svare både ja og nei. Om du var en lokal ville sikkert ingen reagere på at du la ut en moring, om den ikke lå i veien for noe eller noen sånn ellers.

Som "utenbys" ville jeg ikke tatt for gitt at det gikk greit på noen som helst måte, og da finnes det regler, om en uklare, og søknadsprosesser osv som jeg tipper fort vil ta livet av initiativet. Og "folk" vil antagelig begynne å snakke om "noen" bare kom og plumpa ut en moring. Rent praktisk ville du fort også måtte engasjere noen lokalt til å hjelpe deg ut med moringen, du må ha en plass på land til å støpe/klargjøre den osv. 

----

Derfor mitt forslag om ankring/moring med forkatting (dobble ankre, etter hverandre) pluss tunge daumenn med en blåse så en slipper å dra opp alt hver gang. Mao en løsning som kan dras opp igjen til slutt når en ikke skal bruke det mer. Samtidig aner jeg ikke hvordan en sånn løsning vil overleve på potensiell sur havbunn over måneder. Og to tunge ankre vil ikke være alt for billig heller, men ikke så utrolig dyrt om en kjøper to Bruce på BT. 

Guest Avmønstret#

...og så ligger båten trygt og godt på moring i stormen, men det blåste opp mens du var på skolen. Skal du ut til båten for å lage mat og sove nå må du 500m i gummijolle med vind og bølger på tvers i stormen i februar. Husk overlevelsesdrakt!

= SMS til Annelise på rad tre. "Øy, greit om jeg chiller hos deg i natt, kommer meg ikke ut til båten" ;-)

Og samme leksa med Sunniva etter fire pils på studentkroa, "Kan ikke ut i jolla i fylla".

Osv, osv ;-)

....

Må se mulighetene i situasjonen :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...